|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Körde in bilen i garaget i går kväll och inga konstigheter alls. I dag när jag skulle köra iväg, sätter mig i bilen och drar runt nyckeln för att starta bilen så händer det absolut ingenting. Det märkliga är att allt verkar vara normalt med alla lampor, fläkt, batteriet OK, bilen får ström men i sista läget med nyckel när startmotorn ska dra runt så kommer det inte ens ett klick, ingeting. Jag är helt ställd och vet inte var jag ska börja felsöka. Det borde ju i alla fall kommit ett klick när man drog runt nyckeln och någonting borde förändrat sig men det gör inte så. Kan någon tipsa mig om vad det kan vara för fel på 39:an? | |
| Det låter som om startspärren aktiverats. Har du provat med den andra nyckeln? | |
|
Vilken andra nyckel? :-) Har bara en nyckel kvar till bilen och den fungerade då jag öppnade dörrarna med den. Om det nu är startspärren, hur får man bort den? |
|
|
Om det mot förmodan skulle vara startmotorn som givit upp, skulle det då inte kommit i alla fall ett klick när man drog nyckeln till läge tre? Det är precis samma symptom som killen i denna tråd hade, så det är kanske startmotorn? Men borde det inte hänt någonting när man drar nyckeln till läge tre? Det är absolut ingen skillnad på läge ett eller tre. Länk |
|
|
Kan vara kortslutning i en av startbatteriets celler - då brukar lysen och annat fungera normalt men det finns inte ström till att slå till startmotorsolenoiden. Detta kan hända plötsligt utan någon förvarning - jag råkade ut för det efter en långresa - bilen gick hur bra som helst men efter att jag hade parkerat den på föräldrarnas garageuppfart några timmar var den helt död (men lysen mm. lyste) när jag skulle starta den. Det luriga är att batteriet brukar lämna ca 12v när man mäter på det obelastat - men droppar helt när det belastas. Om man laddar batteriet och det bubblar i alla celler utom en som är "kavlugn", har du hittat cellen som "dött". I ovanstående fall är det bara ett nytt batteri som gäller. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Hmmm Johan, jag hade bilen på laddning i lördags över natten eftersom jag har problem med tjuvström. Batteriet är ett Biltema drygt ett år gammalt. Ska ut och mata på startkablarna med den andra bilen. Det borde ju i så fall ge tillräckligt med ström och då har man väl på samma gång konstaterat att det är batteriet som är på Bommen? | |
| Mät spänningen på batteriet samtidigt när någon försöker dra bilen på starten för att se vad som händer. | |
|
Testade med startkablar och det gör absolut ingen skillnad. Jag har ett eftermonterat DEFA 401 larm och upptäcker nu när jag vrider nyckeln fullt ut att larmlampan blinkar 10 gånger. Tittar i DEFAs bruksanvisning och ser att det har med tilläggsdetektor 2 att göra, vilket jag inte har någon aning om vad det är. Det har kanske med startspärren och larmet att göra? Väldigt skumt att allt var som vanligt igår, dessutom så var bilen inte låst i garaget över natten så jag traskade bara in för att starta och köra. Jag har också testat att koppla från batteriet och kortsluta + och - minuspol i hopp om att det skulle initiera något men ikke. |
|
|
När monterade du dit larmet? Provat o plocka bort säkringen för larmet & starta sedan? Här är en annan med DEFA 401 problem> Länk Ps. När du satte dit batteriet, monterade du tillbaks metallplattan som går tvärs över batteriet? Samt, försök & ladda upp batteriet (även om det är nyinköpt). - Bayerische Motoren Werke AG - |
|
|
