AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
44.077

TV4 debatt ikväll om motorcyklist som dog efter polisjakt

Sida 10 av 12
fredde 7
verdi: Du är 35, han var 22....Tror inte det går att få er att inse att trafikligism inte
nödvändigtvis har ett uppsåt för att skada.

I svensk lagstiftning har det stor betydelse för straffsats.
Polisen är inte myndigheten som ska dela ut straff, de är organet som skall verkställa vad svenska domstolar vill ha utfört. Riksdagen styr vidare domstolen.

En enskild polis/poliskår som tar hela denna beslutskedja i anspråk begår tjänstefel.
Polisen har klara direktiv att avbryta alla sådana här tillställningar då inte grövre brott kan påvisas punkt.

Fel kan alla göra, de flesta får stå för dem, hoppas svensk polis kan stå för sina.
Ser inte att polisen varken dömt eller delat ut straff?! Förövrigt är väl rättsväsendet fristående riksdagen, de styr förhoppningsvis inte domstolen. Däremot stiftar de lagar som sen domstolen tolkar. :)

I Sverige är du myndig när du är 18, du får rättigheter men också skyldigheter. Man brukar få strafflindring vid viss ålder men inte så vanligt med ändrat uppsåt pga ålder. Dessutom är det väl mycket sällan som uppsåtet är att skada andra när man flyr från polisen i 250+ km/h, däremot brukar det anses att man bör inse detsamma! Han är således inte ursäktad varken för ålder eller intention.

Huruvida något fel begåtts får vi snart svar på. Klart är redan att polisen inte varit vållande till utkomsten av vansinnesfärden.
fredde 7
keiser: styr eller stiftar, för mig innäbär det snarlik betydelse, men för en femöresingenjör som du:) är det säkert vitt skilda begrepp.

nåväl.....vi tycker olika. tur är väl det.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Det jag tycker är för jävligt är att han inte släppte av tjejen. Han måste varit totalt blåst.
Vad du själv utsätter dig för är enbart dina egna beslut.
Klart som korvspad att man måste försöka stoppa en vansinnesfärd. Men om polisen gick över gränsen, det är mycket möjligt. Men åter igen killen fattade beslutet att köra vidare med sin tjej bakpå utan att respektera vad ett liv är värt.

//Stefan

Mina bilar:Länk
Verdi
fredde 7: Javisst. Han var 22 år. Dvs han var gott och väl myndig och borde veta vad han höll på med. Klart han inte hade uppsåt att skada men om han klipper en barnvagn eller vem som helst så är ju skadan skedd iaf.

Polisen har heller inte delat ut något straff. Vad konstigt du resonerar.
Ja för ingenjörer och förhoppningsvis större delen av Sveriges befolkning är det viktigt att inte ha politisk styrning av rättsystemet, det följer kanske dina åsikter bättre med det ovända?! :)

Japp vi tycker olika men på dina påstående i förra inlägget finns det faktiskt rätt och fel, tex polisens skuld i det hela.
fredde 7
Det är ju som att resonera med människor med alzeimerz.......
Ingen har sagt att 22åringen är skuldfri, eller att han inte vållat olyckan.punkt.
Någon som kan förklara varför de aldrig stoppade honom inne i stan där de exempelvis står väldigt nära honom vid rödljuset? Redan då hade de honom för både fortkörning och rödljuskörning. Inte vid McDonalds utan vid de andra tillfällena de hade.

Själv hade man blivit stoppad direkt om man hade kört för fort inne i stan och en polis hade legat bredvid :(
Ja eller en påverkad av lsd, ser lite både det ena och det andra... Utropstecken
FÖLJANDE FINGERADE ARTIKEL KANSKE KAN VÄCKA TANKAR:

I samband med den tragiska olyckan igår när en MC-förare i hög hastighet frontalkrockade med en personbil, har det framkommit uppgifter till TV4 och Aftonbladet att polisen långt innan olyckan noterat den vådliga färden.

Polispatrullen valde då, oklart varför, att ej försöka stoppa den vådliga färden utan lät MC-föraren köra vidare utan någon som helst åtgärd från polisens sida. Detta trots att föraren av MCn hade en helt oskyldig ung flicka på bönpallen som svävade i uppenbar livsfara. TV4 har varit i kontakt med MC-förarens moder, och hon är starkt kritisk till polisens agerande.

"De lät min son köra mot döden- utan att lyfta ett finger."

TV4 har även talat med anhöriga till den tvåbarnsmor i den mötande bilen som också avled i den tragiska olyckan. De funderar på att anmäla de passiva poliserna för tjänstefel.

"Skriva böter till Svensson när han kör 15 km för fort på motorväg, det går bra, men att stoppa de verkliga fartdårarna, ja det orkar dom inte ens försöka att göra. Vi kommer att anmäla polisen för tjänstefel."
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
MP5, det är naturligvis inte heller ett önskvärt scenario. Jag tror ingen av oss få i denna tråd som förespråkar att polisen, enligt order från ledningen, skulle avbrutit jakten då man misslyckades med att stoppa föraren tycker att man helt skulle struntat i honom.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
MP5, det är naturligvis inte heller ett önskvärt scenario. Jag tror ingen av oss få i denna tråd som förespråkar att polisen, enligt order från ledningen, skulle avbrutit jakten då man misslyckades med att stoppa föraren tycker att man helt skulle struntat i honom.
Visa användare
124
andreeee
525i e61 LCI M-Sport -07
tkr det va onödigt av polisen att hetsa jakten så länge när det gick så fort.
e det värt att riskera tjejens liv och andra trafikanter bara för att ta föraren för fortkörning och smitning, riskera andras liv för att gripa en person är inte vettigt?

självklart har föraren ansvar, men man kan inte säga att det e rätt åt han att han dog bara för fortkörning och vårdslöshet.

