|
Sida 3 av 12
|
|
|---|---|
|
Jag kan bara spekulera. Poliserna kan inte dömas till grovt vållande till annans död. Men kankse till vårdslöshet i trafik. |
|
|
Det är väl knappast någon som försvarar MC-förarens agerande! Att sen som anhörig ens ha mage att gråta ut i kvällspressen och skylla allt på polisen är det stor wt-varning på. Däremot måste det finnas gränser för vilka insatser och risker som polisen ska ta för att stoppa ett riksmongo på en skrevraket. /Masten |
|
Verdi |
GINO: Klumpigt uttryckt. Men jag är bara så trött på att allt ska skyllas på någon annan. Om man inte har nåt jobb ska "samhället" eller "politikerna" fixa det. Om man är på andra sidan jorden och det blir en naturkatastrof ska pappa staten komma och rädda en. Om man kör ihjäl sig är det polisens fel osv osv... delorian: Polisutövandet bygger lite på att man får göra saker som vanliga medborgare inte får. |
|
Verdi: Det är lungt, ibland kan man tappa bort sig och du är förlåten :) Som jag nämnde tidigare så förstår jag det du vill ha sagt och instämmer med dig. Men, vad är din personliga åsikt angående polisens agerande vore intressant att få veta. BMW M-POWER |
|
|
delorian: Polisutövandet bygger lite på att man får göra saker som vanliga medborgare inte får. Jo men inte till vilken gräns som helst. Men det är kanske som allt annat tydliga regler. Tex. "En förare ska ges 3 chanser till att stanna fordonet, har detta detta skett på polismans tecken, skall fordonet forceras av vägen omedelbart innan olycka sker" Hur gör polisen i USA vid sådana här situationer? |
|
| Nu ska vi nog inte se USA som referensland vad gäller lagföring, va? :D | |
Verdi |
GINO: Jag har inte sett filmen. Men rent generellt tycker jag att de gjorde rätt som jagade efter. Vad är alternativet? Sen att poliser har en intern jargong som kanske inte lämpar sig för att visa i TV får vi glömma bort. delorian: Tror de är rätt pigga på att jaga. Det är iaf så det framstår i alla de där polisprogrammen från USA som går på typ TV6. :=) |
| Verdi varför tittar du inte på filmen? | |
|
Verdi: Det är nästan minus poäng på dig, kommentera tråden utan att ha sett filmen är dåligt :) Du borde avvara 10 min för att se filmen och beundra hur dessa begåvade poliser beter sig och återkomma med ditt tycke. Rätt skall vara rätt! Har man gjort fel skall man stå för det, inget daltande fram o tillbaka. BMW M-POWER |
|
| Poliserna som INTE avbryter jakten per direkt order av vakthavande polis utför de facto ett tjänstefel. | |
| Jag ser inget som helst fel i polisens agerande utifrån filmen. Tvärtom håller de sig otroligt lugna och professionella. Att dumfan har haft en timme på sig att lugna ner sig men avstått bevisar bara vilket ärkenöt han var. En fråga jag gärna sett ställas till morsan hade varit hur det känns att ha uppfostrat en sådan idiot. | |
Verdi |
delorian: Är på jobbet. Begår tillräckligt mycket tjänstefel med att skriva i den här tråden... ;) |
|
grizzly: "Jag ser inget som helst fel i polisens agerande utifrån filmen." Ingen fara, man kan inte vara bra på allt! |
|
| Haha jag instämmer som sagt med Grizzly! I det stora hela så verkar det ändå som de flesta är ganska överens. Iaf vad det gäller idioten på motorcykel. Sen tycks åsikterna gå isär vad gäller polisens agerande. Av det jag såg på filmen kan jag inte förstå varför protesterna varit så skarpa. Därmed itne sagt att de gjorde rätt i varje situation med det är ltie som att sitta och titta på reprisen på en fotbollsmatch och idiotförklara linjemannen för att han missade en offcide med någon centimeter... | |
|
Hur skulle debatten kunna se ut om det var en polis som omkommit efter att ha jagat en motorcyklist ? Var det inte i en av Ghostriderfilmerna där en polisbuss försöker köra ihjäl Ghostrider genom att fronta honom i hög hastighet ? Jag har bestämt för mig att denna scen debatterats på något forum någon gång. Låt säga att mordförsöket lyckats, hade det i folkmun då varit polisens fel eller vart skall gränsen dras ? Jag har stor förståelse för att vanliga människor helt tappar förtroendet för polisen då de fokuserar mycket på enkla brott som att lagföra svenne banan för små trafikförseelser, sen när man själv drabbas av ett mängdbrott som bilstöld eller inbrott då händer det inte ett skit. Utredningen nerlagd. Men att stå med laserpistol och skjuta på 70-väg en fredagseftermiddag när alla skall hem från jobbet det finns det tid till. |
|
|
Gino; Utryckningsfordon får framför i den hastighet som anses lämplig (ja det gäller även privata fordon om det är akut) dock kan framfarten komma att granskas och man riskerar straff om det visar sig varit vårdslöst kört. Detta har gjorts i detta fall utan någon åtgärd mot vare sig SAABföraren eller någon annan. Har man problem med att hastigheterna är 200+, vad är då alternativet? Max 30km/h hastighetsgräns oavsett hur bråttom det är? Punktering eller sladd som någon tog upp, ja om det är ett problem kan man glömma F1, rally, Autobahn och bankörning etc. Detta fall är löjligt att ta upp, däremot den olycka med en målad polisbil som under utryckning i norra Uppland körde ihjäl ett barn som sprang över länsvägen för 3-4år sedan, det hade varit något att diskutera nu dör diskussion när man hämtar in Sveriges värsta trafikbrottsling för att kritisera polisen. Mvh Stephan |
|
| Att ens prata om att grabbens mamma "har mage att beklaga sig i media" o.s.v. lämnar en del övrigt att önska. Vad hon säger i chocktillstånd och hur troligen en förälder famlar efter förklaringar efter en sådan fruktansvärd tragedi är inte relevant. Att sätta sig in i hur det som förälder är att förlora ett barn, tror jag inte det är någon här som kan göra. Och att sedan vilja se att mamman utfrågas om hur det varit att uppfostra en sådan idiot får mig nästan att må illa. Visa en liten smula respekt där ni sitter och kommenterar i skyddad miljö bakom er skärm! | |
|
Att kalla det chocktillstånd är att gå för långt, absolut att hon är påverkad men inte till den graden. Förklaringar är heller inte konstigt att hon söker, men hon borde börja med varför sonen väljer att riskera sitt, passagerarens och andras liv genom att åka huvudlöst fort. Vi i samhället vill inte ha förare som framför sitt fordon i över 250 km/h, vi har polisen som ska upprätthålla detta. Det folk här reagerat på är att hon anklagar steg två, polisen för händelsen. Inte steg ett, idiotkörningen! Sen är det naturligtvis tragiskt för alla anhöriga, det har ingen förnekat!? Vad debattformen har med detta att göra förstår jag inte? Jag står för min åsikt, och har inga indikationer att andra här skulle agera annorlunda, oavsett om det är vid ett tangentbord eller inte. Konstig kommentar. |
|
| Varför fortsätter polisbilen i >200km/h även efter beskedet att han kört omkull och polisbilar redan finns på platsen? Var det akut att åka dit och dirigera trafik? | |
|
Naturligtvis har grabben gjort fel. Ingen vet hur länge han skulle åkt omkring i farter över 200 i Stockholm utan att vara jagad av polisen. Men jag tycker tonen är ganska kall och obehaglig hos många av debattörerna. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.