AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
11.750

Trasig vevaxelgivare

sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej.

Ni som haft problem med felaktiga vevaxelgivare, hur yttrade sig problemen?

Min bil tappade tändningen i någon sekund både under färd och vid tomgång. Problemen accelererade och nu startar den inte alls trotts att all el funkar, även startmotorn.

Har bytt, kamaxelgivare, bränslerelä, tändningslås och platta, bensinpump kollad, säkringar utbytta.

Mvh
Skalman

Mvh
Skalman
bo
171
bosson
730d -06
Min startade som vanligt när den var kall men när man stod på tomgång med varm motor så kunde den lägga av och var svårstartad när den var varm. Sen kändes det som hälften av hästarna under huven var borta.
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Min stannade ibland av sig självt på tomgång och bilen var svårstartad emellanåt för att sedan starta bra flera dagar i rad. Det hände också att den "dog" under färd någon sekund så man precis hörde och såg på varvmätaren att kraften försvann och sedan hoppade den igång igen efter någon sekund. Det obehagliga var att när bilen tappade kraften under färd så reagerade också växellådan som klonkade till och sköt i en annan växel. Obehagligt och säkert ett snabbt sätt att döda en låda.

Kan du ta ut något stift och kolla så du får gnista ? Kan ju vara vevaxelgivaren men det borde synas direkt vid en diagnos, man kan ju se så det är soppa ända fram till railen om man lossar en slangklämma och vickar av ena soppaslangen så det droppar ut lite, man nästan ser om det är OK tryck.
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej.

Wadel... men har varit på samma sätt, stannar under färd men kommer igång själv efter 1-2 sekunder. Alternativt har man fåt starta om via nyckeln utan problem.
Stannar även på tomgång...först lite sporadiskt och flera dagar mellan stoppen...men nu på sista tiden har det varit flera gånger om dagen till den inte alls vill gå längre.

Känns inte som ett bensinfel, mer som ett distinkt och tvärt elfel.

Har beställt 2st vevaxelgivare via Scmeidmann, bara att hoppas.

Inga felkoder när jag felsöker och via BMW säger dom att i det flesta fall lämnar vevaxelgivarna inga felkoder när dom lägger av.?

Mvh
Skalman

Mvh
Skalman
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
skalman : Ok , ja det låter ju som om vi haft exakt samma fel av din felbeskrivning att dömma och mitt vart bra med byte av vevaxelgivare.

Jag kan säga att det första jag gjorde var att på eget initiativ byta kamaxelgivare, detta hjälpte inte alls så jag körde en felsökning hos BMW och då hittades felet direkt och felet hade utlösts så många gånger att felminnet var helt fullt, typ 256 gånger eller något i den stilen. Berätta gärna hur det gick efter bytet !
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Det låter som det skulle vara samma fel, finns inget tråkigare än när dessa kärnkraftverk börjar trilskas...det är ju inte precis en B-18 motor med en felsökning som tar 5 minuter.

Jag återkommer med info om hur det gick.

Tack för svaret.

sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Har nu bytt vevaxelgivarna (2st) men bilen startar inte nu heller :(
1. Rotorer/fördelarlock bytt.
2. Vevaxelgivare bytt.
3. Kamaxelgivare bytt.
4. Bränslepumpsrelä bytt.
5. Nya Magnecor tänkablar.
6. Nya Stift.
7. Bränslepump fungerar.
8. Alla säkringar utbytta mot nya.

Förslag ?

Mvh
Skalman
skalman har du verkligen 2 st vevaxelgivare på bilen?
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
delorian...japp!

Det sitter 1 vid (kl 19:00 och en vid kl 17:00)alldeles framför växellådan, mot sprängkåpan till.
Dessa mäter mot startkransen/svänghjul och stämmer av med kamaxelgivaren som det däremot bara finns 1 utav.

Mvh
Skalman
Vilken bil gäller det enligt din profil äger du 3 st?
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Klumpigt av mig.... E38 750.
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Lite ny felsökning visar ingen gnista på stiften, inga impulser går heller fram till insprutnings-munstyckena?.
Detta skulle tyda på att vevaxelgivarna är dåliga enligt BMW....men dessa är helt nya och nyss bytta.
Vad finns emellan vev/kamaxelgivare ----> ?????? -----> tändning/inspr.

DME utbytta..EML bytt.

Mvh
Skalman
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Så har man hittat felet.....

Rev ut alla boxar i elcentralen igen och hittade där ett kontaktstycke som inte satt ordentligt intryckt i motsvarande kontakt.
Trycker dit kontakten...trevar nervöst efter startnyckeln.... VROOOM! :)

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
skönt. Men det kostade en del slantar antar jag !
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Ja det gjorde det...men nu är systemet i toppskick vilket ändå känns skönt.
Har länge tänkt att byta diverse tänddelar ändå, och nu vart man ju tvingad :)

Mvh
Skalman
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Det kanske var ett tecken ! :-)

Både M70 och M73 är praktiskt taget helt outslitliga om de servas regelbundet. Möjligtvis skulle jag byta kamkedjan och oljepumpen kedjan vid 40 000 mil, annars är det evighetsmaskiner som fått stå ut med dåligt rykte om hållbarheten för att de inte servats ordentligt, eller alls.

En riktigt fin E32 med M70 är en fantastisk bil med världens snyggaste baklucka, och rätt körda ses som bekant dessa bilar oftast bakifrån.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.