AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
4.802

Behöver nya hjälp med nya fjädrar bak på Z3 1.9 M-Chassi

Ni
47
Nic0
Z3 1,9
Tjena alla,

Jag har funderat på att byta fjädrar bak på min Z3 1.9 årsmod 98.
Bilen har M-Chassi från fabrik men jag vet inte vad det är för artikelnummer på M-chassie fjädrarna, är det samma som sitter på den riktiga M-Modellen?

Är det bättre att montera sänkfjädrar från typ H&R , FK automotive eller liknande som då ska sänka 30-35mm ? När resten är M-Chassi, eller är orginalgrejerna bättre?

Hittade ingen bra info på RealOEM .

Mvh

Nicholas
Bl
17
Blorf
320iA Touring -06
Jag vet inte om det är samma fjädrar på M-modellen som M-chassi men jag tycker att du ska köpa original. Då vet du att fjädrarna fungerar som de ska med stötdämparna och att de även fungerar bra med den upphägning som sitter fram på bilen. (Förutsatt att det är original fram.)
Skulle du få tag på ett par fjädrar som inte stämmer överens med bilen i övrigt kan du få konstiga egenskaper i bilen som du inte vill ha.
Ni
47
Nic0
Z3 1,9
Tack för svaret, jag ringde faktiskt till bmw idag och då lyckades dom få fram ett nummer som jag sedan även hittade på Schmiedmann , detta nummer var:

33539070114 och verkar vara numret på bakfjädrarna /st

Så dyker det upp ytterligare frågor,
Är det samma M-Chassi på 1,9 som på 2,8 tro ?
Om jag istället monterar sänkningsfjädrar runt om, hur mycket ska dom då sänka och hur mycket sänker orginal m-chassi fjädrarna?

Någon som har en tanke om detta
Bl
17
Blorf
320iA Touring -06
De frågorna går över mitt kunnande men 1,9 och 2,8 har med 99% säkerhet samma chassi.
Ni
47
Nic0
Z3 1,9
Ok , lyfter upp denna tråden istället för att skapa en ny, min fråga gäller nu färgmarkering på fjädrar.

Min bil är en 1,9l med M-Sport fahrwerk som det så fint heter, alltså Msport chassi, om jag slår in mitt chassinummer på bmwvin.com så finner jag nedan rad:
"S704A M SPORTFAHRWERK M Sports suspension"

Jag har hittat en annan bil som är en 1,8l och när jag slår in den bilens chassinr så får jag upp samma sak alltså "S704A M SPORTFAHRWERK M Sports suspension"

MEN!!! Mina fjädrar har 2st gröna prickar på de 2 översta varven.
Den andra bilden har 1st vit prick på de 2 översta varven.

Vad är det för skillnad?? kommer dom passa och är det samma längd på fjädrarna??
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
När BMW beställer fjädrarna måste de fylla i vilken utrustning bilen har (t ex AC, Automatlåda, Hi-fi-paket etc.) och utirfrån vad som fylls i får fjädrarna ett visst "värde" som är färgkodat.

Exakt hur du kan läsa av färgkoderna vet jag dock inte.

Men kontentan är att fjädrarna beställs speciellt för varje bil för att få rätt hårdhet.

Hur stor skillnaden är i verkligheten mellan t ex fjädrar till en snålt utrustad manuellt växlad bil i förhållande till en med automatlåda och extra allt när det gäller lull-lull, låter jag dock vara osagt.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ni
47
Nic0
Z3 1,9
Ok, då är jag med, mer utrustning=tyngre bil=hårdare fjäder.

Men kan man då anta att en fjäder med vita prickar är lika lång och passar på samma bil som den fjäder som har gröna prickar ? även om den är mjukare/hårdare ?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Längden skall vara densamma som jag har förstått det!

Det är dock skillnad mellan standard- och sportfjädrar när det gäller längden (och hårdheten).

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ni
47
Nic0
Z3 1,9
Det som skiljer bilarna åt är att min har lite annan utrustning enl nedan.

-Lite större motor 1,9 (den andra har 1,8)
-AC
-Färddator
-Andra hjul
-Annan ratt
-Skinnstolar
-Fjärrlås
-Träpanel interiör
-Ej Rökar paket

Borde väl inte skilja så mkt i vikt?
Bu
230
Bugbear
BMW Z3 Roadster - 00
Din bil ser ut att vara perfekt sänkt. Ser faktiskt lägre ut än med M-paket?, men det är kanske fälgarna som gör det. Jag funderar själv på att sänka min, men vet inte hur mycket. Någon som vet hur mycket lägre bilarna med M- paket är jämfört med standard fjädrarna som min har.
Visa användare
281
Kornknarr
M-roadster -98
Om jag minns rätt är det en dryg centimeter ungefär.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.