|
Sida 5 av 6
|
|
|---|---|
|
Hmm.. Jag får hålla med om att Total Loss inte ser särskilt bra ut. Men, jag tycker fortfarande inte att den kan likställas med fusklagade vrak från Baltikum. Som ofta är både voltade och halvt uppbrända när de lämnar USA. Jag vet inte hur det funkar, men tydligen har klassningen blivit ändrad till Salvage och den har ju kunnat bli reggad i Sverige. Jag klapp ett rådjur med min förra bil, det kostade nästan 70000kr att laga och såg inte så farligt ut. Hade airbagarna utlöst, så tror jag inte att de hade lagat bilen.. Hur som helst, det är uppenbart att det är mer än en framskärm som blev skadad.. Och som köpare så bör man såklart vara medveten om det. Däremot så tror jag nog att bilen är riktigt lagad, och utgör säkert ingen trafikfara. Lite bilder på bilen innan den blev ombyggd skulle inte skada, och det borde väl nästan finnas tycker jag. Om det är någon som är seriöst intresserad av bilen, så kan han säkert visa dem. ------- Min bil suger inte... |
|
|
Hat löst tråden ett tag, med spänning. Det här med Salvage och Total Loss borta i Staterna är ju lite udda. En orsak till varför det gärna uppstår diskussioner om hur skadad en bil har varit för att få dessa titlar är ju att dom "skrotar" även milt krokade bilar, bilar som vi i Sverige och Europa garanterat lagar på märkesverkstad. Anledningen till att dom i USA gör så verkar vara deras i övrigt frekventa (o)vana att stämma varandra för minsta lilla. Så för att inte riskera att bli stämda i en framtid för att ha orsakat en olycka pga av en skitsak som kanske hade en liten bäring på den tidigare olyckan så "skrotar" man bilen och ger kunden en ny, då slipper man alla diskussioner i framtiden. För oss låter det ju märkligt men tydligen blir det till slut billigast på det viset för försäkringsbolagen och även verkstäderna som slipper upp i rätten och jamsa så fort en lagad bil är inblandad i nästa olycka. Även att slippa risken för att ev bli kallad är värt mycket. Vissa bilar är det däremot ingen som helst tvekan om att dom bara är färdiga för skroten rakt av, många sådana exempel har kommit upp till ytan i tråden om Bil33 t ex. Att dessa ens får reggas in är skandal, men med tiden kommer nog det hålet täppas till. Det hjälper nu inte de stackare som köpt en sån bil. Bilen i denna tråden verkar inte ha gått den vägen, så då blir det bara upp till tycke och smak att avgöra om man vill betala priset för den. Dessutom har dom en helt annan attityd till sina bilar i USA, slit och släng, köp nytt så fort det går. Gärna på kredit med, för säkerhets skull. Med avbetalningsplaner på mångdubbelt det antal år som bilen ens förväntas fungera. Allt för att få en ny bil till så låg månadskostnad som möjligt. Som redan sagts ett antal gånger, skulle vi i Sverige ha samma system för att kolla om våra egna svensksålda bilar varit i nån olycka skulle rätt många liknande diskussioner uppstå om dessa med. Så länge en bil är fackmannamässigt reparerad med riktiga och framför allt ärliga delar så ska det inte vara nåt fel på den bilen. Och man ska tryggt kunna köpa den. Det är min åsikt i alla fall. Niklas Fransosen |
|
|
Fransosen Håller med dig, är bilen lagad efter konsten alla regler, så är den säker att köra. Men problemet som jag ser är: Tar bilen smällen tex vänster bak. Över hjulhuset/tröskel. Så blir det inte bara en skada runt själva träffytan utan kraften fortplantar sig igenom karossen. Plåten kommer då att "vika" sig mellan punktsvetsarna, exempelvis runt balkarna vid framstolen och samma vid baksätet. Är inte mycket, men det lilla KAN gör så att färgen spricker, vilket resulterar i rost. Detta är inte farligt i sig för säkerheten Men mindre roligt för ägaren ifall han ska behålla bilen ett längre tag. Sedan gillar jag inte att man undanhåller fakta man vet. Tex du köper en villa, utan att veta om något har det varigt en vattenläcka i en vägg som man reparerat tidigare, men man har "råkat" bygga in fukt, för man har inte undersökt tillräckligt noga. Vilket resulterar i mögel/röta, för den nya ägaren. Sedan VET jag att det krockas tusentals vanliga hederliga bilar i Sverige. Men som säljare tycker jag man har ett ansvar att ha alla korten på bordet. Dvs har bilen varigt med i en trafikolycka, sedan varigt lagad, tycker jag att det bör framgå. |
|
|
