|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Förutsättningar: E91, tillverkad sep/okt 2008. Dvs tidig LCI. Navigation Professional CIC, dvs med hårddisk och 8,8" wide-skärmen. USB för upload i handskfacket, Bluetooth, röststyrning, USB för avspelning i fack mellan stolarna, hela skiten. Fråga: Går det att ladda in svenska i menyer och naviröst i denna? JA eller NEJ? Om JA: Vem kan fixa detta och till vilken kostnad? Säker källa önskvärd. Om NEJ: Säker källa önskvärd. Snusförnuftiga tips i linje med "sök på forumet" eller "Ring till BMW-åf och fråga" undanbedes vänligt men ack så bestämt :). Kanske är det ingen issue, men låt oss då få det på pränt. Jag upplever iaf att frågan inte är trivial att får svar på. Möjligen finns det olika svar beroende på modell, modellår etc. Själv är jag mest intresserad av E9x LCI. ------------------- Hälsningar //Dr Bilfåne | |
| På Hårddiskbaserad navi kan du nästan få vilket språk du vill.endast BMW kan byta språk åt dig | |
|
Tack för din input, Bianca. Problemet är just de motstridiga svaren man får från BMW: * Kanske går * Går ej * Kostar 2500, om det nu går... Så det är snarare en fråga om att få korrekt information på plats en gång för alla än att jag behöver svenska menyer själv. Även om det varit snyggt. Om vi hade prickat in/sammanfattat vad som gäller i den här tråden så skulle det kanske kunna vara till nytta för folk framöver. ------------------- Hälsningar //Dr Bilfåne |
|
| Kontakta Länk så löser de dina problem. BMW är det helt menlöst att försöka få hjälp av kring den typen av problem. | |
| JA de går! Bilen måste proggas! | |
|
Tack ska ni ha. Jag är inte överdrivet tvungen att få svenska på plats själv. Det är mer principen som stör mig, dvs att det ska vara så förbannat svårt att få klara, snabba besked på frågor som denna. OK om det kostar en slant så länge man får konsumentupplysning värd namnet. Sedan är det ju iofs inte klokt att det inte finns svenska från början... Det gör det ju även i en sketen, lös eftermarknads-GPS för 99 EUR - även om man köper den i Portugal! |
|
|
Vi ska hämta farsans bil i Tyskland Nästa fredag.den tyska handlaren har omprog till svensk språkversion 535IAM-2011 |
|
|
Här är 4 bilder jag fått från den tyska handlaren...*Svensk Språkversion*:) Länk |
|
Le 356 M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå Porsche 911 Carrera S Cab -20 Polestar 2 -23 Volkswagen Caddy -17 Volkswagen eGolf -19 |
Har en M3 E93 tillverkad 2008-09 som jag hämtat i USA, har själv codat denna så att det är svenska menyer och röst information i CIC, dock så fungerar ej röststyrningen när man har valt svenska. Det gör det ej heller på svensksålda bilar, så det är inget kostigt. |
|
Man tackar! Men visst är det lustigt att man ska behöva gå omvägar som dessa... LeMans Blå: Röststyrning hade jag inte räknat med skulle funka i vilket fall som helst. Men meyner och naviröst skulle ju självklart varit på svenska. Den aktuella bilen är f.ö. svensksåld, så det är verklgen uselt. Å andra sidan finns inte ens tyska i den. Spanska finns dock... |
|
|
Bilder från den tyska handlaren efter att ha ändrat från tysk språkversion till svensk språkversion Länk Länk Länk Länk |
|
530 XD touring -18 Sophisto Grå Porsche 911 Carrera S Cab -20 Polestar 2 -23 Volkswagen Caddy -17 Volkswagen eGolf -19 |
Var håller Dr Bilfåne till i vårt avlånga land? Jag finns på Värmdö, om du vill att vi skall försöka omkoda din bil? |
|
Tackar - och bockar - igen, men det är i Malmöområdet så det är en bit, tyvärr. Sedan är det ju inte av avgörande betydelse - det hade varit "snyggare" (i brist på bättre ord) med svenska, bara. Och så är det ju inte fel att få till en tråd om detta, tycker jag. Men blir det att jag har vägarna förbi, som PM:ar jag :). ------------------- Hälsningar //Dr Bilfåne |
|
Du är välkommen! |
|
Dr bilfåne, sitter i samma sits som du , vill byta till svenska i min cic nav, mest för att kunna ange åäö i adressfältet. Hittade du någon lösning nere i Skåne- trakten? |
|
|
Nej, tyvärr. Jag orkade inte dra i det mer. Det var lite av akademiskt intresse över det hela. Tänkte mest att med forumets hjälp bringa klarhet i detta en gång för alla. ------------------- Hälsningar //Dr Bilfåne |
|
|
Synd, själv fick jag samma besked som du 2500 kr för uppdatering på förenade bil i malmö. Låter alldeles för dyrt. |
|
| Visst är det. I mitt fall var det dessutom "2500, om det nu alls går"... Jag tycker det är dökass att det inte bara handlar om en kvick inställning med iDrive-ratten. På den M-B SL jag hade var det inga problem och då var den ändå sidoimporterad. | |
|
Kolla med en handlare i Tyskland eftersom du bor relativt nära (kombinera nytta med nöje på köpet). BMW i Stockholm skulle ha 3500:- för att byta språk i SVS-modulen (röststyrningen) på min E65. BMW i Tyskland tog 76€ för samma arbete. Mvh. Patric, BMWCS #4598 |
|
|
Intressant prisskillnad om inte annat. Tack för tipset! ------------------- Hälsningar //Dr Bilfåne |
|
|
Jag kan troligtvis koda den... Finns i Malmö... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.