|
|
|
|---|---|
|
Skall byta motor i en 320i T -97, M52B20. Har fått tag på en annan motor som enl utsago skall vara från en -96:a och en M52B20. Vid närmare koll så ser jag följande skillnad: Locket på oljefilterburken är i plast på -97:an, metall på -96:an. Har sett något på nätet att det skedde en förändring på -97an så det kan vara OK. Det som sedan skiljer är att det på 97:ans kabelhärva (som jag har med till utbytesmotorn) finns TVÅ runda mulitkontakter, som hänger på säkringsboxen på vänster sidaKontakt nummer 2 har bara 4 använda stift. Det finns även ett relä som sitter bredvid kontrollenheten, och den stora långa kontakten, på höger sidam under vindrutan, Vet någon vad skillnaden är? Om jag sätter i 96:an-motorn, saknas det då någon givare/enhet, som gör att det inte fungerar? Kan det vara så att 96:an är en M50B20? Antar att det i så fall krävs annan styrenhet bla. Bilen har AC vilket inte donatorbilen tycks ha haft, men det ser inte ut att vara skillnaden, går inget till AC-pumpen från kabelhärvan. Hoppas någon av alla er kunniga kan ge mig lite hjälp så att jag inte stoppar i en motor som inte kommer att funka! Tack på förhand! | |
|
Är det inte så att M50 har enkel vanos? Rätta mig om jag har fel. Syns frampå motorn. Enkel vanos = en knöl frampå. En riktig karl lyssnar på Ac/Dc. |
|
|
M50 Länk M52 Länk Längst fram på ventilkåpan syns skillnaden. En riktig karl lyssnar på Ac/Dc. |
|
|
Det är enkalvanos både på m50b20 och m52b20 av de årsmodellerna. Men varför blanda in m50 när det är två olika m52 trådskaparen pratar om. |
|
|
Citat"Kan det vara så att 96:an är en M50B20? " Det var det jag svarade på.... En riktig karl lyssnar på Ac/Dc. |
|
|
Har sökt vidare och hittat lite mer info. Vad gäller M50 så kom den 1990 och fick VANOS 1992, kallas då M50TU 1995 kom M52, med enkel VANOS, 1999 kom dubbel VANOS vilket då innebar M52TU. Allt enl Wikipedia. Så det är med största sannolikhet 2st M52 jag har. Kontakterna heter troligen X20 och X69. Har även hittat något om att X20?? kan ha med EWS (Elektronischen Wegfahrsperre) att göra. Länk Och det är X20 som inte finns på donatorhärvan. I denna används bara 4 (av 25) stift. Finns då troligen stor risk att det blir problem med att starta motorn kan man anta. Någon som kan veta något om detta? |
|
|
Återupplivar en gammal tråd! Har nämligen samma bekymmer. Har en M52B20 från en -99 som tänkt skulle i en bil med M52B20 från -96. Upptäckte dock även att 99an hade 2 runda kontakter, men 96an har bara en. Någon som fått dessa två att lira ihop? eller är det kört? |
|
|
Nu är det drygt 2 år sen, så jag är inte helt 100 om jag minns rätt, men jag fick flytta över även hela kabelstammen. Vilket gjorde jobbet mer tidsödande och trixigare. Om jag minns rätt var det någon givare som hade annan kontakt. Och kanske även insprutningen. Jag fick i vart fall bytt motorerna, och även allt att fungera. Skillnaden bör ha varit att bilen hade antispinn, vilket troligen inte donatorbilen hade. Men motorerna föreföll lika sånär som på ovan nämda. Kan bara önska lycka till! Inget är omöjligt för en händig amatör! |
|
|
Ok! Ja donator bilen har asc men inte brukisen.. Aja, får väl se hur fan ja gör, tänkte ju ta motor o boxar rakt ner i min, men kör ihop sig med att det är två kontakter.. Du har ingen aning om vad som finns i den "extra" kontakten? Tänkte om de va nåt man kunde hoppa över, eller koppla in bredvid ;) Jag gör ju lite tvärtom, sätter i motor med två kontakter i en bil med en kontakt.. Aja, kanske får leta efter en med en kontakt för att underlätta.. |
|
|
Har testat att starta 99an (med 2 kontakter), utan den kontakten med enbart 4 stift i, och enda skillnaden är att asc lampan lyser. Så verkar ju fungera utan den kontakten. Frågan är ju om 96ans "stora" kontakt är lika kopplad som 99ans... Tanken är att alla kablar ska få va kvar på respektive motor, och även flytta över boxen från 99an till 96an. Finns det kopplingsscheman på denna kontakt någonstans? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.