AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.293

m3 e46 går inte som den ska.

Det är så att när man trycker full gas så känner man att bilen inte ger allt. Känns nästan som att den stryper sig själv lite. Men om jag gasar lite mindre så känns de som att det går bättre än vid fullt gaspådrag. Och kör man hårt eller kör i höga hastigheter så börjar det även lukta illa inne i bilen. Eftersom att jag inte är så insatt i detta så åkte jag med bilen på en bmw verkstad där dom kollade felkoder, men men hittade ingenting. Dom trodde att kontakten till luftmassemätaren kanske glappa eftersom bilen går bra ibland och ibland inte, men de var tydligen heller inte felet. Och vanos problem sa dom skulle visa sig på felkoderna. Har tidigare suttit en kompressor i bilen men som idag är borttagen. Kan det vara så att när den blev borttagen så har inte allt blivit inställt så som den ska vara original? Och hur fan bilen ibland kan gå hur bra som helst och leverera alla 343hks. Tycker att antingen borde den gå bra hela tiden eller dåligt hela tiden.

Väldigt frustrerande är det iaf. Hoppas någon känner igen mitt problem.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
När du skriver kompressor tänker jag på mappning direkt,Tänds det nån motorlampa kanske?Gissar på det då jag hade själv kompressor på min 320i som var mappad man mappar bilen att få allt att lira som den ska..Sitter det fortfarande samma mappning blir ju allt lite skummare med tanke på den är mappad efter kompressor.Men jag bara gissar av egen erfaranhet
lycka till
Ja tanken har faktiskt slagit mig. Men hur tar men reda på om det är fel mappning som sitter där idag? Det känns ju som att de skulle kunna stämma eftersom att bilen går oftast sämre vid fullt gas, då den med fel mappning borde få alldeles för mkt soppa, eller hur de nu fungerar. Och kanske därför den går lite bättre när man gasar lite mindre än fullt. Vore trevligt å hitta detta problem innan man plockar fram bilen igen :)
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Bästa är väl kontakta gamla ägaren och fråga ifall man har mappat om bilen efter borttagning av kompressorn..
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
...eller be BMW ladda ECU:n med originalmjukvaran.
Får be bmw göra de samtidigt som oljebyte. Och hoppas att problemet löser sig. Annars vette fan vad de kan vara för fel...
Och nej ingen motorlampa har tänts.
Ingen annan som tror de kan vara något annat?
Tycker alla att det låter som att det är mappningen det är fel på med tanke på kompressorn som tidigare satt i? Eller finns det nånting annat man kan kolla?
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Soppapump eller igenkläggat soppafilter kan också göra så den går bra på halvgas..

BMW CS #07491
Kan även tillägga att den hackar som till vid full gas ibland. Dock hackar den till ytterst lite, men jäkligt störigt.

Uppskattar alla svar otroligt mycket och allt ni sagt ska kollas upp. Och finns det andra som har nån idé om vad de kan vara för fel så tas dom emot med öppna armar :)
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Dåliga stift kan ju oxå spöka!Men det blir svårt att gissa sig fram..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.