|
Sida 4 av 6
|
|
|---|---|
|
Enligt Mange_80 ovan har bilen rapporterats som "Total loss", förutsatt att han har rätt handlar det knappast om lackskador och jämförelsen med transportskador på fabriksnya bilar är väldigt långsökt. //Bjersér |
|
|
Rätt märklig jämförelse med ev transportskadade nya bilar /Anders |
|
|
Det jag menade.. är knappast ett dörruppslag. Är man säljare tycker jag att man bör köra med öppna kort. Inte kul att köpa en bil för xxxtusen kronor, sedan rostar den i alla skarvar för att plåten har flyttat sig några tiondelar/millimeter. Detta gäller givetvis även svensksålda... |
|
|
e34brilliant: på vilket sätt är "En -07 335 import krockad" är väl att ta i? Vad jag kan läsa av TS så är det en 07-a den är importerad och krockad. Om den är lagad innan importen eller ej är väl i sammanhanget helt ointressant, den är krockad i vilket fall. Att jämföra detta med att ett oerhört fåtal fabriksnya bilar skulle ha en transportskada är väl något dramatiskt. Att sen göra jämförelser med rattfyllerister i trafiken är väl också tämligen osakligt då tråden inte gällde detta. Självklart är man väl rädd att möta även såna i trafiken. Jag vet själv när jag längre tillbaka importerade några bilar och besiktigade dem utanför Sthlm så berättade man från besiktningspersonalen att det var en hel del bilar som importerades redan då från USA som var kortare än de okrockade "normala" bilarna av samma modeller och även om de var på ytan väl reparerade så kunde de vara väldigt farliga ute i trafiken. Enda anledningen till att dessa bilar importeras torde vara för att tjäna pengar, då de köps billigt iom sin historia. Jag har svårt att tro att någon annars köper dessa bilar med denna historik. /Anders |
|
| Lite märkligt att bygga om en bil från USA för 250000 kr utan att byta hastighetsmätarn till EU-spec. | |
|
Om nu bilen ifråga har fått stämpeln "Total lost" i US så har den varit skrot. Bilen har varit såpass skadad att försäkringsbolaget löst in bilen och tagit den ur registret. Ända sättet att få den i trafik igen är att ta hem den via ett Balt-land. Vem Ho Care är råder det väl ingen tvekan om... /H |
|
| TS, eller nån annan med tillgång, kan väl lägga ut carfax-rapporten? | |
|
Klipper in en förklaring av toal loss: A car is typically considered a total loss when the cost to repair to a safe condition is higher than the actual cash value (ACV) of the vehicle. This is typically understood by most people. However, insurance companies may consider your car to be a total loss even if the repair costs are less than the current cash value. When determining whether or not your car is considered a total loss following an accident, insurance companies will calculate the total loss ratio ( cost of repairs / actual cash value = total loss ratio ). They then compare this number to limits set either internally and/or by individual state laws. Many states have laws that specify how high this ratio needs to be in order for a vehicle to be considered a "total loss" and be eligible for a salvage title or certificate. This is referred to as the Total Loss Threshold. Insurance companies will want to ensure that the damage ratio exceeds this limit in your state so they will be able to retain a salvage title and sell it at auction. Ration går så lågt som 50% i exempelvis Iowa. Det finns också försäkringsbolag som räknar med kostnaden för hyrbil under reparatonstiden. Verkar finnas ett otroligt intresse kring denna bil, märkligt då att ingen har tid att kolla upp fordonet. Sluta spekulera! Uppgifterna hittills säger att den inte registrerats i baltland, fortfarande total loss? Klistra gärna in utdraget. Skulle alla bilar som varit det minsta krockade (eller ens upp till definitonen total loss) uteslutas så försvinner nog ett stort antal bilar på svenska marknaden. |
|
|
Ja man kan ju mitt i eländet faktiskt små le också , vilket samling utav folk det fins här på Forumet med sin Inbördes beundran . (ALLA BEHÖVER INTE TA ÅT SIG ) men många gör det , med berättigande också då kanske ;) Bara det som att det skulle vara farligt att möta en bil som vart krockad , hur många bilar tror ni det inte finns som är det och lagad ? , jag möter ju hellre en sån bil än en som är onykter som man kan ha oturen att möta fler utav ute på vägarna .tror risken att krocka med en sån är 100% mer Men många verkar ju veta hur alla bilar är lagad också , och dom kan väll inte laga bilar , se upp nästa gång ni möter en hotrodd eller någon ovanlig bil , den kan vara krockad eller byggd utav någon seriös bil intresserad kille eller tjej , kanske kan gå av på mitten eller något annat hemskt , har sett total demolerade saker , bli som nya , alla kanske inte har samma intresse , en del kanske gillar att vara kreativ och göra något kul och själv utan att se ett vinst syfte i det , i stället för köpa en OEM BMW och pynta den med nå M-paket , fälgar o putsa . Skulle väll igentligen inte säga något , men det är så patetiskt hur ni genast som små Poliser börjar dra slut satser om mig också . Jag var på detta Forum för över 10 år sen i en annan profil ,, känner mig verkligen som en färsking Carlsson77 *lol* . Håkan Hsson , är du spaningsledare här på Forumet och kan avgöra vem någon är *skratt* . Skriver inte det här utav att försvara någon jag inte känner och som bor halva landet ifrån mig , utav av den orsaken jag blir illa berörd hur man skriver och beter sig , hur lättvindligt man drar slutsatser ang saker man inte vet speciellt mycket utav , finns INGEN som vet hur seriöst eller inte bilen i fråga är lagad , inte om många andra bilar heller , utan det är en TRO som verkar finnas hos många här .man läser något papper och drar slutsatser utifrån det utan att veta något ,, bara skrämmande att höra i stället för att ta reda på fakta , RIKTIG FAKTA .. Men på grund av all denna inbördes beundran det finns bland många på Forumet la jag ner , trodde då jag skaffade en ny efter alla år att det blivit bättre , men uthängningen av folk , bilar , klankandet är det samma , så min närvaro kommer även försvinna denna gång , då det inte tagit något kliv till det bättre , TYVÄR . Tror inte jag är ensam om det heller . |
