AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
44.070

TV4 debatt ikväll om motorcyklist som dog efter polisjakt

Sida 1 av 12
Kom in mitt i reportaget och såg bara slutet - var detta en tidigare kriminellt belastad person eller bara en trafikbuse som vägrade stanna? Någon som såg hela programmet?

Tragisk utgång verkligen och en jäkla tur för tjejen som klarade sig relativt helskinnad efter färden kring 300km/h på allmän väg.

Intressant kommentarer från samtliga parter, lite komiskt dock med trafikforskarens uttalanden som kritiserade polisen att inte följa nollvisionen under polisjakt...
Du kan se hela filmen på aftonbladet.
"Festligt" att en av Sveriges grövsta trafikbrottslingar någonsin fick uttala sig "Patrik Fürstenhoff aka Ghostrider. Ekdal och Kalla Fakta har gjort årtiondes absolut sämsta reportage, usel och vinklat. Tur att jag såg Uppdrag Granskning och deras reportage om hur Teliasoneras dotterbolag i diktaturer hjälper till gripa/få medborgarna torterade annars hade jag varit förbannat över att ha sett enbart usla tv-program.

Mvh Stephan
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Tycka vad man vill men polisen är ett skämt!

Var deras adrenalin kick mer värt än 22 årings liv?
Dem hade flera chanser att stoppa den killen bla i Sveavägen men nej, självklart ville dem ha lite polis o tjuv jakt så dem kunde få gasa lite.

Köra 245km/h på Nynäsvägen som har hastighetsbegränsning på 70km/h och vid den tidpunkten på kvällen trafiken var lagom intensiv förklarar en hel del....

Sen att polishelikoptern hade inte kameran på "pga tekniska problem" är en annan skämt.
Jag sätter allt på att den filmen antingen arkiverades i smyg eller raderades...

BMW M-POWER
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Såg också bara slutet pga CL-semin. Det var ingen som kritiserade 22-åringens beteende? Riskera sitt eget liv är väl en sak men han hade ju en passagerare med sig.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
22-åringen hade inget MC-kort, men väl licens för bankörning. Han "brukade vara ute och köra på kvällarna lite grand".

Jag såg hela programmet och tycker
1. 22-åringen har sig själv att skylla att han dog. Man kör inte omkring i city i 285+ km/h i 48 minuter ostraffat. Med passagerare (alla som kört sporthoj vet hur det påverkar chassiet). Han kunde stannat vid vägkanten och tagit ett straff på lite böter ist.
2. Polisen gjorde INTE rätt, men kan inte skyllas för 22-åringens liv. Polisen förföljde i civila bilar UTAN saftblandarna på på ett icke trafiksäkert sätt. Vi pratar slalomkörning i 245 km/h på 70-väg. FÖR JÄVLIGT att polisen inte har självsanering och dömer ut grova tjänstefel för den typen av vilda jakter. Det värsta jag vet är poliser som håller varandra om ryggen. Dessa poliser är ryggradslösa människor som inte förtjänar att inneha titeln polis i ett samhälle.
3. Vakthavande polis har gjort grovt tjänstefel i att kalla in nästan 50 (!!!!) poliser och 1 helikopter i nästan 1 timmes jakt för en trafiksyndare.
4. Ekdal i TV4 gör ett riktigt dåligt reportage, ovärdigt honom. Vinklingen att det "är synd om" mamman och 22-åringens tjej är bara låg och tramsig. Tjejen visste definitivt att de gick all-in.
GI
2.196
GINO
Kane:

Det cyklisten gjorde är absolut ej försvarbart utan tvekan, men jag tycker personligen att en 22 åring miste livet pga tjänstefel från polisens sida.

Vad var hans brott? Köra utan reg.skyllt från början som han kunde bli stoppad för flera ggr om.

BMW M-POWER
GI
2.196
GINO
qsacage:

Är det inte lite för hårt sagt att han skall förtjäna dö för att han körde för fort?
Hade du tyckt likadant om det var din son?

BMW M-POWER
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Tilläggas ska att passageraren påtalade till 22-åringen att de hade en helikopter efter sig och de diskuterade vad de skulle göra. De beslutade att köra vidare.

Om man inte inser att jakten är över när man har en helikopter efter sig är man nog lite för naiv för sitt eget bästa.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Vem har sagt att han förtjänade att dö??!! Jag sa att han visste vad insatserna var. Om han inte ville ta risken kunde han när som helst stannat och stått för konsekvenserna som en riktigt man.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Gino:

Brott 1: Extrem hastighetsöveträdelse.
Brott 2: Stannar inte när han uppenbarligen vet att han är jagad.
Brott 3: Utsätter tjejen för livsfara (även utan polisjakt...)
22 åringen hade kanske kollat på för många ghostrider filmer?

