AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.365

Stötdämpar fråga M5 e34

Hej

Då e det så här, köpt mig en m5 men där sitter fel fjäderben på bilen.

Hade M5 3,6 edc bak?

Min tanke var annars å köpa fram och bak från en 3,6 iställer för nya edc dämpare men e där edc på 3,6 också bak så spelar det ingen roll med bakdämparna. Vad är det smidigaste att sätta dit och bästa allternativet??

Är rätt så ny med edc och sånt,men det finns inte på bilen idag.

Tacksam för svar

MVH

Skrev lite fel,

Edc är inkopplad bak men inte fram.

Vilket blir då bäst? Leta upp 2 beg fjäderben till 3,8 å montera på dessa eller byta alla 4?

Bilen är en BMW m5 e34 3,8

MVH
Skrev lite fel,

Edc är inkopplad bak men inte fram.

Vilket blir då bäst? Leta upp 2 beg fjäderben till 3,8 å montera på dessa eller byta alla 4?

Bilen är en BMW m5 e34 3,8

MVH
sl
370
sleeperix
E34 M5 -93
E36 328 -96
Beror på vad du vill med bilen, vill du ha den original så fixar du bara fram, om bakre EDC fungerar dock inte lätt att hitta fungerande beggade EDC. En EDC dämpare kostar ca 10000 ny, så billigast blir att byta ut mot vanliga dämpare.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Det är inte så att du blandar ihop EDC:n och nivåregleringen bak?

EDC är ett elektriskt system som ställer in dämparna i olika hårdhetsgrader. Har man EDC sitter det (har jag för mig två) runda "burkar" på ca 5 cm i diameter på varje stötdämparben. Till dessa burkar går det elledningar.

Till den automatiska nivåregleringen bak går det hydraulrör från bilens servosystem. Nivåregleringen är till för att de breda däcken inte skall få för hög belastning på "insidan" vid tung last. Om jag inte missminer mig stod det i instruktionsboken till min -95:a att man inte fick köra fortare än 170 km/tim om detta system var ur funktion.

Per L
sl
370
sleeperix
E34 M5 -93
E36 328 -96
Är det CGA du har köpt? får man fråga vad du fick ge i så fall?
sl
370
sleeperix
E34 M5 -93
E36 328 -96
Per L: 3.8 har alla EDC runt om, och det är som du säger ett adaptiv stötdämparkontroll som gör att ju fortare du kör ju hårdare blir dämparna. Om man har Nürburgringpaketet kan man även ställa systemet med en knapp i 2 lägen. Nivåreglering som du talar om har dom också och ställs in via en givare i bakvagnen som ser till att bilen håller den inställda höjden.

Mvh
Stämmer bra med cga. Fick den till ett väldigt bra pris...

sl
370
sleeperix
E34 M5 -93
E36 328 -96
Sparky: Låter bra för den var alldeles för högt utsatt med tanke på vad som behöver åtgärdas. Lycka till med bilen!
Håller med, mycket nytt inhandlat. Fjäderben,supersprint+ eisenmann, ur sänksats m.m tack ska du ha. Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.