AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
44.080

TV4 debatt ikväll om motorcyklist som dog efter polisjakt

Sida 2 av 12
Att sen moralen inom polisväsendet sjunker följer egentligen bara hur moralen i samhället i stort utvecklas. Förkastligt, tragiskt och ingen utveckling vi vill ha men likväl väntad. När brottslingar blir frikända i för stor utsträckning pga av lögner, otillräckliga lagar/domstolar eller snyftrepotage så anpassar sig alla delar av kedjan. Jag skulle vilja påstå att det ligger i människans natur.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ekdahl är ett skämt - har inte sett ett enda inslag/program med honom där jag tycker att han gör ett bra jobb som programledare...

Själv tycker jag att det var lite väl mycket dagisfasoner där alla skyllde på alla - ingen ansåg att de gjort något större fel....

I mina ögon hade alla som var aktivt delaktiga i jakten gjort fel.
MC-föraren hade gjort fel.
Tjejen på passagerarplatsen hade gjort fel.
Poliserna i Saaben hade gjort fel.
Helikopterpoliserna hade gjort fel.
Vakthavande befäl hade gjort fel.
etc....

Alla inblandade gjorde fel och det sammantaget ledde fram till en tragisk dödsolycka!

Men det är väl som vanligt i detta samhälle - det finns inte en jä''l som ställer sig upp och rakryggat säger - "Ja, jag gjorde fel!", utan det är ALLTID "Någon annan som gjorde fel!" (eller i de få fall folk erkänner att de kanske ändå inte gjorde helt rätt - så var det alltid någon anann som gjorde mer fel...

Hela händelsen är tragisk från början till slut!

Sedan är det för jäkligt att poliserna försöker mörka filminspelningarna som visar både den misstänktes och deras eget beteende!
Där borde man ha ett system med "plomberade filmer" som inte kan raderas av enskild polis och en kamera som slås på automatiskt (t ex med blåljus/siren eller över en viss hastighet etc.).

När det gäller trafikpoliser finns det tyvärr många avdankade gamla rötägg och där skulle polisen kunna rensa rätt friskt - pratade med en Piketpolis som hade vapenträning på ett regemente. Frågade honom då vad som egentligen krävs för att bli trafikpolis. Svaret kom utan betänketid: "En genuin arbetsovilja!".....

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Efter att ha sett filmen på aftonbladet, där han dels räcker finger åt polisen vid några tillfällen och bryter mot de flesta trafikförseelser som finns och kör 250-300 km/h på allmän väg så har jag svårt att känna sympati. Det talas ovan om att polisen kunde kört på en pensionär eller en barnfamilj, men vad är det som säger att MC-föraren inte skulle kunna göra samma sak?

Att sluta jaga brottslingar i trafiken för att det anses bli för farligt är en avvägning som polisen gör. Men om polisen alltid avbryter när det börjar gå för fort skickar detta klara signaler till brottslingar, att så länge de kör så fort de bara kan, så kommer de alltid undan?

Länk
Ett fötydligande är att jag anser inte att polisen kan uppföra sig hur som helst i trafiken. Men jag anser också att när man tar lagen i egna händer så får man vara beredd att ta konsekvenserna.

Länk
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
wendtan: Vad tror du orsakar mest skada i trafiken vid en krock - en sport-MC i 200 km/h eller en Saab 9-5 i samma hastighet?

Att ens försöka jaga en motorcykel på vägarna kring Stockholm med den trafik som är där (även om det förstås inte var rusningstrafik vid det här tillfället) är rena vansinnet med de risker det för med sig. Killen på MC:n var ett kvalificerat stolpskott deluxe som gjorde som han gjorde, men poliserna uppvisade i mina ögon mycket dåligt omdöme de också.

/Masten
Masten: Om en personbil blir påkörd av en MC i 250-300 km/h eller av en Saab i 250 km/h kommer inte spela någon direkt roll. Man kommer med högsta säkerhet omkomma på platsen i vilket fall.

Länk
Varför har man inte gps i bilarna så ledningscentralen kan se bilens hastighet i realtid, varför måste de bekräfta hastigheten de färdas i?

