AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
44.078

TV4 debatt ikväll om motorcyklist som dog efter polisjakt

Sida 9 av 12
Jag ska absolut inte försvara hojåkaren men tycker att polisen som ändå är samhällets lagmän ska agera klart proffsigare än vad de gjort. Trafikpoliser har i regel alldeles för mycket testosteron när dom är ute. Kommentarerna från bilarna är ett bevis på det. Man ligger och kör 200+ en kilometer (eller var det mer) bakom MC-föraren. Man skiter i att avbryta jakten trots order från ledningscentralen. Jag tror tyvärr detta är ett normalt beteende hos polisen och Leif GW tycker detsamma. Polisen är gas och skjutgalna, så är det bara.

Nu försöker dom dessutom dejta medborgarna: Länk

Flåklypa
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Att MC-föraren gjort helt fel är alldeles självklart, men han är död och kan inte lära sig något av sitt misstag. Den part som kan dra lärdomar är polisen och även om man kommer fram till att polisen borde ha gjort på ett annat sätt förminskar inte det på något sätt MC-förarens skuld. Man skall alltså akta sig för att tolka kritik mot polisens agerande som ett försök att förringa MC-förarens skuld.
Man kan se flera saker som polisen måste beakta i en situation som denna. En är att skydda tredje part. En annan att försöka lagföra MC-föraren.
Är det verkligen troligt att polisens agerande i detta fall minskade riskerna för övriga trafikanter. Det är inte alls självklart i mina ögon. Om killen på MC:n kan köra motorcykel så finns ingen chans för poliserna att hänga med. Vad är då vitsen med att följa efter i hög fart? Hoppas på att killen inte är någon duktig förare? Vill man göra ett tappert försök att vägleda andra poliser så att de kan upprätta en spärr? Otvivelaktigt är ett sådant agerande förenat med ökade risker för andra trafikanter. Är det värt den risken?
Jag har inga säkra svar på frågor som dessa, men svaren förminskar inte MC-förarens skuld.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Denna tråd har lärt mig en hel del om forumdeltagarnas personligheter. Mycket intressant.
fredde 7
jag tycker som jag skrivit...jag passar dock gärna på och ber om ursäkt om jag
utryckt mig dumt tidigare i tråden.
Bi
305
Bimmernerd
530dM xDrive Touring -12
Anders-72, om du tror att du kan utläsa personlighetsdrag från några inlägg på ett forum är du nog fel ute...

Lite OT men ändå...Jag är fascinerad över att det gång efter annan dyker upp folk som:

Tror att de är ensamma på vägarna och skiter fullständigt om andra drabbas av deras trafikfarliga beteende, typ omkörning i kurva, i backe, vid möte...eller 200-250 km/h på motorvägen, omkörning på vägrenen (!), kryssa mellan filer vid omkörning (helst i hög fart), ligga 10-20 meter och pressa bakom trots att man själv ligger ÖVER gällande hastighetsbegränsning, köra mot rött (när det slog om för 10 sekunder sedan...), strunta i att gående eller cyklister har grönt ljus t ex vid högersväng, skita fullständigt i väjningsplikt/stopplikt, osv osv. Listan kan göras hur lång som helst...

MC-föraren i detta fall kunde valt den enkla utvägen och stanna, varför han istället väljer att sätta sitt eget liv och andras på spel - med tragisk utgång - verkar ofattbart. Det trista är ju att denna typ av totalt omogna förare (MC och bil) inte verkar bli färre...Jag ser om inte dagligen så FÖR ofta bilister och motorcyklister som kör som idioter och inte borde få ha körkortet (eller ännu hellre sin kära bil/MC) kvar.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Varför skulle man inte kunna utläsa vissa personlighetsdrag ur ett diskussions-forum? Nu talar vi om de med några tusen inlägg som man har viss förkännedom om. Det handlar ju inte om att ställa diagnoser eller döma någon. Förvånadsvärt många tycker inte att man ska göra det man kan för att förhindra dödlig utgång. Det fråntar ju ändå inte MC-förarens skuldbörda gällande trafikförseelser och vårdslöshet i trafik o.s.v.
Falsterbo: Så gör de som inte hittar så bra. När överaskningen då kommer i form av en skylt behövs endast ett filbyte max ;)
Anders: Man kan nog itne göra någon djupare analys men en viss riktning går alldeles utmärkt att staka ut vad gäller forummedlemmar. Jag har nog också fått en förklaring varför samhället ser ut som det gör och varför vi fortsätter åt fel håll...
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Falsterbo: Jo, det vanligaste är ju att man tar av höger och nog missbrukas det med kryphörning i mittfiler en hel del. Svenskar på autobahn är nog t.ex. relativt farliga bilister.
Anders; Var någonstans ser du att någon tycker att man inte ska göra vad man kan för att förhindra än dödsolycka? Det känns som när du har slut på argument hittar på egna, trist beetende.

Än en gång; polisen gjorde inget som kan de kan klandras för om man inte redan på Sveavägen kunnat läsa in i framtiden och då rammat hojen.

Tar du upp fallet från 2009 i Växjö eller var det nu var. Då är läget ett annat men nu i detta fall kom igen vad hade det gjort för skillnad om vare sig helikopter eller polisbilar varit ute? Han kunde mycket väl ha kört 250+ ute att ha stött på polisbilen vid Globen, ja det hade nog gjort i och med att det gick 200 där.

