AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
13.623

Volvo Personalbil - kostnadsjämförelser

Sida 1 av 2
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
Hej,

en större arbetsgivare här i Göteborg har nu kommit med "erbjudanden": bygg din bil och betala på lönen. Modellår 2013.

Exempelvis:

Volvo V40 D2 Kinetic: 3698 kr / mån
Volvo V40 T4 Summum: 4113
Volvo V40 D4 Summum: 4370

Volvo V60 D2 Kinetic: 4094
Volvo V60 T4 Summum: 4363
Volvo V60 D5 R-Design: 5478

Volvo V70II D2 Kinetic: 4472
Vovo V70II D5 R-Design: 5975

Volvo S80 D5 Summum: 5917

Volvo XC90 D4 2WD: 6815

Kikar som ni ser på "billigaste kontra dyraste" modellerna. Däremellan finns "Momentum". R-Design verkar mest vara loggor och annat läder. Jag har inte kollat supernoga. Inga speciella paket tillvalda (det _borde_ ju ingå säkerhetspaket, men icke).

Spontant känner jag att inget är prisvärt. 24-månadersavtal. De verkar ha missat att de större dieslarna också skall vara "miljöklassade", men det står "0" på raden för miljöbilsrabatt. Har mailat dem och frågat.

Tankar från panelen?

/Grogg
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Jag tycker det ser ganska kostnadeneutralt ut, som leasing. Inte förmånligt men inte vidare dyrt heller. Frågan är snarare vad som ingår i månadskostnaden; service, däck, försäkring osv osv.
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Är inte helt hundra, men det mesta ingår förutom "bränsle och idioti". Men inte vinterdäcksförvaring, mfl "lathetskomfort":

Dessa kostnader ingår i kalkylen:

Förmånsvärdet
Finansiella och adm. kostnader
Trygghetsavtal
Fordonsskatt
Försäkring
Vinterdäck (obligatoriskt)
Extrautrustning
Normalt slitage

S80 D5 Summum, på två år = 142.000.
Ungefär detsamma som värdeminskningen på en 2010 års BMW F10 550i på samma period?
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Blir lite konstigt att relatera till värdeminskningen på en hypotetisk F10. Du får jämnföra med att köpa en S80 D5 Summum privat. 71' / år låter spontant INTE billigt, men man får räkna på det..
Jämför R-design med Bmws M-sport paket.

Länk
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Personalbil är vanligen billigare om man jämför med nyköp privat. Det är dock nästan alltid dyrare än att köpa begagnad privat. Det man tjänar på med personalbil är att man oftast får bättre nybilsrabatt och dessutom kan dra momsen på service och reparationer.

Problemet är snarare att man inte vill inse vad det kostar att köpa ny bil. Folk är urusla på att summera och dessutom väljer man ofta att bortse från den absolut största posten - värdeminskningen. 71' per år är bara 6000 i månaden och det låter alldeles normalt för en bil i prisklassen 300-350. Öppna ett nummer av Teknikens Värld och kolla vad de räknar fram för kostnader för premiumbilar, det är inte ovanligt att det ligger runt 8-9 tusen per månad men då inkluderar det förvisso drivmedel 1500 mil.

Personalbil är skönt, förutsägbart och vanligen aningen billigare än att köpa nytt själv. Dock dyrare än att köpa en 1-2 år gammal bil själv.

-------
//Lövet
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Bra sammanfattat, Lövet! Misstänker att jag jobbar på samma företag som groggyfroggy och det har varit rätt mycket diskussioner i korridorerna över det här erbjudandet. Förväntningen hos många verkar ha varit att vi skulle få Volvo-bilar kastade över oss, istället sparar man någon tusenlapp i månaden (grovt överslagsräknat av mig, har inte detaljräknat på någon bil än) jämfört med att köpa ny bil själv.

Eftersom många kör runt i begagnade bilar som har låg värdeminskning (och som de nog ändå inte tar med i sin jämförelsekalkyl) så blir det ett tråkigt uppvaknande att se hur mycket en fabriksny bil kostar.

Har försökt lära mig tycka om Volvomodellerna, men den där riktiga kärleken har inte uppstått även om V60 har kommit närmast. Därför hoppar jag nog över erbjudandet. Tråkigt att ha svårt att hitta sin egen bil i P-huset efter jobbet också. :)
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
En A8 Lang hittar man dock enkelt i Volvos nya P-hus... Oftast högst upp (morgontrött). AB3N.