Jag får också hålla med om att rapporten väcker en del frågetecken om hur allvarlig olyckan faktiskt var. Och eftersom jag själv inte visste, och vi här bara har spekulerat, så har jag nu varit i kontakt med Tom. Han berättar att bilen har varit med om en olycka vänster fram. Skadan var plåtmässigt rätt omfattande men ramen klarade sig oskadd. Bilen har därmed inte behövt riktas, och det står också i Carfax rapporten "No structural damage reported". Bilen är därefter reparerad i USA av en auktoriserad firma som är certifierad för att laga salvage bilar. Tom fick själv se bilder på bilen hur den såg ut innan reparationen, och han har dessutom kollat upp bilen så att den inte var sned eller riktad på ramen, och att alla hjulvinklar var rätt. Plåtskadorna tyckte han var rätt oväsentliga eftersom bilen ändå skulle byggas om. Huvudsaken var att den inte var sned. När bilen kom till Sverige kollade dessutom Nenne bilen en gång till innan de satte igång med bygget. Tom har även foto på bilen som togs i samband med reparationen som den intresserade köparen kan få se. Vad gäller ombyggnaden till M3 utförande så kan jag själv intyga att det är ett riktigt seriöst bygge där delarna som använts är M3 orginal rakt igenom och är köpta på BMW Autopartner i Kristianstad. Den fick mycket beröm av både BMW Autopartner och av firman som lackade den som sa "Det är då inga nybörjare som har byggt den!". Tom berättade också att budgeten "skenade iväg" och ombyggnaden kostade i slutändan drygt 250.000kr. Han förstod redan då att han aldrig skulle få pengarna tillbaka om han sålde bilen, men han brydde sig inte eftersom han byggde bilen till sig själv. Sen blev det som det blev och han har nu böjt sig för vad frugan tycker (egentligen sa han "jag tröttnade på hennes gnällande" :). Så nu är den till salu. Jag hoppas detta har rätat ut de sista frågetecknen. /Niclas |
|
| Hur man än vänder och vrider på det; Är det bra eller dåligt för en bilhandlare att hålla på med "tveksamma" bilar? Är det bra eller dåligt för en bilhandlares rykte? Det är lätt att svara på dessa frågor och då undrar man hur någon, som vill framstå som seriös, kan hålla på med denna typ av fordon. | |
|
Helt ärligt, så tror jag bara att han inte tänkte sig för. Tom köpte en bil som han redan från början tänkte bygga om till sin drömbil. Han var säkert eld och lågor över projektet, och tänkte nog behålla "drömbilen" i många många år. Man kan tycka det är naivt av en bilhandlare att tänka så, men även de måste väl få ha "pojkdrömmar" och projekt? Detta var ingen bil som togs hem för att tjäna pengar på, tvärt om så visst han säkert redan innan han började att det var en dålig affär. Tom är nog inte den enda som får tunnelseénde när projekttankarna sätter igång.. Jag är precis likadan, kan bygga om en bil rätt omfattande för att få tävlingsljud tex. Fast att jag vet i bakhuvudet att det inte är särskilt smart den dan bilen ska säljas, så tränger man bort de tankarna för stunden. Självklart är det en haltande jämförelse, men det är samma tänk i sak. ------- Min bil suger inte... |
|
|
Simon76, jag är beredd och hålla med dig. Jag har själv varit där :) Sen kan jag också tycka att om jag nu ändå har bestämt mig för att bygga en bil, så ser jag själv inga problem med att ta en skadad bil för att komma ner i kostnad. Bara skadan omfattar "rätt" delar, dvs delar som ändå skall bytas ut. Det är en annan femma om bilen faktiskt har varit sned i ramen... /Niclas |
|
|
Jag misstänker att merparten av de bilar som varit med om en trafikolycka, som lagats, säljs vidare utan att den nya ägaren får veta det. På en rak fråga får man förhoppningsvis ett ärligt svar. Är ganska övertygad att merparten av köparna inte kommer på tanken att fråga utan bara ser till bilens nuvarande skick vid köpet. Och var ska man som säljare dra gränsen för vad som ska framgå vid en försäljning? En enkel parkeringsskada som krävt omlack. En törn som resulterat i en utbytt dörr. Stöld av ljusinsatser.... I de flesta fallen sägs nog inget om dessa reparationer, utan något som helst uppsåt att lura köparen. Som säljare tänker man bara inte oå det. Och som sagt, de flesta köpare är bara ute efter drömbilen till lägsta möjliga pris. Med tanke på den info som framkommit kring trådens bil skulle då jag inte tveka en sekund att köpa bilen om det var något jag var intresserad av. Eftersom säljaren har en egen firma med gott renommé som dessutom anlitat en annan erkänt duktig BMW-meck (ingen jag själv känner men google hittar ju det mesta) så är jag övertygad om att allt står rätt till. Till skillnad då från t ex Bil33 som uppenbart endast är ute efter snabba cash utan någon som helst hänsyn till etik och moral. Men ingen är ju tvingad att köpa denna bil om man är det minsta tveksam. Niklas Fransosen |
