AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
13.836

Exportskylt/Transport skylt

Sida 2 av 2
ac
32
ace71
530dA Touring-2011
523 Touring-2000
318-2003
Men nu behöver man ju inte röda skyltar längre..
Sedan får man väl bara köra bilen i sverige i max 7 dagar oberoende av vad man har för plåtar eller försäkringar?? eller har jag fel?
Har du 4-dagars-skyltar lär du inte få köra sju dagar på dom

och ingen har visat att gula skyltar är OK i Sverige ännu.

Det är bara svenska myndigheter som kan avgöra det. vad tyska myndigheter påstår gäller inte i Sverige
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Ett par saker att tänka på...

1. Det är Transportstyrelsens regler som gäller i Sverige inte vad som står på det tyska dokumentet. Ring Transportstyrelsens kundtjänst och kolla vad som gäller.

2. Oavsett vad det står för datum på skyltarna eller hur länge din försäkring gäller så är det bara tillåtet att köra med bilen 7 dagar i Sverige efter första inresa. Och detta med godkänd utländsk registrering (se punkt 1)

3. Den svenska importförsäkringen är oftast för 30 dagar men åtminstone den som IF har gäller också bara 7 dagar i Sverige. Kolla villkoren noga.

___
//Ulf
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Det är helt riktigt att man betalar en månads skatt i priset på dom röda skyltarna, vilket också bidrar till det högre priset.

De gula skyltarna går mycket snabbare och enklare att få ut och tyskarna brukar alltid vilja att man nöjer sig med dessa, men svenska myndigheter accepterar dom fortfarade inte Länk

BMW CS #5139
ac
32
ace71
530dA Touring-2011
523 Touring-2000
318-2003
Om jag nu tar hem bilen med gula 4-dagars skyltarna inkl. reg. bevis och försäkring som nu ingår i detta, vad skulle då böterna bli om jag blev stoppad i danmark el. sverige, nån som vet?
Eftersom svenska regler kräver att bilen är registrerad på en ägare för att anses "godkänd" blir straffet samma som att köra en bil utan skyltar, utan registrering, oskattad, obesiktigad och avställd

Lär inte bli billigt !!
ac
32
ace71
530dA Touring-2011
523 Touring-2000
318-2003
Men med de nya gula skyltarna så följer det ju med ett reg. bevis samt också trafikförsäkring så jag ser inte vad problemet är med de gula skyltarna??
Tidigare så fick man väl inte ett reg. bevis till dessa skyltar?
Och vem är bilen registrerad på med dom gula skyltarna ?

Vilken adress är den registrerad på ?
ac
32
ace71
530dA Touring-2011
523 Touring-2000
318-2003
Den som har köpt bilen.
viobebe
J.L, det går inte att få ut de röda skyltarna längre, man måste besöka en annan instans och betala ngn slags skatt för att få ut dessa, jag är ju ingen nybörjare precis på att ta hem bilar, då jag började ta hem bilar redan 1998, alla har haft röda skyltar och det var inga problem och få ut dessa heller då, nu är det inte bara att ta ut dessa. Jag har i alla fall all pappers excercis att försäkringen gäller även i Sverige (Trafikförsäkringsföreningen står med i listan) på försäkringsbrevet. Dessutom så var alla bilar jag såg på vägen till Sverige gul skyltade, inte en enda med röd skylt.
I ärlighetens namn så s..... högaktningsfullt i vad polisen säger de får bevisa motsatsen helt enkelt varför dessa inte gäller. 2000 fick jag böta med mina röda skyltar med motiveringen att som svensk medborgare får man inte framföra ett utlänskt registrerat fordon. 1 månad efter var det plötsligt ok. Det är bara att köra på.
Transportstyrelsen verkar inte uppdaterade
Jag köpte bil med röda skyltar förra veckan utan problem