Om det var synd om grabben, då var det kanske allas fel allteftersom vi inte samstämmiga vägrar se på såna filmer där 'någon' har utnyttjad svenska polisens snällhet. Och även utmanad det för denna gång skulle de tydligen inte ge sig så lätt...
Jo polisen gjorde fel men de är också synd om dem för äntligen är de för hårda eller för mesiga.

Men samtidigt är det löjligt med offervinklingen på mc föraren, "pojken", han var vuxen och knappast en 14 åring som lånat en kompis moppe. Och tjejen som frivilligt utsätte sig själv för livsfara bara skyller på alla andra och media går på det helt. Ofattbart.
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Håller i stort med vad ¨qsacage¨ säger. Killen valde själv att gasa, att man även väljer att köra utan regskylt säger ju en hel del. Som Polis kan deras beteende aldrig vara försvarbart i detta samband, att köra vårdslöst utan hänsyn till andra trafikanter. Mvh
Jättetråkigt att det blev dödlig utgång men man undrar ju lite hur folk tänket, ena sekunden ropas det efter strängare straff och nästa sekund skall man tydligen låta en brottsling gå fri eftersom han...ja, varför?

Jättetråkigt som sagt, men det ligger lite i farans riktning om man börst begår flera kriminella handlingar och därefter väljer att fly från polisen... Fullt möjligt att polisen begick ett antal fel men ynglingen har ändå sig själv att skylla, för mig råder det ingen tvekan om den saken.
GI
2.196
GINO
Det är ingen tvekan om att 22 åringen fick sitt straff, ett hårt sådant som tyvärr kostade honom livet, men det jag tycker är fel är att polisens agerande som går helt ostarrat och dem vägrar erkänna något misstag.

Varför kan man inte stå för sina fel? Igår satt snuten i soffan och försökte försvara sitt agerande med löjliga uttal.

Det är polis eller sjukvårdspersonal man skall bli om man vill ta kål på någon här i Sverige utan att bli straffad.

Är du polis har du kollegor och chefer som tystar ner det hela och sopar allt under mattan och är du sjukvårdspersonal så får du i värsta fall en LEX Maria...

BMW M-POWER
do
641
dobo
BMW 640 GC n55 mhd steg 2+
Jag åkte på nynäsvägen i en mörkblå Volvo V50 i höjd med larsboda/Farsta när mc'n och saaben brände förbi med blåljuset på taket och ovanför åkte helikoptern på MAX 100 meters höjd vid det tillfället. Såg ut som nån actionfilm där dom jagade en mördare eller nåt. Direkt efter kraschen sa polisen att ingen videoinspelning fanns just pga tekniskt fel men nu läcker denna ut. Det som är sjukast är deras jävla kommentarer dom släpper. Dom zickzackar mellan vanliga trafikanter utan sirener kör om på påfarter stressar andra, vad händer om en pensionär eller en barnfamilj byter fil och inte märker den diskreta saaben. Polisen som satt i bilen som intervjuades på slutet då vilket skämt. 24 enheter seriöst jaga pedofiler el nåt. Med detta menar jag inte att 22-åringen var helt oskyldig.

Verdi
Men för helvete GINO, har du hört talas om personligt ansvar? Killen saknade spärrar och riskerade både sitt och andras liv. Polisen måste jaga för annars blir det ju rena vilda västern där alla på sporthoj vet att de kan strunta i trafikreglerna.
Gino; Där det gick 245 (strax innan Haningeavfarten) är det 110 sedan länge. Det missade både du och skämtet Ekdal. Det fanns inga polisbilar efter mcn sedan 30min när han körde in i bommen. Des fel det var är föraren och hans dåliga föräldrar som godkända att han körde mc utan körkort. mc ska varit reggad på pappan. Han hade alla chanser att stanna men valde att inte göra det. mvh Stephan
gr
350
grizzly
F11 BMW 530dM Xdrive Touring -15
Porsche 996 Carrera 4S -02
Nissan Qashqai -17
Självsanering är ett uttryck som poppar upp...
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Det anmärkningsvärda är inte att killen dog, utan att polisen uppenbarligen gör grova tjänstefel och kommer undan med det inom sina egna led.
Klart det är förarens fel att han kör alldeles för fort och dör på kuppen. Det är han som tog beslutet om vansinneskörning och han som får stå för konsekvensen, ingen annan än han själv är ansvarig för sin död.

Sen kan det också ha varit dåligt omdöme och/eller tjänstefel av polisen men det är jag för dåligt insatt för att avgöra.

Kane sammanfattar det bra ovan men jag skulle också vilja lägga till:
4. utsätter andra för livsfara.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.