|
Verdi |
Ho Care: Kan hålla med om att det finns en liten "talibankänsla" hos vissa på det här forumet. Men går du inte ut lite väl hårt? |
|
Jag måste också ta Tom i försvar. Jag känner Tom personligen, och det stämmer att bilen kommer ifrån USA. Det stämmer också att den varit med om en olycka vänster fram och bilen kom till Sverige utan skärm och huv. Den lämnades därefter till Nenne för ombyggnad. Nenne äger för övrigt Autoteknik i Fjälkinge strax utanför Kristianstad och är kanske den bästa och mest respekterade BMW-mekanikern som finns i södra Sverige. Vad gäller plåt och karosseri arbetet hade Nenne i detta fallet hjälp av en super duktig kille som arbetat med plåt och karosserier i över 20 år. Jag såg själv bilen ett par gånger under själva ombyggnaden och det är nerlagt många timmar på den. Delarna som använts är M3 orginal rakt igenom och är köpta på BMW Autopartner i Kristianstad, vilket inte blev billigt. Tom var själv orolig för att budgeten skenade iväg. Bara backspeglarna och strålkastarna fram med kurvljus och tillhörande elektronik gick på över 50.000kr. Även om jag tycker att 550.000kr (vilket nämdes som total kostnad i ett tidigare inlägg) själv låter högt, så tippar jag ändå på att Tom faktiskt går med förlust på bilen. Så att bilen eller Tom skulle vara oseriös stämmer helt enkelt inte. Detta är ett seriöst bygge och synar du bilen idag så hittar du inga spår av att den skulle ha varit med om en olycka. Sen får man ju tycka vad man vill om sådana här byggen. Själv tillhör jag en av dom som gärna håller mig till orginal bilar, även om jag måste erkänna att detta är ett riktigt snyggt och proffsigt bygge. Men här är vi alla olika. Tom hade nog behållit bilen om frugan inte hade klagat på att det är för jobbigt att få in och ur barnen i baksätet :) /Niclas |
|
|
Mycket bu bu bu Mickey Mouse Club här nu och Mats Robertsontårar. Väljer man att köpa en bil som varit krockad och sedan sälja den vidare kan man räkna med att den ifrågasätts. Har man inga bevis för att lagningen varit minimal eller lyckad kommer det spekuleras ännu mer. Den som är med i leken får leken tåla är ett bra ordspråk som några bör ta till sig. |
|
|
Snajdaren: där håller jag dock inte med dig. Visst får man vara beredd på att bilen granskas (gäller iofs alla bilar) och att en USA-bil, med utvecklingen de senaste åren, granskas extra noga. Men massa onödiga spekulationer, gissningar och överdrifter hör inte hemma här. Det tråkiga är nämligen att det tar fokus från de verkliga fuskbyggena och de som SKA uppmärksammas. I annat fall försvinner de i bruset och dessutom förloras trovärdigheten för forumet och dessa trådar. Förutom att bra/oskyldiga bilar/ägare hängs ut. Jag instämmer faktiskt med de som säger att forumet fått betydligt fler medlemmar som tillför "icke-innehåll" och en ganska trist inställning de senaste åren. Tittar man specifikt på denna tråd så är det ju bra att TS uppmärksammar objektet och kommer med info men efter det så är det ju tämligen få som bidragit med något matnyttigt. Misstänker att tonen hade varit en annan om deras egen bil hamnade under luppen och fantasin bar iväg. Men nu handlar det ju om någon annan så, som vi säger - skit i det. Lämnar med glädje denna tråd nu. Har förövrigt ingen koppling till varken ägare eller bil. Har heller inte bidragit med särskilt mycket information kring bilen, möjligen kring regler i USA. Intressant att ingen kommenterat uppgifterna som lämnades. Förhoppningen var istället att få någon rim och reson i resonemanget, något som ju bevisligen misslyckats. |
|
| Länk | |
|
Tycker Mange_80 startade en intressant tråd med ett mycket väl avvägt första inlägg med "Varning!". Han sågade ingen och redovisar fakta. Calle |
|
|
Länk |
|
|
Det var en dyr framskärm om den klassats som Total loss :O ------- //Lövet |
|
| Skrotad. | |
|
Andreas: Exakt. Det kanske var en sån där "BLING BLING" skärm. Hehe "Severe damage" räcker gott o väl! Men just det, det var ju Tom vi snackade om. |
|
|
en bilhandlare lever på köpa å sälja bilar .. den som försöker leva på att sälja bilar billigare än vad man köpt in den för brukar nog inte leva kvar så länge och fakta är att bilen varit med om en olycka så enkelt är det coh sen att någon dyker upp för att ilsket hacka på folk här låter lite som att någon försvarar sina pengar . och har man reg nr från usa kan man få bilder av det försäkrings bolaget som löste in bilen å sålde den .. tänk så enkelt . men det viktigaste tycker jag är att den som köper den å inte vet bakgrunden kommer den dagen den ska säljas eller bytas in förmodligen få trassel å riskerar förlora pengar .. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.