|
Sida 12 av 12
|
|
|---|---|
|
Fredde 7, jag hoppas att du INTE stöter på en idiot på MC el i bil som kör i 200+ och riskerar ditt och andras liv...jag gjorde det för något år sedan och det var ingen rolig upplevelse! |
|
| Fredde7: Ja eller en idiot i 300 km/h för din del. Tyvärr lär du inte kunna komma till forumet och berätta om dina upplevelser... | |
| Ja, att jag återkommer till att försöka stoppa honom när han stod stilla, är just därför att det skulle kunna vara en säker metod. Till skillnad mot "att sätta honom i räcket på centralbron" som hörs från diskussionen i bilen. Naturligtvis, visste ingen vad som skulle hända och lyckligtvis är det sällsynt med dödsolyckor. Den ena polisen överväger också att gå ut vid rödljuset. Jag har inte sagt att han därmed skulle klara sig. Hade han sett polisen, hade han ju hunnit iväg. Men att stoppa en MC i farten innebär alltid betydligt större risker än att stoppa en personbil i farten, därför borde man överväga att ge allt vid ett ofarligt tillfälle. Det är ytterst svårt att hitta lämpliga tillfällen att stoppa en flyende MC, så jag tror att om jakten hade fått fortgå hade man fått hoppas på soppatorsk helt enkelt. Och om då MC:n varit fulltankad, så får man vara beredd på att insatsen är ett par timmar i raskt tempo, med många risker för samtliga involverade.. | |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Stefan. Det jag hänger upp mig på (och några andra) är det resonemang som låg bakom att de inte stoppade honom, dvs de ville att ha skulle göra mer dumheter innan de tänkte "slå" till. Nu var ju jargongen "Vi har bara 68 och en rödljuskörning". För mig låter det märkligt att de underlåter att ingripa när ett brott har begåtts. De kan givetvis inte sia om framtid men de borde vara såpass kapabla att inse att om det skall blir "värre" så innebär det ju att han måste köra mot mer rött eller fortare än 68 km/hr. Så summa summarum från den handlingen är ju att de faktiskt "promotar" fler farliga situationer. Givetvis är ju killen helt ansvarig för sina handlingar och att polisen skall självklart ingripa MEN jag tror inte på en poliskår som har attityd som "kräver" en högre sannolikhet för allvarliga situationer bara för att få "dit" buset "hårdare". Polisen skall ingripa vid en företelse. De skall inte vara brottsprovokatörer. Om de nu tycker att en rödljuskörning inte är någon ide att gå på då det är ett väldigt lågt straffvärde så borde de (poliserna) gå på våra politiker och lagstiftare istället. För det är deras huvudvärk att behandla om nu straffet är för lindrigt. Polisen skall bara agera utifrån de regelverk de har och inte lägga in varken personliga åsikter eller agera med önskan om att de även är lagstiftare och verkställare (und: vilket de iofs är vid t.ex rödljuskörning). Om de två representerar den genomsnitliga attityden hos polisen, dvs skita i att ingripa förrens brottet är grövre (och därmed medvetet veta att man utsätter andra för större fara och sannolikhet), åsidosätta högre befäls order och dessutom ha en särskild låg empatitröskel (sätt han i räcket) - ja då är jag förvånad över att vi inte har fler tragiska fall. En tanke jag har haft är varför var bommen nedfälld? Eller är det jag som missar var det exakt hände (var några år sedan jag lämnade STHLM)? "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
Kävlingepågen: Det pågår underhållsarbete flertalet nätter/månad i Södra Länken - detta sker då oftast mellan 22-05. Varningar för detta sitter uppe längs alla infarter mot tunneln. Sen tror jag att de hade på känn att han skulle göra nåt värre än 68km/h och en rödljuskörning - då han passerade dem tidigare i en betydligt högre hastighet. Jag ogillar miljötalibaner - skarpt. /Andreas |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Tack Mistafrizz . "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.