|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Är det ok att ta hem en bil med transportplåtar som enligt länken nedan? Det står att de ska gälla över hela europa i 4 dagar, men de är ju gul markerade, jag trodde att de skulle vara de röda? Länk | |
|
Hej. Se mitt tidigare inlägg "Röda eller gula vid export" I Sverige gäller inte dom gula skyltarna. Röda är inte så mycket dyrare än dom gula skyltarna. //Jimjam |
|
|
Jag har fått svar ifrån Transit-plate.com och dom säger att de gula transit plåtarna (4- dagars) gäller också i Sverige, och faktiskt i hela Europa enligt EU directive C68/2007. Detta verkar faktiskt stämma. |
|
|
ace71: det finns flera trådar om detta där folk har kontaktat Transportstyrelsen. En av trådarna från förra året ledde t o m att Transportstyrelsen la ut en extra informationsruta på sin hemsida där dom förtydligade att dom gula skyltarna INTE gäller i Sverige. Verkar dock som dom tagit bort denna information nu. Kontakta Transportstyelsen istället för att ta informationen från ett utländskt företag (som lever på att sälja dessa skyltar) som sanning. ___ //Ulf |
|
|
Länken fungerar fortfarande men det kanske är bästa att ringa dom. Länk |
|
|
Ok, den låg under nyhetsarkiv och då det gått ett tag så ser man det inte direkt när man går in på Transportstyrelsens hemsida. Konstigt dom inte har direktlänk till denna sida från de sidor som handlar om import, dessa skyltfrågor är ju ständigt aktuella... ___ //Ulf |
|
viobebe |
Hämtade en VW Lupo från Dresden i torsdags, och ville också ha export skyltar med den röda randen som jag alltid gjort tidigare, tydligen har reglerna ändrats sist jag hämtade min förra Lupo 2008. För att få ut dessa skyltar med röd kant så skall man till landsamt och betala en skatt/moms/tull för att få ut dessa??? tjejen i informations disken pratade dålig engelska så jag förstod inte riktigt vad hon sa, men glöm de röda skyltarna de gula gäller. Då får man även en grön lapp där man ser vilka länder försäkringen gäller, man får även en Fahrzeugschein utskriven på sig med bilens reg nr och chassie nummer. Jag begärde också få ut en broschyr som talar om regelverket i fall man skulle bli stoppad i Danmark, tull och polis vet oftast inte om regelverket heller. Blev själv stoppad och bötfälld hösten 2000 pga att jag som svensk medborgare körde en utländsk registrerad bil, det var tyska export skyltar med röd rand...... |
viobebe |
Dags för transport styrelsen och uppdatera sin information på hemsidan, då den inte är aktuell längre. Så här står det i tyska regelverket som jag fick från zulassungstelle: Internationale Zulassung (Transit) Ausfurkennzeichen grün+gelb Auslandsversicherung Ausfuhrkennzeichen. |
|
Ok, då var det som jag trodde då, man kan ju då köra hem bilen på 4-dagars gula transportskyltar, dessa kostar 115:- euro. |
|
|
viobebe, vad betalade du för de gula transport skyltarna och hur länge var dom giltiga? |
|
viobebe |
4 dagar 93.50 Eur |
|
Precis... Gula är nu även tillåtna i Danmark sen april 2012 |
|
|
Bra, står detta någonstans att de gula transportplåtarna är tiilåtna nu? |
|
| April 2010 menade jag... :) | |
|
Men på transportstyrelsens hemsida uppdaterad i 2011 så står det att de gula inte är godkända i sverige?? Vad är det egentligen som gäller? |
|
viobebe |
Yes, men jag har beviset från Tyskland som säger attde gäller, och du får exakt samma dokumentation med gula skyltar som du fick när du tog de röda |
|
Ok, vad är det för dokumentation man ska? Jag ska ner till tyskland på måndag och hämta en.. |
|
viobebe |
Försäkringsbevis samt fahrzeugschein, ett mindre format av regbevis där fabrikat, ch nr, reg nr samt ditt namn står |
|
Jag har tecknat en svensk försäkring där trafik och vagnskada ingår för transporten, men detta är då en tysk försäkring? Står det någonstans på dokumenten att det gäller i sverige och danmark? |
|
|
Hej. Har du tecknat en egen helförsäking kommer du med all säkerhet ha dubbla trafikförsäkringar. Så gorde jag när jag körde hem min kärra för två veckro sedan. Röda skyltar 30 dagar plus BMW's helförsäkring via chass nr. Det känns ganska bra eftersom inregisteringen tar ca en månad innan jag har monterat dom svenska skyltarna. JAg kör med bilen varje till jobbet //Jimjam |
|
|
Datan är är väldigt seg, därav att det saknas ord i meningen. Så kan det gå ibland. //Jimjam |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.