Jag måste säga att ekdahls debatter är otroligt låga
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Det bör ju belysas att de började följa efter MC:n efter att han körde förbi i ca. 200 km/h på nynäsvägen (i höjd med Globen). Polisbilen var då stillastående. Den civila polisbilen kom i kapp MC:n straxt efter Klaratunneln i höjd med Kungsgatan, och som jag uppfattar det, körde de efter för att i största möjligaste mån samla ihop flera polisenheter. En av poliserna säger väl i filmen typ: "Det vore bra med stöttning, för jag tror att han kommer dra". Han kunde ju inte få mer rätt!

Mvh/ Niclas
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
Jag tänker mera på vilka resurser det drog - gör man lika mycket för t ex våldtäktsoffer, misshandel, skottlossningar, mm?

Insatsen verkar oproportionerlig.
Hur hade sammhället och media reagerat om de avbrutit och han fortsatt sin färd sladdat till in i en bil som kvaddar in i nästa några barn omkommer m.m.

Då hade de nog ekdal sagt.

* varför agerade inte polisen?

* varför satte de ej in en helikopter?

* polisen är för lata*

Lek lite med tanken....
Visa användare
721
Constrictor
Volvo XC70 D5 AWD -15 & Saab 9-5 Aero -07

Suzuki Hayabusa
Instämmer med delorian
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Om vi vänder på det då - hur hade samhälle och media reagerat om polisbilen som inledde jakten hade fått sladd och kraschat med en minibuss full med folk?

/Masten
På samma sätt som de har gjort nu.

Men man måste detta från 2 håll inte bara 1 som de gjorde i programmet.
Det finns en del av polisutbildningen som rör högfartskörning. Den kanske inte ger allt den borde, men den ger rimligtvis mer än ingen utbildning alls.

Länk
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Hela filmen från Saaben:
Länk

Förövrigt tycker jag det är mycket underhållande att läsa alla era kommentarer om hur polisen bör göra elller ej... Vilka erfarenheter har ni av polisjobb i yttre tjänst?
Nu sett filmen (den nedskalade) och jag är glad över att vi har poliser som bedömmer insatsen och inte journalister. Återigen det finns ett väldigt enkelt sätt att undvika att köra ihjäl sig i 200+ km/h, ansvaret är fullt på föraren! Så trött på syndabocksmentaliteten i Sverige, alla utom du själv ska ta ansvar för dina handlingar. Och att mamman anmäler polisens insats och omfattning ser jag mest som ett bevis för detta. Börjar redan i skolåldern med "min son gör minsann aldrig fel".
Varför stannade inte MC föraren, han hade ju flera chanser och möjligheter att stanna?
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Av princip tittar jag aldrig på TV4, det är en kanal som bara har som syfte att framhäva sin programledare som rockstjärnor och hålla kvar tittarna till reklamen.

Synd om föräldrarna och vänner till MC föraren, det är väl det enda jag känner inför detta.
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
+1 på wendtan och delorian
Helt klart är att ansvaret ligger på föraren i första hand, och i andra hand sticker jag ut hakan och hävdar att föräldrarna bör ta sitt ansvar i stället för att skylla på andra. Man ser väl för satan till att ens unge inte är ute och tok-kör hoj utan ens mc-kort. Med tjejen på pallen dessutom. Vansinne.
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Verdi:

Tagga ner lite och skriv inga aggresiva inlägg!
Jag förstår vad du vill få ut i ditt inlägg och respekterar din åsikt!

Stephan735i:

Jag må ha missat att det var 110 sträckan som dem brassa på men är det ursäkt nog att köra 245km/h på den sträckan tycker du?

Vore roligt att veta hur många av er som skyller på föräldrarna har själva koll på vad egna ungarna sysslar med...
Tro sig veta och verkligheten är helt annat!

För er som missat poängen med mina inlägg:

1) Försvarar ej 22 åringens agerande, tycker bara att det känns väldigt tråkigt att han fick betala ett högt pris för det hela

2) Polisen bör erkänna alla misstag som har begåtts från deras istället för att mörka det.

BMW M-POWER
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.