AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
19.995

Varning! 335 M3-Special på blocket

Sida 1 av 6
Ma
13
Mange_80
Z4 3.0i Roadster -05
Varningens tecken till de som funderar att köpa denna: Länk

Är importerad ifrån Usa och har varit med om en olycka. Har där fått "Salvage" stämpel och airbag utlöst. "Severe damage" och "total lost" utfärdad, allt enligt CARFAX.com.

Litauenbyggd?? Tyskbyggda BMW är bättre./TP.

mrMPOWER
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Konstigt...Tom på Sportwagen har jag alltid haft uppfattat som en seriös handlare.

___
//Ulf
Fy tusan.. Att köpa bil är i dagsläget inte helt lätt. Finns många fällor att ramla i. Den länkade bilen ser ju kalas ut- häftig och ovanlig färg. Skulle gärna ha en sådan- dock inget fusklagat krockvrak. Att just detta exemplar är fusklagat grundar jag på alla tidigare fordon som krockas i USA och exprteras till lågprisländer i Europa (Baltikum) och som lagas med stulna delar för sedan export till bl.a Sverige. Stay out!!

Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Backa lite nu..
Är ni säkra på att denna har kommit via Lettland/Litauen?
Tom brukar vara väldigt seriös, och detta är hans personliga bil. Alltså ingen bil han har hämtat hem bara för att sälja!
Jag har ingen aning om hur det ligger till, men i detta fallet vill jag nog ha lite mer info innan jag dömer ut Tom.

-------
Min bil suger inte...
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Ja, låter skumt, han har alltid varit skitseriös, iaf med sin bilhandel.
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Hmm... Om man är så seriös varför inte skriva att den är importerad direkt då och var den är ombyggd! Mvh
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Det kan man ju såklart undra. Vi får väl se om han dyker upp här med ett inlägg..

-------
Min bil suger inte...
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Jag har nu pratat med Tom, så här förklarar han det:
Tom letade efter en fullutrustad 335i att bygga om till sig själv. En motsvarande kostade då närmare 400000kr här hemma. Han hittade denna för strax under 300 i Los Angeles, där han hämtar sina Mustanger ifrån. Bilen var då redan lagad, och eftersom den ändå skulle byggas om, brydde sig inte Tom om att den hade haft en skada på vänster framskärm. Väl hemma i Sverige så lämnades bilen till Nenne som driver Autoteknik i Fjälkinge, en av södra Sveriges bästa och mest respekterade BMW-mekaniker. Han byggde om bilen för 250000kr. Sedan reggades den i Sverige.
Bilen har alltså kostat Tom nästan 550000kr, och har INTE gått genom något Baltland..
Tydligen så gillade inte frugan bilen, så den har mest blivit ståendes, och ska därför säljas. Bilen är i utställningsskick, och inte fusklagad.
Den som är seriöst intresserad får gärna ta bilen till en BMW-verkstad för kontroll/genomgång.

Om ingen annan har några andra uppgifter, så hoppas jag att saken nu är utagerad. Och att Toms rykte är återställt. Var sen lite försiktiga med att hänga ut firmor..

-------
Min bil suger inte...
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
En bilhandlare köper en bil för 300', bygger om den för 250' (så att den liknar en M3, som by the way går att köpa från 340' i Sverige)) för att 8månader senare sälja den för 340'?
Yeah right!
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Jag vet inte exakt hur det går till i bilbranschen, det är möjligt att det går att "trolla" lite med siffrorna.. Men i stora drag så tror jag nog att historien stämmer.
Sen är det kanske 1-1,5 år sedan bilen hämtades, och då tror jag inte att man hittade en M3 i utställningsskick för 340 här hemma.

