|
Sida 8 av 12
|
|
|---|---|
| Hade väl ej heller regskylt på hojen, orsaken kan vara att den är stulen,saknar kk eller att man är notorisk fortkörare etc.. | |
|
Anders; Han stannade inte så laglydigt utan körde förbi Subrunnsgatans rödljus bara så där. Det vi inte heller vet är hur lång sträcka vart och ett av de 50 polisbilarna var med. Om några var med under en stäcka av E4an för att därefter göra annat så är det en annan sak än om 50 polisbilar kör i kolonn efter motorcykeln. Har inte fått indikationer på det senare snarare det första. Det finns fall som är värda att kritisera, som detta Länk hade TV4 tagit upp det hade folk inte blivit arga på dem. Däremot var denna prejning bra Länk biltjuvar som absolut inte ville stanna och blev då överkörda. Mvh Stephan |
|
|
Jag tycker inte det är konstigt att Polisen väljer att högprioritera en kryssningsmissil i 300 blås på allmän väg som vägrar stanna för polisen. I de fall där trafikanter vägrar stanna finns det oftast flera goda anledningar till detta - och där tillhör inte direkt avsaknad av körkort eller regskylt som de främsta... Därför är frågan om hur många polisfordon ganska ointressant i sammanhanget. Han hade liksom sina chanser (ca 40min) att stanna och ta straffet som en man - istället blev det en tragedi där endast hans anhöriga blev straffade. |
|
Verdi |
Nu vet jag inte om mc-killen körde på stadsgator med övergångsställen osv men om han gjorde det i 200+ km/h så är det bara en tidsfråga innan han kör ihjäl någon oskyldig. Och det är ju rätt allvarligt. Eller? Blev själv vittne till en mc-olycka på St Eriksgatan i Stockholm där en mc-förare gasade på ordentlig ner mot norrtull. Det var bara det att en taxi gjorde en u-sväng eller nåt så han brakade rakt in i taxin på förarsidan. Mc-föraren flög över taxin och taxiföraren knockades rätt hårt och låg medvetslös när vi kom fram (svärfar är läkare). Det var dock inte i närheten av några 200 km/h, men säg att han kanske kom upp i 70-80 eller nåt. Vi tenderar alla, jag också, att nedvärdera farorna i trafiken. Tänk om vi hade flera hundra mer eller mindre slumpmässiga dödsfall i typ svininfluensa varje år. Vilken panik det skulle bli. |
|
Polisen gjorde sitt jobb. Sen att mc-förarn miste livet, visst är det tråkigt men han får skylla sej själv. Hade han stannat när han fatta att polisen var efter honom så hade han fortfarande levt. |
|
| Men om polisen nu kan påverka utgången oavsett vad gemene man tycker om MC-föraren tycker jag att man skall göra det. Han hade ju inte kommit bort från gatorna särskilt länge med fortkörningsböter och vårdslöshet i trafik. | |
Verdi |
Anders-72: Och din poäng är? Att han borde få åka ifred utan att bli jagad eftersom det är "säkrare"? |
| Nej, min poäng är att har man jagat runt en MC-förare i över 200km/h i över en timme utan att få hejd på honom, borde man inte överväga om det inte kostar mer än det smakar... | |
|
Anders; Och vad skulle man gjort i stället? Nu när killen kör i 250 längs med E4an mer än ha helikoptern uppe och försöka bromsa ner farten med rullande blockader. Det där med att kommit bort från gatorna, han hade inget körkort så det som hade hjälpt är fängelse eller egen insikt precis som med upprepade rattfyllerister. Mvh Stephan |
|
| Jo, men det är nog svårt med åtalspunkter nog för att få en domstol att döma till fängelse i detta fall. Jag tycker inte insatserna plus riskerna står i proportion till brottet ur en rent moralisk aspekt. | |
|
Återigen. Det är inte polisen som fått honom att krocka. De har inte prejat honom eller liknande. Han krockade helt på egen hand. Olyckan hade inte skett om han hade följt _väldigt enkla_ principer: 1) Sitt inte på en motorcykel om du inte har körkort 2) Stanna om polisen säger åt dig ------- //Lövet |
|
|
Jag känner en kille som gjorde en vänstersväng med sin lastmaskin och fick en MC med förare i hög fart rakt i frontskopan. Han avled och föraren i lastmaskinen frikändes p.g.a att MC:n gjorde en omkörning direkt innan kollisionen och att den extremt höga hastigheten var svårbedömd. Trots sin oskuld var han hemma sömnlös i månader efteråt. Jag skulle inte vilja vara polis i fallet med MC-föraren som omkom i detta fall, oavsett om jag följt boken. Lövet: Helt riktigt som du säger, men om inte föraren lyder punkt 1 eller 2 och du kan påverka utgången med en punkt 3, kan man inte göra det då? |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Mr Löf. Tror nog att de flesta håller med dig där MEN raceputtar kommer alltid att finnas och med de limiterade medlen vi har kanske man skall lägga prio på andra saker först. Nu ville ju dessutom ledningen att det hela skulle avbrytas - utan att de så skedde. Det är ju trots allt våra skattepengar och vi borde ju rimligen få ställa frågan om det var det absolut viktigaste det här året att lägga 19% av budget på. Klart att polisen måste reagera men man måste ju även vara nyanserad i sin yrkesroll. De hade flera chanser att stoppa honom tidigare men de "- Vad har vi på honom. Jaha! Bara en rödljuskörning" Att gå därifrån till att engagera 50 poliser och en helikopter är för mig ren och skär idioti (eller är det som så at trafikpolisen är korkade?) "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
Tror ni verkligen att den här killen hade kört runt laglydigt om polisen släppt iväg honom? Nej, chansen är oerhört stor att han dagen efter kört i 250 km/h igen bland folk och den gången inte bara krockat med sig själv. ------- //Lövet |
|
|
Jag kan inte begripa hur somliga hela tiden måste förvränga allt och lägga skulden på polisen i det här fallet. Om ni tycker att polisen la ner för mycket resurser så har det ändå inte med ansvarsfrågan att göra ett endaste dugg. Ansvaret för hans död låg hos killen själv och föräldrarna, ingen annan bara dom är skyldiga. Den här killen hade inte dött där och då om inte föräldrarna hade försett honom med en mc som han dessutom inte hade körkort för. |
|
| Skulden är väl självklar. Det handlar ju om förmågan att utifrån påverka utgången. | |
|
Apropå en smula alltför väl tilltagna polisinsatser... Länk /Masten |
|
| "Detta videoklipp visar innehåll från MOVIECLIPS, som har blockerat det i ditt land av upphovsrättsliga skäl." | |
|
Äsch då... Jag sitter iofs på en dansk uppkoppling så det kanske är därför. /Masten |
|
|
Jag kan se den och jag sitter inte i danmark. ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.