|
|
|
|---|---|
|
Har en E39:a 97 IA med servotronic. O vips från ingenstans så har ett glapp uppkommit i styrningen. Det är ett spel på cirka 1,5-2cm i ratten som ingenting händer. Glappet är där även när bilen är avstängd så det måste vara ngt som helt enkelt är glapp:-) Utan att det är servon som är konstig. Servon tjuter inte, är tät och har ny servo-olja i sig sedan cirka 1000 mil tillbaka. Bilen är vad jag kan se och känna fräsch i framvagnen, med nya lager, vissa stag bytta, nya fjädrar samt krägningshämmare. Vad gäller med styrsnäckan/styrväxeln på dessa bilar. Har försökt hitta en del här på forumet men hittar bara E34:ans problem som tydligen var kända. Men ingeting om E39:an. Är det bara att byta styrväxeln eller (dyrt) Eller finns det andra knep/justeringar man kan göra. Hur skall man göra för att lokalisera glappet exakt vart det är? Tacksam för synpunkter. /U | |
|
Borde detta inte gälla E39 också? Länk /Stefan |
|
|
Mycket intressant. Den liknar ju E60´s styrväxel så det låter ju inte som en omöjlighet. Har du haft nån erfarenhet från E60 att det har fungerat att justera den genom att dra på skruven? Om jag förstår dig rätt så skall det alltså bara vara att dra åt skruven lite försiktigt så förhoppningsvis så försvinner glappet? förstår dock inte riktigt hur du menar när man skall låsa fast skruven. Menar du att slå in ringen runt skruven så den fastnar precis som man gör till muttern som låser t.ex. baklagret på en bil? Tackar för svar! /U |
|
|
Ja, ungefär. Tror att zf också har en alu-mutter som lås, typ fingängad M30 eller liknande. Om man slår att körnslag i kanten än muttern eller omgivande mtrl så kärvar den. Om en kan saaaaakta dra åt muttern samtidigt som en vrider ratten men stor känsla, så märker man att glappet minskar och försvinner. När man är nöjd, kolla då med handkraft att hjulen inte går för tungt mot ändlägena. Om det funkar, provkör och se om det blev bra. Glöm inte att låsa muttern, om det behövs. Kolla i Pajalas tråd om det löst sig! Han kanske har glömt att skriva? /Stefan |
|
|
hej boys, tyvärr har vi haft fullt med bilar på verkstaden som jag jobbar på, så jag har inte fått in min egen bil där, väntar tills det blir en ledig plats, förhoppningsvis i morgon. jag rapporterar tillbaka i min egen tråd efter "operationen" :-) ######## # PAJALA # ######## |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.