AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.766

Reservdelar handbroms E46

Ös
138
Östra Aros
[Ingen BMW just nu]
Har snart besiktning av min 320iA 2004 och testade i går handbromsen och det händer i princip inget alls när man drar i den medan bilen rullar. Redan vid förra årets besiktning fick jag en muntlig anmärkning på dålig handbroms.

Jag har inte tummen helt mitt i handen och tillgång till ett välutrustat mekgarage, men bilen rullar som bruksbil och det är en bit till mekgaraget, så jag vill se till att jag har med mig alla reservdelar jag kan tänkas behöva när jag åker dit.

Frågan är alltså vilka delar jag bör införskaffa för att lyckas få liv i handbromsen?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Till att börja med, har du provat att justera den via justerskruvarna mellan backarna? Det är oftast det enda som behövs. Möjligen att länkaget kan kärva lite också.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tror också att det är en justeringsfråga, men i värsta fall får du väll skruva bort bromsskivan (måste lossa oket först) och kika på hur det ser ut.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
Jag hade för ett tag sedan samma problem och köpte nya backar till handbromsen. När du drar åt handbromsen så spänner backarna mot insidan av bromsskivorna bak och vid monteringen så märkte jag att det var ganska rostigt på anliggningsytan vilket gjorde att nya backar inte hjälpte speciellt mycket. Har du tur så är anliggningsytan fortfarande okej på din bil men i värsta fall kan du också behöva slipa ner ytan så den blir slät igen alternativt byta skivorna bak...
Ös
138
Östra Aros
[Ingen BMW just nu]
Tack för tips, men jag vill om möjligt slippa ta av skivorna, kolla vad som är fel, skruva ihop delarna, åka hem, beställa delar, vänta på delarna, åka tillbaka till garaget, skruva av skivan igen och byta delarna. Jag köper hellre lite delar "i onödan" och slipper skruva två gånger. Allt som sitter i handbromsen har varit med i 20 tusen mil är knappast i nyskick.
Ja
210
Jalapan
530iA xDrive Touring -07 E61 LCI
Om du nu ska göra det så går du in på schmiedmann.se anternativt ringer dom och säger som det är.

Dom vet vad du behöver,

troligtvis bromsskivor, bromsklossar, bromsbackar.

prata med dom.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du vill köpa delar i förväg och inte hålla på och "chansa":

Nödvändigt:
En uppsättning bromsbackar för handbromsen.
En monteringssats för ovanstående.
En sats om två bromsskivor bak.
En uppsättning bromsbelägg för bakre bromsskivorna (alltid nya belägg till nya skivor!).
Div. smörjmedel och bromsrengöringsmedel samt stålborste/smärgelduk etc.

Om du har otur:
Ny handbromsvajer (mindre sannolikt).
Ställskruv till bromsbackar (osannolikt)
Spännmekanism till bromsbackarna (osannolikt)
Behövs renovering eller utbytesbromsok.

Har du riktig otur:
Bromssköldarna är så rostiga att de inte klarar att hålla fast bromsbackarna - de behöver bytas: nya bromssköldar och nya hjullager (du måste demontera navet för att kunna byta sköldarna och då har man sönder hjullagret...).

Sedan behöver du ett specialverktyg för att lossa de fjäderbelastade sprintarna till handbromsbackarna - antingen köper du ett sådant eller kapar du av en vanlig sexkantsnyckels (har för mig att det är 5mm) "korta sida" så den går in bakom navet och in i låssprintens hål), så kan du använda en platt skruvmejsel som "hävarm" mot sexkantsnyckeln för att trycka in fjädern och vrida ett kvarts varv för att lossa/montera sprintarna.

Mvh
Johan B

62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
NR 3 brukar kärva ihop så att den inte trycker isär backarna,
Länk

628csi
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Du justerar med en mejsel på kuggarna på nr 4 som du kommer åt genom ett av hålen i bromsskivan.
Om du ska ta i sär så lossar du först pinnnen (som jag tror har ett insex eller torxgrepp) i monteringssatsen (nr 2) innan du drar av skivan. Annars kan bromsskölden paja. Det är en bajonettfattning i fromsskölden och pinnen i monteringssatsen ska tryckas in och vridas ett kvarts varv för att lossa från skölden.
Länk
Du behöver säkerligenn smörja upp expanderdelen nr 3. Men det är bättre att byta allt justerskruv expanderlås och monteringssats/fjädrar.
Ös
138
Östra Aros
[Ingen BMW just nu]
Nu börjar det likna något! Bakskivorna och beläggen är bytta för två tusen mil sedan, så de borde vara okej.

Lutar åt att jag köper backar, monteringssats, fjädrar, "expander" och justerskruv.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...glöm inte "specialverktyget" (köpt eller tillverkat) för utan det kommet du inte få loss bromsbackarna!

Mvh
Johan B

pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Minns inte att jag behövde nåt specialverktyg?
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Vart köper man lämpligast "specialverktyget"?

Mvh Martin
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Fattar ändå inte varför du inte bara provar att justera. Det är ju manuell justering på handbromsen, så är det aldrig justerat på ett par år säger det ju sig själv att den inte tar.
Funkar fint utan specialverktyg men det underlättar väl lite. Har för mig att biltema har nån variant.
Justering ska såklart vara det första man gör. Det är bara några minuters arbete och man behöver inte skruva bort mer än en hjulskruv och släppa vajern vid spaken för att göra det.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kanske går utan specialverktyg om man hissar upp bilen så man kan snurra på hjulen och därmed ta sprintarna genom ett av hålen i navet för hjulskruvarna. Om man inte kan vrida på hjulen kommer du inte åt pga det är trångt mellan navets baksida och hålet där insexnyckeln skall in...

Men som sagt - justera först!

Om skivorna är bytta för två år sedan, borde man reagerat på om något såg knasigt ut gällande handbromsens delar.

Mvh
Johan B

Ös
138
Östra Aros
[Ingen BMW just nu]
Trådstartaren här igen. Nu har jag äntligen rivit bakbromsarna, men tyvärr fick jag inte till det utan behöver ta ett mekpass till. Problemet var att bromssköldarna var ordentligt rostiga och hålen där man fäster sprintarna till bromsbackarna var mera runda än ovala - på båda sidorna......

Att lossa navet för att byta bromssköldar känns inte så lockande, så första försöket blir det i länken nedan:

Länk
Ös
138
Östra Aros
[Ingen BMW just nu]
Passar också på att korrigera några fel i inläggen ovan:

Det behövt inget specialverktyg för att lossa bromsbackarna. En vanligt insexnyckel instucken genom ett av bulthålen i navet fungerar utmärkt.

Om inte bromsskivan går att dra av är lösningen att leta upp justeringen (den lilla taggiga ringen som nås genom ett bulthål) och backa denna så att skivan går fri.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.