|
|
|
|---|---|
|
Min 320i -04 vägrar starta. Maskinen snurrar bra på startmotorn, har även använt extra batteri, men ingen tendens att vilja starta. Det började i går em, då tände den åtminstone då och då, men inte tillräckligt för att hålla sig igång. Idag inte ens det. Man kan känna en svag doft av bensin, så det borde vara tändningsrelaterat. Var börjar man lämpligast felsöka? | |
| Innan problemet uppstod, har du ev. startat motorn kort för exempelvis flytta lite på bilen? Under en halv minut eller så? | |
| Jo, det stämmer. Jag tvättade bilen på fm och körde ut den på gatan. Där stod den till frampå kvällen. Funderade på om det är fukt någonstans som ställer till det, men det finns ju en del att leta ibland! | |
| Så länge du inte motortvättat och spolat direkt på motorn tror jag du kan utesluta fuktproblem. M54-motorn har en liten egenhet just vid korta uppstarter som innebär att oljenivån i ventillyftarna inte stabiliserar sig. Därför kan man bli stående med en kompressionslös motor, då ventilerna inte helt stänger. Därav snurrar motorn ofta märkbart lättare än normalt vid startförsök. Medicinen för detta brukar vara att sätta bränslepumpen ur funktion (för att undvika att motorn blir sur) genom att ta ur bränslepumpsreläet eller säkringen till bränslepumpen. Därefter kör man startmotorn i omgångar om max 20-25 sek med lika mycket tid mellan varven så att startmotorn inte överhettas. Detta tills man hör att kompressionen återkommer, eller att motorn tenderar att tända. Då är det dags att sätta igång bränslepumpen och starta. | |
|
Tack, kan vara värt att testa. Risken är väl att den redan är sur, för en hel del malande på startmotorn har det ju blivit... Ska skruva ur ett stift och kolla. Fler bra förslag? |
|
|
Tack för hjälpen! Huvudet på spiken! |
|
| Så bra! Rent statistiskt brukar det vara så. Bra med statistik :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.