|
|
|
|---|---|
|
Tjenare! Har ett problem med att bilen drar ur batteriet när den står avstängd. Började med att den började dra ur batteriet på en natt, funkade kanon tills jag parkerade den för dagen, men varje morgon när jag skulle till jobbet så var det helt slut på kräm i batteriet, räckte inte ens till att driva centrallåset. Så för ca 10 dagar sedan köpte jag ett nytt batteri, lika stort som satt i från början (100ah) och det funkade såklart skitbra, tills nu. Bilen har stått sedan i Söndags, och nu när jag skulle starta den idag så var det helt tomt igen. Vad är felet? Inga lampor har stått på, alla dörrar ordentligt stängda, mm, mm. MVH Markus | |
| kan vara effektmotståndet till kupefläkten som är kasst och då kan den sätta på fläkten när bilen är avstängd vilket drar ur batteriet! | |
|
Kan prova "rycka-säkringar-en-efter-en" metoden... Kan vara allt ifrån CD-växlaren (som i mitt fall) till som "H-K" påpekade, effektmotståndet till K.-fläkten. - Bayerische Motoren Werke AG - |
|
|
En annan sak som du borde kolla upp är hur bra/fast sitter batterieklämmorna på batt-polerna? Samt har du metallplattan över batteriet som förhindrar att batteriet "dansar" vals och hoppar upp/ner pga vägförhållandena, även batt.klämmorna kan tappa grepp & glappa om de är dåligt åtdragna. (Egen erfarenhet) - Bayerische Motoren Werke AG - |
|
| Laddar generatorn ordentligt? | |
|
Tack för svaren allihopa! Yes den laddar. Avstängd = 12.40v Påslagen @ tomgång = 14.10v Påslagen @ 2500rpm = 14.15v Så satans skumt det här, har plockat bort lite eftermonterade lösa kablar som jag hittade, så hoppas det går bättre att starta bilen imorrn :) |
|
|
En fd kollega hade problem med att CD-växlaren drog ur batteriet på sin 540. Annars har Biltema en billig elkretsprovare som man stoppar i säkringshållare för att hitta krypströmmar: Länk ___ Min bil: Länk |
|
| Tror faktiskt inte jag har en cd-växlare i bilen, men kan kika upp det :) | |
|
Krypström är väl förresten fel ord men du fattar nog vad jag menar... :) |
|
| Har en 530d e39, där jag haft samma problem. Det var min strömkabel från batteriet vill säga plus kabeln som hade ganska duktigt glapp. Det knäppte bara alla ggr jag skulle slå till så startmotorn skulle slå runt, va bara öppna upp där bak och ruckla lite på strömkabeln så starta det direkt, vart också riktigt fundersam i början då det var 12.9v i batteriet men starta likförbannat inte :-P | |
|
Om den drar ur batteriet koppla en multimeter i serie och mät ström, låt bilen gå ned i sleepmode kolla strömförbrukningen. Ryck sedan säkringar en efter en till strömmen sjunker. Du har då ringat in felet. |
|
|
Tror problemet är löst, det var tjuvström tagen från bakljuset till en lågnivåkabel. Så jag testade att dra "ljusbrytaren" till 0 varje natt, och hitils har det funkat kanon :) Tusen tack allihopa för alla svar! |
|
| Men härregud varför ta man ström från bakljuset till lågnivåkabeln batteriet sittväl bak? | |
| Undrade samma sak själv, iofs så behövs det ju bara en signal till kabeln, så tjuvström var nog lite till att ta i av mig :) Men lite kan göra mycket så det skulle inte förvåna mig alls om det faktiskt var det lilla som spökade. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.