|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har lite funderingar kring ett mysko ljud som kommer underifrån bilen. När jag står still och har växeln i friläge samt kopplingspedalen uppe hörs ett ganska ljudligt rasslande. Om jag kopplar ur med kopplingspedalen försvinner ljudet. Ljudet har tilltagit under de senaste månaderna. Jag tycker att ljudet är kvar även när jag lägger i en växel och kör iväg. Jag har också haft problem med huggande koppling. Jag har tidigare på forumet här fått rådet att "bränna" den genom att stå och slira men det hjälper endast en kortare stund. Bilen läcker ingen olja på marken där den står men är iofs lite fuktig undertill. En cylinder i kopplingshydrauliken är bytt för ett par år sedan. På service för 4 månader sedan var oljenivå och kvalitet i växellådan OK enl. servicemannen. Har ljudet och den huggande kopplingen med varandra att göra? Kan det låta såhär när kardanaxelns stödlager är paj? Kan det vara urtrampningslagret? Nåt lager i växellådan? brum brum | |
|
Att det "susar o rasslar" när du har pedalen uppe men tystnar när du trampar ner kan vara urtrampningslagret. Det var det på min i alla fall. |
|
|
Försvinner det när du "lägger foten" på kopplingen utan att trampa ned helt så är min gissning oxå på urtrampningslager. Står du still på friläge så kan det inte vara kardan. //Niclas |
|
|
Just det, klart att det inte kan vara kardan. Det borde jag ju kunnat räkna ut själv, eller hur *ler skamset* .s brum brum |
|
|
Har samma problem på min bil.. Det liksom rasslar och småhugger när man står i dragläge. Undrar vad det kan va.. apocalypsorödmetallic... |
|
rsarits |
Om det rasslar och hugger i dragläge så kan du mycket väl ha ett havererat lamellcentrum, jag hade precis samma symptom på en 518 för 10-12 år sedan, då var lamellerna spräckta och det låg bitar lite här och där Micke |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.