|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag fick tillbaka bilen efter lite mer än tre veckor hos Förenade Bil. Det höll på att sjabbla till det till att bli en rejäl såpopera av det (går inte in i detalj på vad som hände, men det löste sig). De lokaliserade felet till att EWS styrenheten var defekt. Efter byte av den så visar det sig att bilen inte heller drar tjuvström. Så nu fungerar allt som det ska och det är otroligt skönt att slippa oroa sig för att batteriet inte ger tillräckligt med ström för att starta bilen. Frågan är om man någonsin själv hade funnit ut att det var EWS-enheten som gjorde att batteriet laddade ur när bilen var stillastående? Troligtvis inte. Skönt att det är löst! |
|
| Hmmm... man blir nyfiken på vad såpoperan innebär?? ;-) gjorde dom ngt fel? kan du inte berätta i korta drag? :-) | |
|
I korta drag. Jag förvarnade dem att tjuvström gjorde att batteriet drog ut. Trots det så lät de bilen stå låst i en vecka vilket resulterade i att de ringde mig och sa att de inte kom in i bilen och ville få klartecken från mig att de krossade sidorutan för att komma in i bilen. Stopp sa jag, gå in under och koppla på 12V på polerna under bilen, vilket de var skeptiska till. Men efter påtryckningar så gjorde de så efter att jag sa att plastkåpan under motorn var borttagen och att det bara var att krypa under med en magnetstav och ansluta +12v. Ett två minuters jobb. Killen jag var i kontakt med visste inte att man kunde göra så. Sen när bilen hämtades så lät servon som en stenkross. Jag for in snabbt och undrade varför och de sa att de bytat någon gummipackning på servobehållaren. När jag öppnade den så fanns det ingen servoolja i. Undrar varför de var där och pillade? |
|
|
De hade ingen nyckel att öppna med då? FP |
|
|
Folke, bra att du ställer den frågna för ja har inte tänkt på det. Jo, de hade min nyckel :-) Men jag vet inte om låset fungerar faktiskt, måste ut och checka så att man inte står där själv någon dag och inte kommer in. |
|
|
Går bara att simulera med batteriet bortkopplat: Vrid förbi det normala öppningsläget, med lite extra motstånd, så åker låsknappen upp. Bra om man kan motionera låset ibland, denna manöver används ju sällan eller aldrig, låset kärvar förr eller senare och alla tror att det inte går att vrida till öppningsläget... Tror det går att öppna även bakluckan med nyckel om bilen är strömlös. Visste inte folket på BMW om detta? Man tar sig för pannan... FP |
|
|
När batteriet på min ex E39: var helt slut på Arlanda parkeringen gick det inte att öppna dörren med nyckeln! Alpina B8 Länk |
|
| Jag har faktiskt för mig att jag försökt att öppna dörren med nyckel med fungerande batteri. Då gick låsknapparna upp men dörren var fortfarande låst. | |
|
Sitter det inte en stöldskyddspärr i det mekaniska låset så man måste vrida förbi det läget där låspinnarna kommer upp - det går dessutom rätt trögt att vrida den sista biten. Så var det i alla fall på min Compact-94:a har jag för mig! Låset till bagageluckan är rätt utsatt och används sällan eller aldrig pga larm, så det är nog mer regel än undantag att de kärvar ihop totalt efter några år... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Öppningsfunktionen (mekaniskt med nyckeln) finns där, jag är lite osäker på bakluckan, men helt säker på sidodörrarna. Dock är det alltid trögt eftersom funktionen aldrig används, låsmekanismen motioneras aldrig osv. FP |
|
|
Att funktionen finns där vet jag, men det jag menar är "dead lock" (har jag för mig att de kallade det) där man med rätt bra kraft måste vrida förbi läget där pinnarna kommer upp. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.