AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
526

Nybliven M535i (E28)-ägare har lite frågor

Be
3
Bedding
M535i -86
Hej,
Har precis köpt en M535i (vit 86:a 20k mil). I förebyggande syfte undrar jag ifall någon har bra tips på verkstäder i Stockholmsområdet som kan sin BMW?

Undrar också ifall någon vet var man kan få tag på nya stripes till kjolpaketet. Mina är lite slitna på sina ställen.

Är det något annat jag bör tänka på? Bilen har ny kylare & nytt avgassystem.

Tacksam för alla tips
Mattias
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Stripes till kjolpaketet?
Jag har då inga såna iaf som original..vet dock inte vilken firma du skall kolla det med om du nu vill ha dylik utr.

General tips:kolla oljeröret i toppen vid din ventiljustering som du/verkstad bör kolla minst var 2000:e mil.Brukar lossna=inte bra.
Visst var kamaxeln fräsch när du investerade i bilen?

Bromssköldarna brukar rosta "bort" med tiden och då får du problem med handbromsfunktionen om sprintarna till backarna lossnat o orsakat kaos därav.

bakvagnsbussningar(silentblock) brukar behöva bytas vid cirkus 15000mil såklart lite beroende på körstil.

Rostiga domkraftsfästen,framskärmarna brukar vara rostiga var dina det?

Lite tips var det,kom dock ihåg att byta olja och filter regelbundet o av hög kvalite..då håller du iaf motorn i ett så bra skick som möjligt är..

Tips om bra firma i Sthlm har jag dock icke,men prova sök inläggsfunktionen här uppe till höger då hittar du säkert några bra..

Mvh Janne.

Be
3
Bedding
M535i -86
Tack skall du ha Janne. Flera bra tips där som jag skall följa upp. Förväntar mig nog att jag kommer att få göra ett och annat ingrepp med tanke på bilens ålder och så. I övrigt är det en riktig pärla som är underbar att köra! Angående verkstäder fick jag tips på en verkstad i Huddinge som fått flera goda rekommendationer.
Tack för hjälpen!
Mvh
Mattias
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Prova gärna sök inläggsfunktionen som sagt/skrevs...

Där finns massor med tips angående din vagn.
Skriv T.ex M535i

Jag kan väl oxå skriva att den så kallade "bromsbomben" kan få "punka" o visa dem mest varierande symptom vid bromsning.
Lite lurigt bromssystem verkar dem iaf ha...finns en del inlägg om detta oxå.

Mvh Janne.
Henrik535
Bromssköldarna kostar ca 140 kr/st på BMW i Karlstad vilket är ganska överkomligt tycker jag iallafall
Ba
38
Bamse
M535i-86
Jag kan rekommendera Sjölin Hagström Motor , har haft min M3a där ett par gånger ... Dessa grabbar är erkänt duktiga med BMW .

08-71 11 009

Ps kul att du har köpt en M535i , jag köpte nämligen en 86 förra veckan . Vad har du för Utrs osv ? skall du göra ngt med den ?

M535i
Be
3
Bedding
M535i -86
Stort tack för tipset. Jag hoppas att jag inte jag får användning av verkstaden (!) men nu vet jag vart jag kan vända mig.

Min M535-a är inte extrautrustad på något sätt. Däremot är vissa standarddelar utbyyta. T ex kylare, bromsar och fjädring. Tänker inte heller göra någonting med bilen utan skall försöka hålla den i så gott skick som möjligt såsom den är. Jag är ingen expert i garaget om man säger så!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.