|
Sida 11 av 12
|
|
|---|---|
|
tråkigt när någon dör i förtid, gäller nästan alla personer. Hade det inte varit för faran att personer som kör som idioter riskerar ta livet av helt oskyldiga (dvs sådana som inte valt att utsätta sig för livsfara) så hade det varit helt ok för mig att de gasar på. Då hade jag också varit för att polisen skulle backa av. Visserligen hade vi fått stå ut med liknande trådar där folk skulle kritiserat polisen för att inte stoppat fartdårarna och "indirekt orsakat dennes eventuella död". Men det hade jag kunnat stå ut med, det är nämligen ett eget val med konsekvenser för personen ifråga allena (samt anhöriga men det skiter dessa personer också i förståss). Nu är det ju inte så. Det kan gå som för den äldre herren i Landskrona för ca 1 år sen som var ute och rastade hunden när han blev nermejad av ett gäng ungdomar som varken hade körtkort eller kunde hantera den höga hastigheten. Han hade inte medvetet utsatt sig för livsfara, om nu att gå ut med hunden intw räknas dit. Vilket ju iofs blir konsekvensen om polisen inte jagar dessa utan att det är fritt fram. DET skäms jag för, ett samhälle som inte kan garantera säkerheten för oskyldiga i normalsituationer! Förövrigt spelar det inte honom någon roll att personerna var 17-2x, han är precis lika död för det... |
|
|
Tycker inte han körde så jättebrutalt till en början. Det var ju först sedan han upptäckte polisen som han gasade på. Själva grejen med sporthojar är ju farten, känslan, sätta en skön slinga osv. Det finns många famlijefäder som rastar sina hojar betydligt mer än så en vanlig sommardag. Det är verkligheten, sen om vissa tycker det är förkastligt att bryta mot trafikregler (hastigheten) har jag respekt för men inte alls säkert att faran för "allmänheten" ökar i den takt som vissa vill göra gällande. De flesta hojåkare som omkommer gör det nog utan att ngn annan trafikant stryker med. Sen är klart att riskerna ökar med hastigheten och marginalerna blir mindre. Hade han inte saknat nummerplåt hade det inte hänt för då hade inte poliserna haft något att ta honom för i förstaläget. Att ge sig på en snutdragning med passagerare är dock hans största "brott" tycker jag. Han gjorde ett val och fick betala ett högt pris för det. Han kunde ju inte tro att de skulle sätta efter med helikopter och hela köret. Tur att tjejen klarade sig. Jag reagerar på att poliserna följer efter så länge och verkar ha så mkt resurser till detta men svårt att hinna med då det gäller andra saker. Polisinsatsen är inte i paritet med brottet utan här var det ju poliserna i Saaben som gav sig f-n på att sätta åt honom kosta vad det kosta ville. Den inställningen saknar jag då det tex gäller s.k vardagsbrottslighet. |
|
| Har ni blivit jagade av poliser? Den här killen är rädd för att ta ansvaret för sin dumma grej. Det blir värre och värre ju längre tiden går och svårare att stanna för att ta tillbaka och be om ursäkt upplever inte han som en option. Han vill inte åka fast. Det är ju ett ganska fett pådrag efter honom. Det lugnar inte ner precis kan jag säga. | |
|
Sluta försvara honom. Stannar man inte, ska man bli jagad av polisen, men inte i alla situationer. Vi kan inte börja släppa dom genom fingrarna för då fortsätter dom. Dom behövs sättas på plats. Lagar är till för att följas, gillar man inte det, har man en möjlighet att flytta till annat lämpligt land. |
|
| Många här har nog inte ägt en fet sporthoj och upplevt hur den blir ett med en själv. En hoj med uppemot 200 kusar. Klart att det går lite fort för ofta. Tom polisen har förståelse för det.Fartens tjusning, hojen,frihetskänslan. Det passar inte bra ihop med en ungdom i låg ålder att hantera detta.Det har varit tillåtet att köra en tung mc innan man fyllt 20. Nu är det höjt till 24 bast. Och det är inte en dag för tidigt. Man ska förstå varför saker händer. Det är inte säkert att du stannat om du varit i hans kläder. I verkligheten. | |
|
Sverige är väl bland de mest slapphänta länderna gentemot brottslingar så det är väl bättre att de som vill att lagen skall följas till punkt och pricka flyttar isf...:). Handlingen är det väl egentligen ingen som försvarar men man kan ju ha förståelse för varför han gjorde som han gjorde. Ett snabbt felbeslut och sen var hans 22-åriga liv över. Tragiskt såklart. Alla har sin moral och värderingar som gör att vi tycker olika om olika typer av brottslingar. Trafikbrott hamnar iaf längst ner på skalan av prioriterade brott i min värld. |
|
|
Jag har kört tung sporthoj sedan jag var 18 (dvs i 16 år nu) så jag vet precis vad det innebär att åka hoj. Sättet och den mc-kultur denna killen representerade är inte ok oavsett (synd att han skulle behöva dö för att fatta det....) men som de flesta är inne på här: det finns inga förmildrande omständigheter i detta fallet och skulden/ansvaret kan omöjligen projiceras på polis eller någon annan. Mvh. Ville_Vonka |
|
|
Har åkt en del hoj, så ja jag förstår att farten lockar, den lockar när man kör bil med, fast inte riktig på samma sätt. Men så kan man säga om kicken man får när man hamnar i ett slagsmål med. Då borde det vara förlåtet att misshandla med, ger ju fint adrenalinpåslag det med. Kicken när man använder narkotika, osv osv. Jag vet; ett skevt exempel men ni förstår. Lagen tar inte hänsyn till en individs kick. Det är här problemet ligger. Acceptera lagen, eller ta konsekvenserna av dina handlingar. Eller flytta. |