Men polisen kan inte lägga allt ansvar på föraren, dom är (elr ska va) utbildade för att hantera labila personer, i detta fallet gjorde dom det jävligt dåligt och det resulterade att föraren riskerade mer liv och att det slutade som det gjorde.

Polisens handlande och att dom satt o skratta under en höghastighetsjakt är jävligt opassande.
Bi
305
Bimmernerd
530dM xDrive Touring -12
Klart det inte är rätt att MC-föraren dog, att poliserna skrattar och har en olämplig jargong är beklagligt...

En del försöker lägga över ansvaret på polisen för den tragiska utgången, till syvende och sist är det MC-förarens VAL att köra som en idiot och låta bli att stanna. Han tog livet av sig själv med sin vansinnesfärd, och riskerade även andras liv inkl sin flickväns på kuppen. Jag anser det är självklart att polisen ska försöka förhindra idiotiskt och livsfarligt beteende i trafiken, sedan kan man diskutera hur långt man ska gå. MC-föraren har massvis med möjligheter att ge upp men eskalerar det hela istället...! Så vansinnigt onödigt!
we
289
werpa
e30 325ic -87
e46 330iA -01
Vad polisen gör spelar ingen roll.

Dom får skit för allt.

Släpper polisen honom säger kritikerna:
Hur kan ni släppa en person som kört så vårdslöst?

Fångar polisen honom säger kritikerna:
Hur kan ni fånga honom, när kan körde så vårdslöst?

Eller som nu.

MC föraren dog.

Hur kan polisen vara inblandad i detta, han körde vårdslöst, ni skulle fattat bättre och lagt ut kuddar för honom, spärrat av alla vägar så han kan fortsätta köra.
Sedan bjuda personen i frågan på en kopp kaffe och bulle.

Stannar man inte för polisen, ja då går det så här.
Jag tycker det var rätt av polisen att förfölja honom.
Fast jag tycker nog att dom skulle kunnat preja av honom från vägen tidigare, slapp jag/vi betala så mycket bränsle.

Mc föraren har bara säg själv att skylla, kanske rätt åt honom?
Tragiskt för hans familj och anhöriga är det iaf.
we
289
werpa
e30 325ic -87
e46 330iA -01
Hade jag varigt polis så hade inte jag vågat göra något.
(Risken är stor att man blir uthängd i media ifall man gör det minsta "fel")

Det är lättare att bötfälla Svenssons för 15km fortkörning, förstår dom.
Då går man säker iaf.
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
vare sig polisen hade följt efter eller ej så tror jag att denna unga man utan körkort hade kört åt helvete inom en snar framtid ändå, och då kanske tagit fler liv med sig än sitt eget.

VAD är grejen med att skriva PUNK?!?
Visa användare
741
fastEddie
VOLVO V60 D4 VEA AUT SUMMON 2014
Så många svartvita uppfattningar här. Pojken kom ju längre in i en flykt. Blir jagad, ökar,fortsätter vill inte bli "tagen". Klart han inte stannar. Tycker många har fyrkantiga åsikter här. Flera som jag ansett vettiga tidigare. Sätt er in i hans ställe. Förtjänade han att dö? Ni verkar tycka det. En ung omogen kille. Ni är dubbelt så gamla. Det märks inte. Skäms.
Bi
305
Bimmernerd
530dM xDrive Touring -12
Du får nog utveckla ditt resonemang fastEddie. Jag har inget att skämmas över och står fast vid min uppfattning. Visst, allt är inte svart eller vitt men man måste ju kunna ta ansvar för sina handlingar. Allt du gör i livet får följdverkningar, ibland katastrofala sådana...

Killen är 22 år, har hela livet framför sig och gör fullkomligt vansinniga saker...varför är det klart att han inte stannar? Alla gör vi våra val, i det här fallet gör han helt fel val som får ödesdigra konsekvenser. Uppenbarligen var han inte mogen nog att köra MC, och inte mogen nog att göra det enkla - dvs att att stanna när polisen jagar honom. Utgången är oerhört tragisk för hans anhöriga, självklart.
we
289
werpa
e30 325ic -87
e46 330iA -01
Varför ska vi förlåta alla "brottslingar"??

Varför ska vi tycka synd om dom hela tiden?

Du gör ett val, och precis som alla andra val man gör så ger det konsekvenser.
Spelar ingen roll om det handlar om att börja plugga eller köra i 300km/h i trafiken.

Inte ett dugg synd om honom, han gjorde ett val, han visste konsekvenserna och var med i spelet.
Synd om hans nära och kära är det.

Varför ska vi sätta oss i hans situation?
Det går nästan inte för vanliga personer, eftersom vi stannar ifall polisen säger det, istället för att köra i 300km/h. Det handlar om våra val, vi väljer att ta en liten böter istället för att få större konsekvenser.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.