En smutsgrå V60 skulle försvinna. Fast en R-design, kanske.... Men 5500 spänn i månaden... + soppa. Nä, får bli en M5 e6x istället. Ut på Blocket!
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
AB3N här med...och det känns trevligt att sticka ut ;)

Trevligast är dock den nyvaxade gråa 535d (E61) med 20" BBS LM som står i närheten! Någon här??
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
O2N för min del. :)

Specade en V60 D5 R-design med lite (ganska mycket) lull och då närmar man sig 7-8000 ganska lätt. Njae, satsar nog fortfarande på F31.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Är det någon begränsning i antal mil man får köra? Gäller TS priser för 24 månader, dvs att man lämnar tillbaka bilen och nycklarna efter avtalstiden också är affären klar?

MVH
Robert
viobebe
Wiberg du som har Nürburgring klistermärket på bakluckan?
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
viobebe>> Busted! Stämmer bra det.

Robert Lundberg>> Det är begränsning på antal mil, du fyller i antal mil du planerar att köra när du gör beräkningen och har du kört fler än så när du lämnar in bilen så blir det extrakostnader. 24 månader är dealen, stämmer.
Tjänar du under ca 32.000/mån efter bruttolöneavdraget så är det bara att glömma med personalbil. Då påverkas din pension och SGI. Mest lönsamt blir det när man tjänar över gränsen för "värnskatt".
Brukar det inte bli ca 1500:- netto/100.000:- bil grovt räknat? Förutsatt att du har minst 50% marginalskatt.
Alla jämförelser jag sett indikerar att du tjänar minst 1500-2000/mån jämfört med att köpa bilen privat. Det folk ofta glömmer när man jämför att köpa privat är att då har du en kapitalkostnad som inte är obetydande.
Precis som Andras L säger så tycker de flesta att det blir dyrt med personalbil men det är för att dom inte inser vad det faktiskt kostar att köpa en ny bil. Man brukar bli påmind när man försöker byta in den...!
Dessutom kostar det mer än man tror att äga en begagnad bil, inte sällan betydligt högre bränslekostnad, reparationer, skatt, försäkring, service osv osv. Använd gärna Konsumentverkets index för att få fram vad din begagnade bil kostar. Det kostar mer än man tror!

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
I alla jämförelser där man tjänar 1500-2000kr så är väl bilen av nån sort med nedsatt förmånsvärde? Typ etanol, hybrid eller gas. Jag tycker det oftast känns så.

Jag räknade ut vad en bekants bil kostat genom jobbet och om han tagit den privat. Det skiljde 700kr och då hade han ett förmånligare avtal en ett personalbilsavtal som oftast ska vara kostnadsneutralt. Men 700kr i månaden på tre år är också pengar och det är ett bekymmersfritt sätt att äga bil.

Om det är nedsatt förmånsvärde så blir skillnaden större. Det är rätt svårt att själv räkna på det. De portaler som används som automatiskt räknar ut skillnaden är kompletta och hänsyn tas till ALLA faktorer.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
ml99. det är enkelt att räkna om man haft en bil i tre år och gör en direkt jämförelse av alla kostnader som dök upp under ägandetiden. Men då är valet redan gjort, att räkna ut innan är ju såklart inte lika lätt.

Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
En sak som gör (Volvos?) personalbilserbjudande lite dyrare än nödvändigt är ju att det är 24 månaders leasing. Värdeminskningen är som allra störst då. Hade det istället varit 36 månader hade antagligen månadskostnaden sjunkit en hel del.

Själv känner jag att hade jag haft möjlighet att köra V60 T4 Summum exempelvis för 4300kr/mån inkl allt utom drivmedel hade jag tagit det. Ett oerhört smidigt sätt och konkurrenskraftigt sätt att äga bil på.

-------
//Lövet
Grelle: Det har du ju förstås rätt i.
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Hm. I avtalet ingår alltså inte service och reparationer? Vad är det egentligen för självrisker och momsavdrag?

Måste alltså läsa på...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Reparationer borde kosta 0 eftersom nybilsgarantin gäller 24 mån.

Service ingår normalt om det är en sk 'operationell leasing', inte om det är en 'finansiell leasing'. Kolla vad det står i avtalet, det är svårt att uttala sig generellt.

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.