|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag tänkte byta däck på bilen. Det är vinterdäck med dubbar på nu och jag tänkte byta till sommardäck. Men vintern vill ju inte ge sig! Ena dagen är det vinter, nästa dag är det vår/sommar! Vad ska jag göra? Kommer jag få böter om jag blir stoppad av Polisen en solig dag och jag har vinterdäcken på bilen? Tänk om väderprognosen säger t.ex. att det blir minusgrader dagen därpå och att det finns risk för halka. (Det är precis den prognosen jag hört nu för morgondagen i Norrköping, och på morgonen idag var det snöfall i Vikbolandet.) Jag kan ju fan inte hålla på och byta däck fram och tillbaka varje dag, det är ju inte lika enkelt som att byta skor man har på sig! Så vad ska man göra? Jag vet ju att jag inte är den enda som har det här bekymret, så jag talar inte bara för mig själv här. Vädret i Sverige, liksom övriga världen, kommer att bli allt mer ostadigt och växlande i framtiden. Det man bör göra är att se över reglerna, det kanske är dags att flytta fram datumen som bestämmer över däckanvändningen? Vintern kommer t.ex. senare än normalt, och den lämnar oss senare än normalt. Det är inte ovanligt längre att våren i Sverige nu inte kommer förrän i Maj månad! Har ni bytt till sommardäck än? Stämmer det att det är 1200 kr i böter om man blir stoppad och har vinterdäcken på? | |
|
Polisen är rätt snälla i denna period och gick själva ut förra året och sa att dom inte bötfäller någon under denna period. Sedan är det alltid fall till fall, men jag skulle hellre ta böter än riskera min bil eller liv, det förstår säkert polisen också. |
|
|
När vädret svängar som det gör just nu så har du otur om du hittar en sån paragrafryttare till polis. Växlar vädret från dag till dag kan/borde dom inte kunna sätta dit en, men är det plusgrader ett antal dagar så ska man nog passa sig. |
|
|
Snöar just nu här i Umeå, har säkert redan kommit 5-10cm som det verkar...Inga sommardäck på mina vagnar och ingen rädder för böter heller på åtminstone ett par veckor. Mvh Janne. |
|
| Jag har behållit vinterdäcken då jag ska åka till fjällen idag och det är jag glad för då det snöade hela dagen igår och varit riktigt halt nu på morgonen! Fick ett fint kast imorse på vad som såg ut att vara bar asfalt... | |
|
Ska bli snö och halka till helgen. Inte en chans att jag riskerar familjen med sommardäck pga. inkompetent regelverk. Skulle inte tro att en frisk polis bötfäller för vinterdäck i dagsläget. Men stöter man på en psykopat inom myndigheten så vet man aldrig. |
|
| Eftersom det är tillåtet nu att köra med sommardäck även om det blir vinterväglag så kör på sommardäck. Kan man köra bil och kör lugnt är det ingen som helst fara att köra med sommardäck på lite snö. | |
| Kör på vintersulor än några dagar. Oavsett hur bra man kan köra bil är ju friktionen en avgörande faktor om man behöver bromsa för något som springer ut i vägen. Det kan vara skillnad mellan liv och död om det rör sig om en oskyddad trafikant. Därför delar jag inte din syn, Alpinabiturbo, om att det inte är någon som helst fara att köra med sommardäck på snö. | |
| Har haft det i 3½ vecka nu på vinterbilen resp caben fr o m i måndags :) I Sthlm då. | |
| Har kört på sommardäck i 2 veckor nu. I måndags fick vi riktigt snökaos och jag skulle till jobbet (5 mil) det gick bra ända tills jag kom till en lång uppförsbacke då släppte det baktill och det var inte kul kan jag säga. Oavsett om man kan köra bil eller inte så spelar den ingen roll om du behöver bromsa. Jag behövde knappt nudda bromsen och ABSen gick för fullt. Kom iaf fram till jobbet där en firmabil med vinterdäck väntade:) | |
|
Satte på sommardäcken på stora bilen redan 26 februari och har klarat mig galant. Bor i Stockholm så i lördags morse var det ju iofs ingen idé att ta ut bilen med all snön. Men efter att ha sovit ett par timmar till, och pysslat med lite annat så var det farbart igen, om än blaskigt och blött. SÅ om man inte nödvändigtvis måste ta bilen till fjällen eller liknande går det ju bra att låta bilen stå om snön skulle komma tillbaka. Att de som bor längre norröver väntar har jag full förståelse och respekt för, men själv anser jag att man kan byta om man bor i Stockholm eller söderut. Men alla gör som det passar dom och Polisen kommer inte att bötfälla eftersom jag vill minnas att det är ok att köra på vinterdäck längre än till den 15 april om vinterväglag råder som det lite diffust heter. Dessutom har då jag aldrig blivit stoppad av Polisen då dom kollat om jag haft rätt sorts däck på bilen. Dom bryr sig ju knappast längre om att kolla annat än hastigheten..... Vad dom sysslar med i trafiken är för mig en gåta, jag ser dom väldigt sällan. Niklas Fransosen |
|
|
Jisses vad "alla" är rädda för att ha vinterdäcken på, det står i lagen att dubbdäck inte får användas efter 15/4 om ej vinterväglag råder eller kan förutses Så stay cool |
|
| Bytte för 3-4 veckor sedan. | |
| Bytte också för 3-4 veckor sen... Sthlm... | |
|
På tal om vädret! Det började regna när jag satt och skrev det första inlägget här, sedan övergick det i snöblandat regna och sedan började det hagla. Det kom ganska plötsligt och allt var över efter en timme eller så. Över natten går temperaturen ner och vattnet som stannar kvar på asfalten kan frysa. Man vill ju inte att det ska sluta så här: Länk Bilden ska föreställa en BMW som var parkerad i uppförsbacke och som har börjat glida och vält en motorcykel bakom. Det är en händelse som fångades på bild år 2010. Jag vill minnas att det blev en mycket snörik vinter 2010, med insnöade bilar och hela den bunten. Det där om att det är bara de som bor längre norrut som brottas med vädret stämmer inte helt. Det var ju snökaos i Stockholm förra helgen. Även kollektivtrafiken var helt lamslagen, så det gick inte att ta bussen till jobbet. Vissa järnvägslänkar var också utan ström och det var folk som blev utan ström i sina hem. Länk Ja, jag är rädd för att få böter. För 1200 kr är ju en fin summa pengar som jag hellre spenderar på något annat vettigare än slösar bort det på onödiga böter. Man kan ju t.ex. lägga till någon tusenlapp och köpa sig nya däck istället. Men jag är ännu mer rädd för att hamna i diket! Om man krockar dessutom och man kommer fram till att man har haft "fel" sorts däck på bilen så kan man få uppemot 5600 kr i böter och tre prickar hos försäkringsbolaget som straff. Jag kommer nog att byta däck nu i helgen. Förutsatt att det inte börjar snöa igen. Det ligger en klass ett varning för snöfall över Östergötland, Södermanland och Stockholm. Då får det bli nästa vecka istället. |
|
|
Jag bytte till sommardäck för två dar sen och nu vräker snön ner och det är helt vitt på marken utanför Västerås.... Men känner inte riktigt för att ställa mig på garageuppfarten och byta igen i det här vädret... Tur att man är ledig och inte behöver köra till jobbet! |
|
|
Sommardäck på två bilar och Dubbdäck på två bilar, då är man garderad. |
|
Verdi |
Bytte för en månad sen. Har gått bra hittills. Idag har jag inte kört men det hade gått bra, snön ligger inte kvar på vägarna här i Uppsala iaf. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.