|
Sida 7 av 12
|
|
|---|---|
|
Ska bli intressant och se vad utgången blir när JO-anmälan är utredd. Som jag ser det så löper poliserna som dokumenterar händelsen stor risk för att åtalas för tjänstefel. Men närmare 500 omkörningar där många var i över 200km/h i tät trafik så står det ganska klart att dom borde bromsat tidigare! |
|
| Visst ska det bli intressant, jag tror tvärtom på ett friande utfall. | |
|
Om hans föräldrar inte daltat med honom och tvingat honom att ta körkort för att få köra MC kanske han hade kunnat tyda trafikskyltarna bättre. Tycker inte ett dugg synd om killen som gjorde ett aktivt val att försöka köra ifrån polisen. Det måste dock varit en otroligt lugn kväll i Stockholm när man hade så mycket resurser att avvara från polisens sida. Skulle vara íntressant att veta om något annat larm kom in under tiden som man nedprioriterade för att det är roligare att få köra bil fort. |
|
| Skall polisen inte göra något i händelser som denna heller, Länk ? Han kan ju börja skjuta när han blir jagad..... | |
| Och om man råkar skjuta sig själv så är detbpolisens fel. | |
| Blev lite fel där, ska stå " och om han råkar att skjuta sig själv, så är det givetvis polisens fel". | |
| Allt det här tragiska hade kunnat förhindrats med fler fritidsgårdar! | |
| Vi har ju ingen lokal... | |
|
Känns som MC-föraren hade ett visst ansvar i det som hände, kanske lite grann...? Mogen kille? Mogen nog att köra MC? Nej inte så värst... |
|
|
Anders; Så om det hade varit sju polisbilar och ingen helikopter då hade han inte blivit stressad? Tycker du missar att han redan utan någon polis körde ca 200km/h förbi Globen där det är 70km/h och vad då pressa vidare vad menar du att polisen skulle göra när han inte stannat efter ha kört omkring i över 30min. Bara parkerat och låtit honom köra var och hur han ville? Jag tycker logiken brister. fredde 7; Fult och lågt skrivet om Andreas, vet inte mer vad man kan skriva men häpnar att du kan skriva något så fult! Mvh Stephan |
|
| Jag tycker inte alls att föraren uppträtt moraliskt, lagligt, säkert eller särskilt smart. Men får man inte hejd på honom efter så lång tid, med så stor insats, tycker nog jag att man borde avbryta. En dåre som far omkring är trots allt mindre farligt än 50 polisbilar... Hur dum man än tycker att MC-föraren var så finns inte dödsstraffet kvar i Sverige för något brott. | |
| Det var dock ingen som mördade honom (dödsstraff). Han kunde precis när han ville släppt på rullen, men han ville inte.. Han gjorde ett aktivt val att fortsätta gasa. Han flydde inte för sitt liv.. | |
fredde 7 |
Sephan 735: Ja det var fult skrivet,tar tillbaka det. Dock tycker jag att Du med flera i denna tråd förenklar det hela. Ingen har påstått att 22åringen handlade rätt. Med facit i hand måste väl ändå alla tycka att polisen kunde ha skött det hela lite mer proffsigt? och i proportion till brottet. Likaså utsatte de tredje man för fara vid hur många onödiga tillfällen som helst. Kan man inte inse detta och man bara fortsätter klargöra att det var rätt åt busen på motorcykel att han omkom så blir det lätt en del fulheter från min sida. Som Anders också skriver har vi inte dödsstraff och då verkar det lite aggresivt av polisen att jaga en 22åring på det sätt han jagades på. Vidare kan jag finna det märkligt att läsa från vissa forumskribenter att de tycker 22 åringen begått så grova brott att han ska utav polisen stoppas med alla medel,samma forumskribenter kan nöjt plädera i andra trådar hur snabbt de kört med häftiga bilar i extrema väglag... |
|
Jag tycker att det är knepigt när folk hänger upp sig på antalet inblandade poliser, dom har knappast ignorerat andra larm utan har man X antal lediga polisbilar som patrullerar runt och dom behövts för att ringa in en idiot på motorcykel då använder man väl dem? Hade merparten av dessa poliser suttit och rullat tummarna då hade folk klagat över det istället, för kört ihjäl sig hade föraren sannolikt gjort oavsett då han missade en tydligt markerad bom det var ingen polis som skar av vägen eller prejade in honom i den. Den mest effektiva metoden måste vara att kalla in största möjliga antal lediga resurser för att öka chanserna för att få fast honom så fort och säkert som möjligt? Så har skett, men det misslyckades tyvärr. //Bjersér |
|
|
Till skillnad från vad vissa verkar tro här så finns ingen automatisk "smita-från-polisen-funktion" på motorcyklar. Det krävs ett BESLUT från förarens sida när han ser polisen. Det finns ett väldigt rätt beslut i det fallet. Och så finns det ett lika uppenbart felaktigt. Att försöka smita är det felaktiga beslutet, inte det rätta. Polisen har inte orsakat olyckan, de har inte prejat honom, de har inte saboterat hans motorcykel, de har inte bogserat upp honom till 245 km/h. MC-föraren har gjort precis allt för att orsaka olyckan på egen hand. ------- //Lövet |
|
| Lövet, Bjerser, Stephan735i - instämmer till fullo. | |
| Intressant läsning gällande polisbilskörning från någon som vet: Länk | |
|
Här finns en polisskoleuppsats om vad polisen för några år sedan själva ansåg om lagstiftningen för utryckningskörning i en svensk mellanstor stad: Länk /Patrik /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
| Naturligtvis gör MC-föraren alla val själv när han manövrerar sin MC. Att vara jagad kan helt klart påverka dessa val och agerande. jagar man någon som ger sig tusan på att komma undan, blir det en farlig jakt och det är de riskerna jag tycker man bör överväga. Det enda man hade från början, var en ouppmätt, men solklar fortkörning. Är det verkligen värt att jaga runt honom över en timme med ett 50-tal polisbilar för det? Tycker svensk polis generellt är väldigt defensiva i agerande med direkt personkontakt, t.ex. att kliva ur bilen vid det rödljus han trots allt lydigt stannade vid. | |
|
Att han väljer att inte stanna för fortkörningen är ju en jättesignal till polisen och med all rätt - han hade ju inget körkort för MC överhuvudtaget. Bara genom att sätta sig på den begår han ett generalfel. Han ska överhuvudtaget inte sitta på den. ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.