|
| förlåt om jag glider iväg lite men måste fråga om bil 33 .. dom har ju massor av annonser på blocket ... jag har läst en massa mysko om dom ..köper folk verkligen bilar av såna ? | |
|
...MEN SUCK...Total loss är en standard formulering...när ni pratar om SKROT är det bilar med CD TITEL / UNREPARIBLE som inte går att regga i EU utom i Litauen. Salvage Titeln utfärdas vid alla skador då du kräver ersättning av bolaget, detta för att DU inte ska laga bilen med stulna delar. Du måste sedan visa upp bilen och i vissa stater även dokumenterat lagningen med foton och intyg. Salvage Titeln finns på var och varannan bil i Us. Hur många bilar i Sverige skulle inte ha SALVAGE TITEL??? Total loss betyder att försäkringsbolaget löst bilen och sedan säljer ut den på auktion typ KVD dock enbart reg,bilhandlare i Us får köpa från auktionerna. Lägg ner snacket om toksmällda bilar mm och påståenden som ni inte känner till som Tex Total loss....blir rätt patetiskt när man hävdar att jorden är platt, |
|
| Super Gutten: Så det är helt OK att köpa bil på Bil33? | |
| Bra Super Gut! Problemet är bara att det här är Internet och då kommer folk med "kunskap" alltid att finnas och dessutom sprida sin s.k. kunskap.. | |
|
Är ju faktiskt inte världens svåraste att ta reda på hur bilen såg ut, jag kollade personligen upp en bil med tveksam historia enligt följande; 1. Carfax - vilken stat/stad fanns bilen i? 2. Ringde till DMV (typ vägverket) i staden där bilen fanns, frågade snällt och dem kunde säga vilket försäkringsbolag som hade tagit hand om bilen. 3. Ringde försäkringsbolaget och förklarade läget - vips en dag senare hade jag bilder på bilen i krockat utförande och kunde avgöra om det var fågel eller fisk. |
|
| Kane har jag påstått detta? eller var det du som ställde en fråga täckt som ett påstående? | |
|
Kane, Nu är du bara tramsig! Du vet mycket väl(eller borde iaf veta eftersom du uttalar dig) att Bil33 har som affärsidé att köpa bilar från USA som är så pass krockade att de endast kan reggas i Litauen. Dessa bilar pusslas sen ihop med stulna delar, alternativt låter sina chassinummer gå till en stulen bil. För att slutligen säljas i Sverige.. Är du läskunnig och försedd med någorlunda skaplig slutledningsförmåga, så fattar du nog att denna bilen inte har gått den vägen.. ------- Min bil suger inte... |
|
|
mj_ mj_ är du medveten om att den informationen som du påstår att du fått enbart lämnas ut till bilen ägare? Om du signerat intyget ifrån Motor Dept. och inte är ägare till bilen är detta åtalbart i USA....om ägaren av fordonet vet om detta och anmält dig kommer du få problem nästa gång du ska förbi tullen i USA. Hur betalade du för intyget/fotot? Har bott/arbetat i USA i fem år så lite koll har jag :) |
|
|
supergut; Det var inga problem i de fall jag har gjort detta, en 550 och en M3 än så länge. Behövde inte signera några papper fick helt enkelt veta vilket försäkringsbolag som hade stått för fösäkring på bilarna, nu var dessa förvisso sålda på aktion från bolagen i efterhand, vet ej om det påverkar något med ägareförhållanden osv. Ringde helt enkelt dmv snackade med telefonist som kopplade mig vidare, fick veta vilket försäkringsbolag det gällde, ringde till deras huvudkontor och förklarade läget, hon hittade bilen i registret och jag frågade helt enkelt om hon hade möjlighet att maila bilder på krocken. Det var inga problem i dåläget iaf. Betalade inte en krona för försäkringsbolagens foton på bilarna. |
|
|
Kane, Jag var kanske lite onödigt hård i tonen innan.. Men jag hoppas att du inte menar att denna bilen och bilarna som Bil33 säljer, är på något sätt lika. Varken i hantering eller uppsåt. ------- Min bil suger inte... |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
För mig är det mest intressanta hur bilhandlaren kommer att lägga fram historien till en ev. köpare, dvs bereda köparen alla fakta så denne kan ta ställning till om pris kontra historia är värt försäljningspriset och de ev. framtida svårigheter som kan mötas vid en förnyad försäljning. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
Pudel från min sida nu Super Gut. Jag trodde var mitt uppe i tråden om Bil33. För många treor i denna tråds rubrik..... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.