|
|
|
|---|---|
| Hålen är för stora, har inga mått eller så, men dom glappar om man säger så! En god vän sa att de går att köra utan navringar för att de räcker att köra med bara bultarna! Detta ska enligt han räcka eftersom bultarna centreraren fälgen hur som helst! Jag tvekar på de, vad säger AP eliten? Mvh/M | |
|
Åk till vilken däckfirma som helst. De hjälper dig på ett par minuter.. Kostar inte många tior med centreringsringar. Har du tur så kanske du kan få fälgarna centrerade utan ringarna, men det är inte lätt. Plus att ringen har väl en viss bärande egenskap också? ------- Min bil suger inte... |
|
| Har ringt till alla däckverkstäder här i stan, antingen så har dom inte tid, eller så måste dom beställa hem ringarna så därför funderar jag på att prova köra utan | |
|
Centrumhålet måste styra på navet för att fälgen ska centrera. Ju tjockare nav, desto viktigare. När hjulet är på plats fyller navcentreringen ingen funktion. Lasterna tas upp av friktionen mellan bromsskivan och fälgen. När man skruvar fast ett hjul utan navcentrering så rusar snabbt den friktionskraften så att bultkonorna inte orkar centrera fälgen, utan man drar åt förbandet med böjda bultar. Troligtvis böjda nedåt då fälgen hänger på bultarna innan åtdragning. Kort sagt: Navcentreringen finns där av en anledning. Bilindustrin är så konkurrensutsatt att ingen tillverkare gör något sådant i onödan. |
|
|
Jag körde utan navringar en kort sväng för nån vecka sen när jag lade på sommarhjulen. Glömde ringarna alltså.... Trodde plomberna skulle skramla ut tänderna. Det funkar alltså inte alls. Inte på min bil i alla fall. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Nä precis det funkar inte alls, har precis lagt ut 2000kr för att rätta till navhålen på ett par 18" fälgar som nån vettvilling slipat upp med slipmaskin för att de skulle gå på en E39 som har större nav än övriga BMW modeller. Efter svarvning och montering av navringar så går det perfekt. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Funkar inte att köra utan navringar om fälgen är för stor... Min E61 skakade och det var väldigt irriterande. Kostar inte så mycket med en uppsättning ringar :). Med vänlig hälsning, Kristoffer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.