|
| Haha ja, mecklarn har mog rätt: Sverige är nog (förhoppningsvis) enda kandet i världen där en som kör över 250km/h, inte klarar av det, krickar och där ...och det skylls på polisen. De har inte skjutit ihjäl honom, de har inte prejat honom av vägen utan de har jagat honom för att sätta stopp för framfarten. Man kanske snarare kunnat diskutera varför de inte gjorde något av det andra! Hur någon kan tycka "vardagsbrott" är allvarligare har jag svårt att förstå, här riskeras både förarens (och ner allvarligt passagerarens) liv samt allmänhetens. Men det är klart, det är ju trist att bli av med datorn vid inbrott. | |
| Ursäkta stavfelen, gick fort på telefonen. | |
|
Kalla Fakta blundar för MC-förarens ansvar vid polisjakten Ordningspolis: Fortkörningar i extrema hastigheter är ett dödligt vapen. Men när Kalla fakta tar sig an fenomenet fokuserar man bara på polisen som försöker ingripa. Hela artikeln nedan: Länk |
|
|
kalla fakta är bra, men ibland så vinklar dom allt till visst håll. Tycker dom skulle vara mer opartiska, känns som dom bara är ute efter att sätta ditt polisen, som vanligt :( |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Tycker att polisen borde ha viktigare saker att slösa pengar på. Man får ju ha lite nyans " brott vs insats" Om trafikpolisens resurser är som genomsnittet i kåren så förstår jag inte varför de inte löser fler brott? "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
Werpa: Jag förstår inte hur man kan resonera så kallt som du gör. Jag varken försvarar MC-förarens handlingar eller tycker att man helt ska ignorera dessa. Men om man kan välja en väg som kan rädda livet på honom oavsett hur dumt han har betett sig, då skall man göra det. Döden är inte det rätta, utan böter. indraget körkort etc. Helt absurt att satsa de resurserna man gjorde mot en trafikbrottsling. Dessutom agerar man lamt öga mot öga, men tuffare bakom ratten i sin tjänstebil. Inte många länder man skulle sitta lugnt kvar i bilen vid ett rödljus där hastigheten var noll. Ett ypperligt tillfälle att åtminstone försöka stoppa honom. |
|
|
Han hade inget körkort vad jag kunnat läsa mig till. (reserverar mig) Han har kört som en dåre tidigare, kommer göra det igen. Kör utan skylt. Han pekar finger åt polisen när han blir jagad., visar vilken respekt han har för poliser. Han gör alla fel man kan göra. Önskar ingen döden, om du tror det. Bara det att när någon gör alla fel man kan göra och något händer, så är det alltid så satans synd om denna individ. Sverige = Synd om brottslingar, Den mentaliteten jag stör mig på. Jo jag håller med om att resursfördelningen kan ifrågasättas, och att polisen kanske kunnat ingripa tidigare. Men vi kan inte lasta polisen för att denna individ inte vill ställa sig bakom lagen. Var knappast polisen som fjärrstyrde hojen... |
|
|
Och jag förstår inte hur man kan vinkla ett reportage så mycket som Kalla Fakta gör utan att ens fundera över det? Men det är klart, det blir väl bra TV att hänga ut polisen - det gör ju alla andra. "Kvällstidningsfenomenet" drabbar även TV i detta fall...objektiva journalister? Knappast! Det är så j...a lätt att lägga över ansvaret på någon annan. "Det är samhällets fel", "det är skolans fel", "det är polisens fel"...lägg ansvaret där det hör hemma tack! |
|
|
Anders; Men det enda som var efter honom de sista 30min var helikoptern, polisbilar var så långt bakom att de lika väl hade kunna vara i Småland och ha varit ute på annat uppdrag och om det nu var så farligt att köra 200 vad ska man sätta för gräns för polisen? Max 30 över fartgränsen oavsett uttryckning? Att du fortfarande forsätter argumentera om "varför försökte de inte stoppa vid rödljuset då hade han klarat sig" är märkligt ska poliser alltså krävas på att veta hur framtiden kommer bli? Dina argument är ihåliga dock är du åtminstone med i matchen medan fredde 7 är på en annan planet och går inte att nå... Ja ja intressant hur några få tolkar allt på ett helt annat sätt en resten (inklusive polisen) och de få argumenterar med saker som alla håller med om (kan polisen gör så att föraren klarar sig ska de göra det) och dessutom försöker vända det att nej ni vill att han ska dö. Snälla sluta larva er. Mvh Stephan |
|
|
Jag tror inte killen var speciellt skärrad av jakten. Kallar man sig för "Herr och fru race" på forumen så är nog attityden mot polisen klar. De var ute för att fixa "snuthäng" som det heter. Nu blev det nog lite mer än vad de tänkt sig. |
|
|
Sen kan jag upplysa om att det fortfarande enligt nya bestämmelserna går att köra tung hoj från 20år. Tar man mellanklass när man är 18 så får man köra upp för obegränsat efter 2år. Samma som idag, fast idag behövs ingen uppkörning. Båda mina barn har haft MC-kort sedan 16år. Först 125:a i 2år, sedan mellanklass i 2år och numera obegränsad effekt. Kör själv både gammelhoj, touringhoj och sporthoj. Och ja, det är en speciell känsla att vrida gasen i botten på en 1000cc sportmaskin. Men man gör det när man är själv på vägen. Inte i Stockholms rusningstrafik...... |
|
fredde 7 |
stephan 735:Tack...det tar jag som en komplimang. Det ända vi är överens om är nog att äldre BMW väcker mer habegär. Vi får väl hoppas att vissa av er på forumet får stifta närmare bekantskap med poliser som "överagerar".....Eller som enligt er gör ett utmärkt jobb:) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.