Mvh Stephan
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Flera argumenterar ju med att MC-föraren gjort fel och det har jag aldrig sagt emot. Men att jaga vidare när man inte fått stopp på honom efter över en timme anser jag att riskerna är alltför stora i förhållande till brottet. Och nu var det väl så att man från ledningen blåst av efterföljandet?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Mina argument är desamma, de blir varken fler eller färre. För stor fara för brottslingen, poliserna och allmänheten att i över en timme jaga en trafikbrottsling i den utsträckningen.
"För stor fara för brottslingen"... Ja, gillar det argumentet. Hur ska man göra vid nästa bankrån, hålla pistolerna i hölstren, kan ju vara en fara annars! Eller kanske skapa fri väg så att inte det sker någon krock när de ska fly från bankkontoret?!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, hade de lyckats klocka honom när han blåste förbi kontrollen hade han fått forkörningsböter och om han haft något, även indraget körkort. Men när det är risk att mista livet så är det faktiskt en risk. T.o.m. för en fortkörare...
Var det svar till mig så hängde jag nog inte riktigt med men strunt samma.

Huvudpoängen är att du gör en bedömning, jag (och polisen) en annan.
Med ditt resonemang kan vi skippa polisens tjänstevapen helt och hållet. Det blir helt enkelt för farligt för brottslingarna.

Killen på MCn gör sig skyldigt till betydligt fler brott än fortkörning under sin framfart. Att utan tvekan ta beslutet att smita från Polisen sätter personen i fråga i ett helt annat fack rent brottsligt, det som fortsätter efter detta är total respektlöshet mot de trafiklagar som finns i detta landet. Detta gör också personen till en fara för allmänheten som finns i brottslingens närhet.

Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Tjänstevapen används nog vid mindre än en halv procent av även grov trafikbrottslighet i Sverige så den jämförelsen haltar nog en del. Polisen vill faktiskt hålla ner beväpningen för att inte buset ska trappa upp detsamma. Vi har få s.k. shot outs i Sverige, vilket t.ex. är vardagsmat i USA. Det kräver skottsäkra västar och automatvapen från polisens sida. Polismorden i Malexander är ett av få riktigt beväpnade utbrytningar från polis. Naturligtvis utsätter MC-föraren allmänheten för en stor fara, men hur stor allmänfara utgör inte samma kille jagad i över en timme. Addera sedan den fara samtliga polisbilar utgör. Jag håller fast vid min åsikt, vilken tydligen delades med vakthavande befäl...
Tjänstevapen används även vid andra situationer (tex bankrån ovan) så jämförelsen är i allra högsta grad relevant. Eller polisen är bara farlig på vägen? Antalet "shot outs" brottslingar emellan ökar i Sverige, vilket jag inte tror har med polisens användning att göra.

Med din "strategi" så skulle det snarare vara fritt fram att köra hur man vill på vägen, polisen ska ju backa undan. Snart är nog dessa situationer (- polisen) vardagsmat. Fördelen är ju att man slipper slösa pengar på ett körkort... Som tur är tycks inte polisen dela din syn.

Du sammanfattar det lite i slutet, jag kan väl tillägga att det inte tycks som någon annan ändrar åsikt heller vilket gör att vi förblir där vi är!
fredde 7
Verkar som många gillar när polisen är hårdhänt...Dessverre tror jag inte ni är konsekventa i erat resonemang.
Hur många av er kör för fort dagligen?
Skulle tro att alla gör det.
Bara för att ni då väljer att stanna om polisen kommer på er så tror ni att ni inte brutit mycket mot lagen.
Skillnaden mellan er(oss) och motorcyklisten är mindre än ni tror, Han väljer att inte stanna därför att han saknar körkort? Därför att han inte gillar poliser? Därför han tycker det är coolt att bränna ifrån polisen? Han är 22år omogen som sjutton,dålig erfarenhet av polisen.Föräldrar som kanske kunde satt ned foten hårdare.

Ni tycker ni är så mycket bättre än honom, så mycket mer värda tycker ni att ni är så ni verkar njuta när enligt mig polisen begår grovt tjänstefel.
Riktiga brorduktig är ni, Era fel och brister behöver ej bestraffas.

Vad skulle då polisen ha gjort?
Varför inte gjort som med exempelvis fotbollshuliganerna? studerat filmen på förloppet och sätt om man kan idetifiera honom?
Brottet han gjorde kan väl inte vara grövre eller?
Andra alternativet i och med att helikoptern var uppe, hade varit att följa honom i "smyg" tills en markpatrull kunnatt gripa honom.
Då hade tredjeman riskerat betydligt mindre iallafall.
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Gäsp...
Verdi
fredde 7: Visst, jag kör för fort i stort sett dagligen. Men det är stor skillnad på att åka 100 på 70-väg mitt ute i skogen och att bränna på i 250+ inne i Stockholm. Dessutom stannar jag när jag blir stoppad av polis. Har åkt dit för fortkörning 2 ggr, även om det är 10 år sen nu.

För mig är skillnaden milsvid. Om en person vägrar att stanna så misstänker såklart polisen grövre brott. Kanske är personen efterlyst för grövre brott och vägrar stanna därför? Eller så kanske personen har narkotika på sig? Vem vet?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.