AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
2.184

Audi Sport köper Ducati

BCR
Roligt och spännande.
Ducati är motorcyklarnas Ferrari.
Tänk er en Ferrari på två hjul med tysk byggkvalitet.
Kan bli hur bra som helst.

Tror Audi Sport ställt in siktet på BMW Motorrad (BMW motorcyklar) som har ett starkt modellprogram.

Blir spännande att följa kampen.

/Håkan
Känns lite sorgligt, trots att jag inte har MC kort har jag drömt om en Ducati flera gånger.

Att tyska Audi slukar denna italienska klenoden, nja, jag gillar det inte.

Först Lamborghini och nu Ducati? Blä

Men säkert bra för Audi, de gör mycket rätt nu för tiden.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Håller med Mats, känns vemodigt.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Mycket trist. Ducatister gillar att Ducati är "litet" märke, många kommer nu byta till något annat "litet" märke ist.

Sen skulle jag inte beskriva en Ducce som MC-Ferrari, det skulle isf vara MV Agusta kanske. Och att Ducati har "tysk byggkvalitet"... Du har uppenbarligen aldrig ägt en Ducce. :D

/f.d. Ducatist
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
+1 qsacage

/också f.d. Ducatist
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
På vilket sätt påstår ni att Audis ägande av Lambo varit negativt för märket? Tvärt om har väl även den mest kritiska (typ EVO) faktiskt framhållit att Audi gjort ett utomordentligt jobb med företaget. Inte nog med att bilarna faktiskt håller, företaget är också lönsamt. Bilarna pre-Audi var faktiskt inget bra, vilket också resultatet visade. Nya Aventador tycker jag visar att Audi är seriösa med att låta Lambo fortsätta vara det de alltid varit.

Jag tror köpet kommer bli ett uppsving för Ducati. Förhoppningsvis får de lite med resurser i MotoGP också!
Ur ett Audi perspektiv är det så klart grymt imponerande att kunna köpa dessa Italienska godbitar (Lamborghini och nu Ducati).

Att de lyckas komma över Ducati nu har säkert på något sätt att göra med deras Italienska kontakter.

Ekonomiskt vet jag inte hur mycket värde Lamborghini och Ducati betingar eller vad det kostar att hålla företagen igång, men mängder av pr, status samt tekniskt kunnande får Audi inom koncernen, den saken är klar.

Lamborghini är så klart ett smalt, nischat märke, lite speciellt. Känns kanske som att den bästa frukten av Lambo köpet hittills är Audi R8a vilken blivit avsevärt mer framgångsrik än de senaste Lambo modellerna? Men visst ser Aventador extremt lovande ut, det håller jag med om.

När det gäller Ducati är det kanske lite annorlunda, det beror också på hur vilket inriktning märket kommer få i framtiden. Hur nischat eller brett märket kommer bli.

ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Men Lambo måste väl ha sålt extremt många gallardos tex ?
Jahapp, nu sväljer VAG en till...
Mångfalden minskar tyvärr. Bra tycker kanske en del, jag tycker det är trist.

mvh/ Anders
Vi får väl se.

Ja, VAG koncernen, verkligen gigantisk, det började med en bubbla.
Länk

Employees: 501956 ;-)
Visa användare
721
Constrictor
Volvo XC70 D5 AWD -15 & Saab 9-5 Aero -07

Suzuki Hayabusa
Ser fram emot att hälsa en Ducati frälst polare välkommen till VAG-familjen!!
Det är väl inte så coolt att köra en ny Lamborghini med en audimotor under huven som en italiensk glädjekälla. Bättre, kanske. Kör hellre Ducati med en italiensk rova. Lite av själva grejen.
BCR
qsacage, niklas.olsson;
Det jag menade i detta inlägg är att Audi förhoppningsvis kan tillföra lite bättre detaljkvalitet till Ducati.
Titta på Lamborghini som VAG lyft rejält kvalitetsmässigt, för att inte tala om Skoda som tidigare närmast var ett skämt.

Jag tror affären med Audi är positiv för Ducati.

Alternativet är ju att något kinesiskt bolag köpte Ducati och hur kul är det...

/Håkan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.