AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.901

E61 Automat som "hugger" efter start från stillastående

Visa användare
26
OscarN
X5 4.0D Xdrive
Min BMW 530XD 2008 med automat har en egenhet i lådan som oroar mig.
Ibland, med gasning från stillastående och upp till typ tvåan så hugger den till innan andra växeln liksom ligger i.
Ngn som känner igen detta?? Är lådan som gått 8000 mil nära att rasa?

OscarN
Det händer mig med i min 530i -06 med automatlåda...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Du har inte köpt den nyligen hos Volvo i Örebro? De hade en med trasig låda nyss de försökte sälja iväg utan att berätta nåt.

-------
//Lövet
Känner igen det där med. Har ju en 530 -06 som beter sig likadant ibland och man undrar ju lite..
Hur visste Volvo i Örebro att lådan var trasig och vad gjorde de för att dölja felet? Borde polisanmälas.
Ma
6
MartinJ
525dA Touring -09
Jag är inte expert men det där låter som ett mjukvarufel som enligt uppgift finns i en mjukvaruversion. Om det är det felet kan det lösas med en uppdatering.

/Martin
St
82
Stefan1973Karlsson
530xDA Touring LCI 2008
Raffe:

Den är diagnosticerad av BMW i Örebro. Finns protokoll hos dem på att typ "kopplingstryck vid växling" ligger en bra bit utanför spec.

Jag köpte bilen, blev snart misstänksam, fick lämna in den för koll på BMW, på Volvos (Rejmes) bekostnad. BMW vill naturligvis byta lådan, 55000kr... Köpet gick tillbaka.

Jag lämnade tillbaka bilen runt 13.00 en måndag, tror jag det var. De sa till mig att de skulle deklarera felet och sälja den till lägre pris. 18.24 samma dag skrivs VDN-protokollet ut på PDF, helt utan fel! Magi!

HAG847, HAG 847.

Länk

Ligger ute för 219kkr nu, de ville ha 239kkr förut. Hyllvärmare...

Den har dessutom rätt mkt turbovissel, samt en del transmissionsljud runt 50km/h som jag upptäckte när jag provat den bil jag har nu, också en 530XD, men utan dessa fel... :)

/Stefan
Na
199
Natas
E61 530 - 06
Händer också för mig ibland vid kallstart om man gasar på lite mer än vanligt.
Men beteendet försvinner ganska omgående.
Stefan1973Karlsson: Tack för svaret och upplysningen då man själv letar efter en ny bil.
St
82
Stefan1973Karlsson
530xDA Touring LCI 2008
Raffe73: (och sorry för lite mer ot)

Även OM de åtgärdat lådan är jag tveksam till bilen pga turbo- och transmissionsljudet. Kanske är jag nojjig, jag vet inte. Har ju inte provat jättemånga 530d... ;)

/Stefan
BA
453
BABA
Bmw 528 IA
Bytte olja i min 530 06 på grund av det läckte från sumpen,nu när jag kör 50 och släpper gasen för att stanna på röd ljus så märker jag när den växlar ner och ser det på varvräknaren det känns som jag har sekvensiell växellåda som m5,så gjorde den inte innan,enligt värkstaden tar det tid innan den lär sig ,Har någon märkt av samma sak när ni bytat olja? eller håller lådan på att kasta in handuken ? hilen har gått 17700 mil
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.