AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.534

Gult klegg vid oljepåfyllningen under locket.

Fick nyss hem min BMW 323 Ci, årsmodell 2000 som rullat drygt 17 000 mil. Reagerade på att de tre senaste service varit oljeservice. Sen hemma på uppfarten ser jag till min förvåning en ganska stor mängd gult klegg under oljelocket. Kollade kylarvätskan och den va bra nivå på. Oljestickan va fin och på bra nivå, lite lite för mycket olja. Någon som vet vad den här gula kleggan kommer ifrån? Det fanns även lite vatten under oljelocket. Men den gula kleggan va i ansenlig mängd.
St
366
Stefan85
e36 328iM Coupé-98
Santorinblå

e46 325iC Cab-03

F20 M140i Shadow Edition-2018 SÅLD
Mineral Grey

Instagram:
@e36individual

Igensatt vevhusventilation. Bil som gått mycket korta sträckor?
Lossa vevhusventilationsröret som går från toppen och kolla hur det ser ut.

Mvh Stefan
Jag misstänker att den gått en del korta sträckor hos tidigare ägare. Tyvärr är inte jag själv särskilt bilkunnig så ytterligare instruktioner skulle uppskattas! Tacksam för all hjälp jag kan få!

//Markus
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Måste det vara igensatt för att det finns klegg?
Är det inte bara så att vatten som finns i luften kondenserar och blir klegg eller är det automatiskt stopp i röret om det finns klegg i mängd?

Kan du bistå med en realoem-länk eller foto på hur vevhusventalistionsröret ser ut och hur man lossar det?

Jag har också torkat bort klegg från mitt oljelock men kör mest korta sträckor.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Vi snackar om en ganska ansenlig mängd klägg. En del som är mer "torkat" också.
Här har ni en länk, kolla gärna och säg vad ni vet av erfarenhet:

Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Vevhusventilationen tar ju hand om blow-by-gaser innehållande både det ena och det andra. Väldigt mycket av det är vatten i ångform, både från luften men mest utifrån att det frigörs mycket vatten vid förbränning av bensin.
Problemet med klegget (emulsion av vatten/olja) uppkommer vid kyla då vattnet fälls ut som kondens i ventilkåpan (och på lockets insida) och då inte kan transporteras bort av ventilationen. Vid sträng vinterkyla räcker det inte ens med långkörningar, utan man får täcka för grillen om man ska slippa klegget. I värsta fall fryser klegget i ventilationen och vevhuset blir trycksatt (vanligare på M54-motorerna) Gör ett experiment: Trotsa tomgångskörningsförbudet och låt bilen stå och gå 20-30 min på tomgång. Håll koll på att elfläkten funkar och att tempen inte rusar. Skulle tro att locket ser torrt ut efter det.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
När det är så pass varmt ute (plusgrader) just nu så ska det inte komma något gult klegg om bilen får bli riktigt varm.
Bor man långt upp i landet kanske våren fortfarande lyser med sin frånvaro?
Låter precis som bilen har gått ett antal korta sträckor senaste tiden.
Ut och kör den riktigt varm en längre stund så ska du se att det gula klägget kommer försvinna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.