|
|
|
|---|---|
|
Goddag! Har upptäckt ett vinande/tjutande ljud vid lite olika situationer. 1: När man håller kopplingen nedtryckt (främst när den är kall) 2: När man accar upp i 1:an på låga varvtal, lite lite i 2:an också. 3: När man håller jämn hastighet, brukar märka det när man håller runt 50 km/h med 5:an i, alltså ett visst varvtal där. Jag är lite osäker om det låter från motorn eller från bakvagnen. Kopplingsgrejen låter helt klart från motorn, men de andra två är jag lite osäker på vart ljudet kommer ifrån. Kanske ska tilläggas att det i senaste besiktningsprotokollet står under bra att veta: "Länkarmslagring, fram, båda sidor, bakre, glapp" kan det ha något med detta att göra? Känner även att ratten vibrerar ganska mycket när man kör på grusvägar etc. Tacksam för svar | |
| Glömde skriva att tomgången också är lite ojämn, vid kallstart så går den ner mot 500 rpm för att sedan panikgasa upp till ca 1200 rpm | |
|
Kan flika in att "Länkarmslagring, fram, båda sidor, bakre, glapp" bör vara dessa som behöver bytas: Länk Videoklipp: Länk Var ett standardfel att det blev glapp i de där bussningarna på tidiga bilar och de byttes på garantin (min 323Ci fick nya på garanti 2004, men börjar bli dags att byta igen). Vibrationerna kan nog härledas från bussningsglappet. |
|
|
Tack för länken Steifan, ser ju inte allt för svårt ut att byta själv? Ingen som vet vad missljuden kan bero på, stör mig speciellt på gnisslandet från kopplingen, kan det möjligtvis vara urtramningslagret? Dock så är det ju mest när bilen är kall.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.