AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
44.072

TV4 debatt ikväll om motorcyklist som dog efter polisjakt

Sida 6 av 12
Visa användare
721
Constrictor
Volvo XC70 D5 AWD -15 & Saab 9-5 Aero -07

Suzuki Hayabusa
Förstår inte vad har sharialagar med oavsiktligt självmord att göra...
wadel; Vad yrar du om?! Du verkar vilja ha ett samhälle som Profossen nämner. Du får väl försöka påverka politiker att bygga ett sådant.

Anders; Det vore lite väl vågat? Det är inte en actionfilm utan verklighet ska vi begära att enskilda poliser ska springa ut vid rödljus och hoppa på motorcyklister eftersom de kanske kommer börja köra 285km/h under 30min om man inte gör det. Jag begär åtminstone inte det.

Mvh Stephan
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Stephan : Jag tror det är du som yrar ? Låt mig förtydliga om du inte förstår varför många anser det vara ohållbart med ett samhälle som tillämpar extrema straff för små brott och i detta fall en förseelse.

Börjar man säga att det är ok att poliser agerar poliser, åklagare, domare och bödlar så fort de skall jaga fortkörare så säger man också att många små brott bör straffas extremt hårt, de flesta är överens om att ett samhälle där de flesta sitter i fängelse har svårt att fungera.

constrictorn : Vad menar du med oavsiktligt självmord ? föraren hetsades till döds, det har precis som du skriver inget med självmord att göra.

Verdi
wadel: Vad snackar du om? Hetsades till döds? Bödlar? Allt killen behövde göra var att stanna, vilket borde vara det normala att göra.
do
641
dobo
BMW 640 GC n55 mhd steg 2+
Att kalla en död 22 åring för jävla idiotjävel, skitkorv och skjuta folk med atombomb bakom dataskärmen wow alltså. Stor i orden liten på jorden.

Undrar hur reaktionerna hade varit om det var någon av eran son/bror/kusin som dog istället för 22 åringen.

Synd säger jag bara.

Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Exakt Verdi! Polisen har idag handbojor på sig själva och det måste till en förändring. Tittade på denna debatt och det var ett skämt.

Folk i allmänhet tycker polisen gör för lite i samhället och kommer inte på larm osv, nu jagade dom efter en brottsling o visade handlingskraft.
DÅ VAR DET TA MIG FAN FEL PÅ DET OCKSÅ.

Visst det gick fort, men som polisen sa, det är en bedömmningsfråga.
Modern till brottslingen satt och beklagade sig att det var hetsjakt och 24 enheter var inkopplade osv, men de hon inte tänker på är att hennes son utsatte andra för en jäkla fara.

Men det var ju hennes gullepojke ju!

Kan hålla med att vissa kommentarer från polisen kanske inte var det rätta alla gånger, men dom är människor dom också ,om nu någon missat det.

Ni alla som gnäller på polisen hur dom sköter sitt jobb, Var vänliga lägg av för ni är bara patetiska och har ingen verklighetsuppfattning.

Att vara polis i det här landet kan inte vara lätt och jag hoppas på en förändring till deras fördel.

Den som sköter sig har inget att frukta!

Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Vissa verkar vilja ha Judge dredd liknande verklighet med en polisstat där lag och ordning upprätthålls av judges polis, domare och bödel i ett. Iaf låter det så !!

Ni skriver som ni har förstånd till!!

Det har tidigare funnits ett jo beslut på att sådana här mc jakter inte ska inledas öht pga risk av svåra olyckor och dödsfall.
Polisen ska endast ta ett signalement och stoppa vederbörande vid ett senare tillfälle.
Vad som gäller av det i dagsläget är jag lite osäker över.

Väldigt udda att filmen kom bort...för att dyka upp på nätet och att helikopter filmningen fick tekniska problem.
Ni reagerar över killen körde lite fort men inte över polisen kladdar med bevisning? Eller ren ordervägran?
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
pelle,

Filmen från saaben har aldrig varit på villovägar. Filmen från helikoptern däremot är den som inte existerar.

Länk ännu en idiot på mc som tyvärr tog två oskyldiga människor med sig.
fredde 7
dobo:håller med. Detta är ett forumfenomen...Misstänker att framträdande
personer på typ autopower är rätt så släta till vardags,och då vill man sticka ut
på ett skyddat forum och ha brorduktig åsikter.

Kan ni inte nöja er med att kritisera ghost rider, som fortfarande lever och
i värsta fall fortfarande påverkar yngre killar att hålla på med sånt här?

Hoppas ni som skriver "äckliga" saker om den avlidne. själva hamnar i den sitts som
anhöriga till honom sitter i nu....
Haha ja underhållande är det här iaf. Den här tråden lever sitt eget liv.

Fakta: Polisen har inte dömt något. Polisen har inte bidragit eller varit vållande till dödsolyckan. Polisen får överskrida hastigheten och därmed indirekt öka faran för andra, det får inte 22-åringen. Hur mycket och på vilket sätt är en bedömningsfråga och det får vi svar på efter att mamman lämnat in ett anmälan om insatsens "omfattning och intensitet". Svaret kommer alltså inom snar framtid.

