AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.047

523:an startar inte, HJÄLP !

523i_96
Hej!

Jo 523:an vill inte starta. Jag körde till affären och bilen gick som vanligt. När jag sedan kom ut och skulle köra hem ville den inte gå i gång. Den tänder bara till LITE precis när man vrider om nyckeln. Bilen har rullat 18000 mil.

Är det bränslepumpen? Är den i sådana fall svår/dyr att byta?

Skulle vara bra om någon kunde ge mig tips om hur jag enklast kollar pumpen.

Min BMW- verkstad har semesterstängt så jag är mycket tacksam för hjälp!

Tack på förhand!!!

Mvh: Magnus

Det kan eventuellt vara startspärren som slagit till.Lås bilen och lås sedan upp.Kanske fungerar då.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kan vara pumpen som gett upp eller reläet,pumpen är placerad i tanken och man hittar den under baksätet
finns ett skyddslock att ta bort.Kolla så det finns spänning,till pumpen,vill man koppla förbi reläet som sitter i skuffen på höger sida vid säkringarna jag tror
det är det som sitter längst fram om du har tre reläer
där.man kan koppla förbi reläet i sockeln med en kabelsnutt,mellen 30 och 87b och höra om pumpen går.
Det är TVÅ fel som kan uppstå,kan vara flera orsaker,dålig kontakt någonstans,har du fjärrmanövrerat larm,kan det vara startspärren som krånglar som Ferm säger, kanske dåligt batteri i nyckeln tex.Vill du ha bilder på var relä och pump sitter så kan du lägga ett mail.så ska jag se om jag kan fixa det.

MVH
Hasso
523i_96
Tack grabbar!!!

Efter en natts vila hoppade bilen i gång!

Jag varmkörde den och testade ett flertal gånger att stänga av- och starta motorn. Den startade perfekt.

Nu blev jag så glad att jag beslutade mig för att ta en längre runda och njuta av bilens sköngång. Men när jag stannade efter ca 5 mils körning startade inte bilen. Nu står alltså bilen långt hemifrån.

Så nu undrar jag om detta gör er klokare. Bilen gick hur bra som helst tills det att den inte ville starta.
Även vid full accelaration svarade den klockrent¨på gasen.

Om det är pumpen som är kass borde väl inte bilen gå bra när man drar järnet? Då behöver ju motorn som mest bränsle.

Vad ligger närmast till hands???

Mvh: Magnus

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kul fel:(
Har snappat upp nått som kan ha med datorn att göra.
Om du hänger av batterikabeln ca en halvtimme,när bilen
är KALL, så kan du ev nollställa datorn i bilen, någon har tydligen lyckats med det.
det kanske inte var en E39 det gällde men prova kan man ju alltid göra.
Kan ju var en glappkontakt som uppkommer när bilen blir varm ,matrial ändrar ju form vid värme eller en felaktig givare tex.

Länk

MVH
Hasso
ju
282
jugga
520d 2017
330xd touring m-sport -20
Mustang GT -18
Låter som samma problem som med morsans bil(523-96), startar ej när den är driftsvarm. Kall startar bilen hur fint som helst. Vi lämnade på verkstad imorse, dom svamlade om att det kanske kunde vara tändstiften som var dåliga. Tror inte jag, bilen är fullservad och borde ju tändstift vara bytta och alltså fräscha. Om dom inte fuskat tidigare hmmm.... Kan återkomma när dom felsökt färdigt.
st
3.466
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Hasso: man nollställer datorn genom att lossa båda batterikablarna och lägger ihop dem under några minuter! Motorn behöver inte vara kall!

Mvh, Steaman

st
3.466
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Varm motor som inte startar kan vara slitna spridare!

Mvh, Steaman

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
på en 96a???

Det var väll ändå att ta i...

Kallstart ventil eller vad det heter då??

Me
50
Melin
535i -89
528i -77
Det skulle väll kunna vara tändspolen
känn om det är VÄLDIGT varm när du kört ett tag (om den startar nu)

den borde väll starta utan kallstart ventil om det har arbetstemeratur..

GASAR TILL DET RASAR
st
3.466
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Det sitter en tändspole på varje tändhatt så det är inte troligt. Vad gäller spridare så tror jag nog att antal mil är mer relevant än årsmodell men jag håller med att spridarna borde hänga med längre. Jag har själv haft en åudi som ade samma problem pga slitna spridare och den hade gått 10´ mil men det var en tidig 80-talare.

Mvh, Steaman

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Steaman: Det var just det som var vitsen att nollställa datorn med kall motor enligt det inlägg jag läste.När bilen vägrade starta med varm motor.
En ide som verkade funka den gången.

(På gamla hederliga mekaniska K.jektronic, så var det tryckregulatorn i tanken eller otäta spridare som fick fenomenet att bilen inte startade med varm motor, systemstrycket sjönk och skapade ånglås dvs bensinen ångade bort,vilket gjorda att man fick tvångsköra kallstartsventilen för att få soppa så bilen startade)

MVH
Hasso
ja grabbar...har råkat ut för liknande ett par gånger på sistone. Det verkar som om startspårren slår i, alltså inte ett ryck ifrån startmotorn men om jag låser bilen och låser upp den igen så är det inget problem längre...så vill man ju inte ha det!
Senast räckte det med att ta ur nyckeln och stoppa in den igen så gick det bra. I övrigt så har kärran inte krånglat en gång så det här är irriterande...
Nån som vet?!...

MrMonzen
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Har du bytt batteri i nyckeln?? de kanske börjar bli klena?? du har en minut tror jag på dig att skifta batterier innan "minnet "försvinner. har du provat med en annan nyckel?

MVH
Hasso
Hasso har alltid ett svar.
Men vänta här nu..?! Batteriet i nyckeln?
Den svarta nyckeln har ju batteri men den gråa? och plånboksnyckeln? Trodde faktiskt att nyckeln laddade sig själv när den satt i tändninglåset (var jag nu har fått det ifrån)...
Hur ligger det till?!
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
I mitt fall var det tändspolarna som var uttjänta. Det plus lite extra godis blev 9000 riksdaler från årets semesterkassa.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.