AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.585

Servon låter konstigt när man svänger även luftbubblor i oljebehållaren!?

Po
2
PowerofM
BMW M5 E39 -00
Hej! För några dagar sen började min servo låta och bete sig väldigt konstigt. Svänger man åt vilket håll som helst så låter det typ "trögt, tungt" osv som något slags gnisselljud plus att man känner av det i ratten. MEN det ännu mer konstiga är att dessa symptomer är oftast vid icke nedtryckt gaspedal. Trycket man lite på gasen och svänger så låter det inte alls (ibland) plus att det är luftbubblor i oljebehållaren och oljan är typ capuchinifärgad. Bytte olja en gång men funkade inte. Lyfte upp bilen och kollade under ifrån, där fanns ett läckage mellan servopumpen och slangen (längst ner)

Hoppas någon vet vad detta kan innebära!!
Po
2
PowerofM
BMW M5 E39 -00
Sorry, kärran e min M5a E39 -00a
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Om läkaget är på pumpens sugsida kan det vara så att den suger luft (vilket skulle förklara lufbubblorna). Det skulle teoretiskt kunna medföra att servot inte riktigt orkar med motorn på tomgång. Då morrar det. Med lite högre varv på motorn så orkar det trots luft i systemet.
Spekulerar vilt här, men du har ju inte fått någon större respons, så...
Fixa läkaget först. Tänk på att även om läkaget är högre upp så rinner det ju nedåt och droppar från lägsta punkten vilket kan få en att tro att det är där det läker. Byt sedan olja igen, den ska INTE vara brun. Se till att dränera hela systemet och byt inte bara ut oljan i behållaren.

---------------------------------

If you can´t drift it - ditch it!
Lu
46
Ludwigsagner
328im Sedan -97
Fick du någon ordning på problemet? Har samma problem!!
Da
549
Daniel123
X5 45e -22
Börja med att byta båda servoslangarna, vanligt med läckage och det är lätt att byta, har gjort det på min!
Byt slangen fort som fan, så slipper du byta hela pumpen och kanske tom styrväxeln.
Håll koll på vätskan.
Lu
46
Ludwigsagner
328im Sedan -97
Hittar inget läckage förutom ur locket på behållaren. Dock låter servot mycket illa. Vill gärna hitta en lösning. Men vill inte att det ska kosta 6000kr vilket ett tidigare servopump byte jag lät göras på en volvo. Någon som vet något om detta? Skulle uppskatta hjälp! :)
Om du inte hittar läkage så är det nog tyvärr pumpen som lagt av.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.