Allt annat är tycke och åsikter och skiljer sig. Vissa fokuserar på offren eller potentiella offer andra tycker mer synd om förövaren, så är det alltid. Jag tror och hoppas att vi är överens om att det bästa är att varken polis eller andra kör som idioter. Sättet att åstadkomma detta tycks skilja sig, jag är väldigt nyfiken på alternativet om inte polisen försöker stoppa de som ändå kommer på iden att framföra sitt fordon i 250+ km/h... Sen påverkas man om man är personligen berörd, dock behöver inte det påverka åsikten i sig. Oavsett om det är en bekant/släkting som kör ihjäl sig eller som blir ihjälkörd av en fartdåre. O ja, jag pratar av personlig erfarenhet. Och vill ni komma ner till skåne så kan vi gärna fortsätta diskussionen över en kopp kaffe, om det känns bättre! :)
Verdi
fredde 7: Förstår att det inte är roligt när ens nära anhörig dör. Men man kan inte i alla lägen skylla på någon annan. Nu blev det som det blev och det var olyckligt. Men skuldfrågan är glasklar. Hade han tagit körkort och kört som folk så hade det inte hänt. Det är sanningen det.
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
dobo : word ! jag instämmer till fullo.

"Den som gräver en grop kan själv trilla där i" <-- gammalt ordspråk från Östgötaslätten. :-)
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Killen dog för att han körde in i en bom - en bom som det varnats för flertalet gånger längs hans väg på E4an upp mot Sthlm.. Ordspråk verkar folk gilla, och det finns två som passar bra: 1. Synden straffar sig själv. 2. Är huvudet dumt, så får kroppen lida. Polisens insats har inget med killens död att göra - bara killens egna klantighet.
wadel; Killen blev inte straffad överhuvudtaget så hur får du det till något annat? Om du jämför med MC-föraren i Upplands Bro ordnade han tre döda på egen hand i och med sitt vårdslösa körsätt utan några poliser ens som sett honom, var det också polisens fel?

Är det ni har kommit fram till att; Händer det något på vägarna är det alltid polisens fel? Utan körkort då borde polisen gripit personen innan den började köra, samma sak med en rattfull? Det om något är en polisstat. Det känns som förnuftet är helt borta.

Är man ute och kör i 285km/h (speciellt på en MC) innebär det stora risker för en olycka så enkelt är det och än mer utan körkort, med passagerare och när man fått för sig att man ska klara sig undan böter och någon liten förselse är det väl ingen som kan tycka det var? I Norge hade det blivit fängelse garanterat, troligtvis även här.

Mvh Stephan
fredde 7
Jag har inget problem med att man tycker att 22åringen är mest skyldig till hela denna grejen.
Jag har problem med att man tycker att polisen ska få gå hur långt som helst för
att beivra en trafikbrottsling. Vi pratar inte om mord,misshandel,rån,våldtäkt mm.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
De gjorde väl inget annat än att åka efter? Det är väl det polisen är till för kan jag tycka.

-------
//Lövet
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Håller med fredde 7 till fullo. 50 polisbilar och helikopter för en trafikbrottsling känns lite overkill. Inget snack om att det var grova trafikbrott, men med den styrkan stressar man nog upp vilken ung grabb som helst och efter en halvtimma förstår nog polisen att han inte tänkt stanna och även att det finns stora risker med att pressa vidare. Klart han skulle ha sitt straff, men inte döden...
fredde 7
andreas_:ok...synd att du och din familj inte var i vägen för polisens galna jakt.
Då hade du ju kunnat hosta fram "de gjorde väl inget annat än att åka efter".
Sedan kunde du sopat ihop din unge i baksätet och fortsatt med ditt ordbajseri på
ett forum.
Vill man spela dum bara för att få komentera, så visst.
Visa användare
721
Constrictor
Volvo XC70 D5 AWD -15 & Saab 9-5 Aero -07

Suzuki Hayabusa
wadel: det jag menar är att han körde ihjäl sig själv, ingen tvingade honom.. Killen är ute för att busköra och jävlas med polisen, plockar av regskylt, har inget körkort, kör som ett svin, stannar ej för polis och tycker att det är asballt.
Han visste mkt väl att polisen skulle börja jaga honom på dessa premisser och är han inte helt utvecklingsstörd så vet han att det kan sluta med en olycka.. Men tydligen tyckte han att det var värt riskerna.
Kan bara instämma med mistafrizz.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
fredde 7: Det låter på dig som att det är en naturlig reaktion att försöka smita ifrån polisen i 245 km/h. Hela situationen beror endast på enda sak och det är att idioten på motorcykeln INTE STANNADE NÄR POLISEN SIGNALERADE.

Det är ingen naturlig eller okay reaktion att försöka smita från polis. Det finns inga förlåtande omständigheter. När snuten ber dig på STANNAR DU. Inget annat. Nånsin.

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.