Det enda som är nytt är att bilen måste ställas på och en vägskatt betalas

Antigen gör bilhandlaren det, eller så åker du till kommunhuset och gör det själv, eller så gör man som i mitt fall låter skyltmakaren/försäkringssäljaren betala den via sitt konto och man ersätter handlaren med en mindre avgift som tack för besväret. Jag fick betala 10€ extra själv till skyltmakaren

Förra sommaren löste jag det på egen hand på kommunhuset eftersom jag köpte av en orivatperson som inte hann åka med till Zulassungstelle

ace71: Transportstyrelsen kräver att en bil är permanent registrerad i ett land för att acceptera skyltarna

De röda innehåller en sådan registrering. Där krävs det att du är med på plats med ditt pass i original (ev via fullmakt till en bilhandlare, dock med ditt pass i original med sig) för att bilen skall kunna registreras på dig

De gula kan bilhandlaren köpa innan du kommer ner och han eller du kan till och med numera beställa dom på postorder. Därför uppfyller dom inte kravet som transportstyrelsen ställer på registrering
ac
32
ace71
530dA Touring-2011
523 Touring-2000
318-2003
Verkar att vara mycket delade meningar om detta, jag ska ringa transportstyrelsen imorgon..
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Senast i början av mars i år när jag var nere vet jag att det bra att få ut röda skyltar i alla fall.

Om bilen man köper saknar gällande Tuv tror jag däremot det inte går att få några röda skyltar och man är hänvisad till de gula?

BMW CS #5139
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Jag håller dock till fullo med om att Transportstyrelsen borde ändra sin uppfattning och godkänna de gula skyltarna eftersom danskarna uppenbarligen på senare år har gjort det, det hade gjort det enklare och billigare när man importerar.

Flera gånger har jag på senare år sett att folk (bilhandlare troligen?) som importerar kör på gula skyltar genom Tyskland och Danmark men på svensk mark hänger på en grönskylt och kör vidare
'

BMW CS #5139
viobebe
Tallviking:

Det är som du säger, bilen var avställd och då skall skatten betalas, har inte varit om detta tidigare dock. Bilen är godkänd av Tüv.
Nej

Det är nya regler som infördes förra våren. Numera krävs att man betalar vägskatt för de antal dagar som bilens röda skyltar gäller

Och det krävs att den som betalar har ett tyskt bankkonto som dom kan skicka räkningen till

Finns inte detta får man åka till kommunhuset och lösa detta

Dessutom om man är utlänning kan man inte heller där betala i kontanter utan måste med räkningen man får från kommunhuset ta sig till en Sparkasse och betala kontant och sedan med det kvittot man får där åka till zulassungstelle och visa att man betalt vägskatten innan man kan få ut röda skyltar

Och bilen måste som alltid ha en gällande TÜV/Dekra kontrollbesiktning

Jag åkte på ett problem med detta förra veckan

Förr fick man alltid ett papper från TÜV på besiktningen men numera får man bara ett klistermärke att sätta in på führerschein

Detta har bilägaren i plånboken och blir lätt lite slitet

Det nya klistermärket tål inte slitage och blir snabbt oläsligt och då vägrar dom lämna ut röda skyltar i alla fall

Detta inträffade 20 minuter innan zulassungstelle skulle stänga för helgen så det vart kris

Som tur var kände killen från bilfirman till stan och körde som en blådåre till kontrollbesiktningen och köpte ett papperskvitto på senaste besiktning. Jag satt kvar på zulassungstelle så länge och hindrade dom låsa/stänga och 20 minuter efter stängningsdags vart allt klart !
ac
32
ace71
530dA Touring-2011
523 Touring-2000
318-2003
Jag pratade med Transportstyrelsen igår ifrån tyskland och det är fortfarande bara de röda skyltarna som gäller.
Jag fick röda 14-dagars skyltar utan problem, blev också stoppad av tullen i sverige utan problem när dom såg att jag hade röda skyltar.

Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Så här har det varit sedan 1/7-2010, skrev om det då så alla skulle veta:
Länk

och gul skyltar är som sagt ej ok.
viobebe: Tur du inte är en nybörjare på det här och gör fel med att köra med gula skyltar :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.