-------
Min bil suger inte...
Det verkar helt klart som att bilen inte gått dom vanliga vägarna för krockade us-bilar till Sverige. Inga google-träffar från skrotauktioner och vad jag förstår av tilläggsinformationen hos transportstyrelsen så kommer den direkt från USA.
Från ts :

"F99B IMPORTERATS FÖR EGET BRUK
T13K DATUM DÅ FORDONET HAR TAGITS I BRUK ÄR UPPSKATTAT
T31BS KOLDIOXIDUTSLÄPP BLANDAD KÖRNING BERÄKNAD, CO2 257 G/KM.
UPPGIFTEN ANVÄNDS ENDAST SOM GRUND FÖR UTTAG AV FORDONSSKATT.
T31FA FORDONET OMFATTAS INTE AV TILLVERKARENS ANSVAR OM AVHJÄLPANDE AV
FEL PÅ UTSLÄPPSBEGRÄNSANDE ANORDNINGAR ENLIGT 19 § LAGEN
(2001:1080) OM MOTORFORDONS AVGASRENING OCH MOTORBRÄNSLEN.
T31SC BILEN GODKÄND ENLIGT USA-KRAV. BENSINDRIVEN BIL SKALL UPPFYLLA
TOMGÅNGSKRAVEN FÖR PERSONBIL ENLIGT BILAGA 3 PUNKT 1.1 OCH 1.2
TILL FÖRORDNINGEN (2001:1085) OM MOTORFORDONS AVGASRENING, DIESEL-
DRIVEN BIL SKA UPPFYLLA KRAV PÅ RÖKTÄTHET (OPACITET) O KÖLDSTARTAN"
gr
350
grizzly
F11 BMW 530dM Xdrive Touring -15
Porsche 996 Carrera 4S -02
Nissan Qashqai -17
Total loss för en skada på vänster framskärm?
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
En NY (2012) 335 coupe kostar runt 50'USD i USA. Lägg till 15'USD till för diverse utrusning, så är man uppe i 65'USD, vilket motsvarar ca 430'SEK.
Att han skulle ha gett 300'SEK för en krockskadad -07 är bara naivt att tro. Det kan du fetglömma
Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
tyvärr går jag på Marin's linje
Ma
13
Mange_80
Z4 3.0i Roadster -05
Miltalen verkar dock stämma, plus att den har INTE troligtvis gått igenom baltikum. MEN, Salvage titel utfärdas på bilar i USA som har skadats så mycket att kostnaderna för reparationerna uppgår till 75% utav bilens värde. Låter iallafall att det är mer än en framskärm som har bytts. Jag personligen skulle aldrig köpa en krockad bil där man inte vet om airbagerna har bytts på ett fackmässigt sätt.

Vill absolut inte hänga ut nån alls. Detta var endast ett varningens tecken på dom som går i köptankar på en sådan här bil, jag gör det själv nämligen. Man måste vara misstänksam på sånt här, det är inte första gången detta händer att man lagar upp bilar ifrån USA. Att han köpt den för 300" det är hans historia, låter lustigt av en bilhandlare att INTE vilja tjäna pengar.....

MVH / Mange
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Glider vi inte ifrån det väsentliga nu?
Oavsett vad den kostade i USA, så var den redan då lagad. Och blev i Sverige ombyggd av en mycket respekterad BMW-mekaniker. Det går ju även att ringa honom och fråga om bilen.
Jag har överhuvudtaget inget intresse i denna bilen, men tycket det är tråkigt om en seriös bilfirma blir oskyldigt sammankopplad med firmor som tex Bil33..

-------
Min bil suger inte...
Svårt att tro att han gjorde det för att tjäna pengar, sen när lönar det sig att bygga om en sådan bil (om det nu inte är stulna delar)? Måste väl vara enkelt att kolla upp om bilen blivit fixad på nämnd firma och att denna verkar seriös.

Visst ska man vara misstänksam men samtidigt bör man itne alltid måla fan på väggen. Jag tar inte sida i detta fall utan säger bara att mer fakta behövs innan något "utfall" kan göras.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Bilen är krockad i USA, det är 100% säkert. Däremot så behöver det inte alls vara 75% av värdet i reparationskostnader för att få salvage. Det varierar mellan delstaterna. Exempelvis har jag sett Salvage på bilar med 1400$ i reparationskostnad och det är typ en ny stötfångare plus lack.

Att bilen inte är hämtad från en salvage auktion är ett mycket gott tecken.

En ska man inte glömma attest krockas tiotusentals bilar i sverige också - utan ett spår i några papper efteråt. Hade Carfax funkat i Sverige hade vi antagligen blivit mörkrädda.

-------
//Lövet
sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
Är inte största felet priset?
Känns väldigt dyrt för en 335a med lite m-kjolar, huv och några inredningsdetaljer...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.