Det är inte jag som monterat larmet och naturligtvis har jag ingen kod till det men ska ringa KG i morgon om det. Håller på att leta installationsschema till Defa larmet och förslka brygga det men jag tror inte att det är det för larmet fungerar. Låste dörrarna när jag satt i bilen och öppnade dörren och det började tjuta. Sen gick jag ur bilen för jag är trött på skiten och gick in och då gick larmet igen när jag var inne. Till alla grannars glädje :-) Jag har ingen metallplatta tvärs över batteriet längere. Den är bortplockad och ligger på hyllan för att låset i skuffen till reservhjulet har gått i baklås och inte går att öppna. Har laddat batteriet fullt. Vet inte om detta kan ha att göra med att jag hade inbrott i bilen och fick en ny MID och klimatpanel installerad av Förenade bil i förra veckan? |
|
|
Ok! För när jag ställde på bilen för ett par veckor sedan så glömde jag montera tillbaks stålplattan som går tvärs över batteriet & det har visat sig att det var orsaken till diverse urladdningar & att startspärren/rattlåset strular (muttrarna som satt på b-klämmorna var inte heller ordentligt åtdragna). För batterieklämmorna brukar "hoppa ur" eller "glappa" när du kör (pga vägförhållandena), därför bör du dra åt muttrarna till batterieklämmorna samt montera över stålplattan som går tvärs över. Förresten, har du provat o "jycka" på ratten när du har nyckeln i 2-a läget? För ratten kan ha en tendens att om den icke står helt "rätt/horisontellt" ställa till de för startspärren. (Jag parkerade bilen med ratten snett 20-30% en gång & drog ur nyckeln, skulle snabbt in till mataffären, men när jag väl kommer ut & sätter nyckeln i låscylindern så går rattlåset igång. Då jyckade jag lite lätt på ratten och vred om nyckeln & vips drog den igång). Jag har ett Carguard larm (dock urkopplat), men C-låset & startspärren funkar fint... Men nu när du säger att du lämnade bilen med larmet igång, kan det ha påverkat att ratten låser sig? Läste även att om man ställer bilen oplant så kan de inverka/påverka larmet (något med lutning/rörelse). - Bayerische Motoren Werke AG - |
|
|
Ps. Tänkt på att koppla bort startspärren helt? - Bayerische Motoren Werke AG - |
|
|
Tjena Pulade med min kära E39 några år innan den såldes Börjar dock så smått glömma en del av det jag lärde mig Nollställde diverse koder etcetera Vore det inte idé att koppla ur batteriet drygt 30 min (om jag minns rätt) så att grejorna nollställs ... "Kör före du så väntar jag där framme" |
|
|
Tack för alla svar. Jag rullade ut bilen från garaget och ut på gatan igår, mest för att det kommer 12 ton bärlager och stenmjöl till ny stenläggning av vår altan. Nu står man där helt handfallen och skulle hämtat en padda med e39:an för att platta till marken. Ljepone: har du ett tips på hur man går tillväga för att koppla bort startspärren? Jag tror inte att det har med hur ratten är ställd. Dessutom så har jag inte vridit den så att rattlåset år låst. Jag ska testa att koppla ur batteriet någon timme men tror inte att det skulle hjälpa. Kommer att kontakta KG Knutsson i dag för ny kod till larmet. Det ska tydligen gå att få om man lämnar in serienummer på larmet, chassinummer och körkort. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ganska meninslöst att koppla dubbla startspärrar. Det skapar bara förvirring, dessuotm är det inte diagnosbart som originalstartspärren. Anslutningarn på startmotorn ?? samt batteriet ?? OK tajt ?? Kolla kabeln den klena på startmotorn som kommer från "tändninglåset" och aktiverar solenoiden, vanligaste felet är dåligt kontakt där, som dessutom är värme/kyla känsligt dvs kan funka när det är kallt ller tvärtom om anslutningen inte är tajt så blir den bränd och glappar ännu mera. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hallo Hasso, Jag lät batteriet vara frånkopplat en timme i väntan på att jag skulle få pinkoden till larmet från KG Knutsson. Nu har jag fått det så jag ska ut och koppla på batteriet igen och avaktivera larmet. Sen kan jag fortsätta med felsökningen om det inte skulle hjälpa. Jag var i kontakt med Förenade bil och han menade på att det kunde vara fläktmotståndet som kunde vara boven i dramat och att det drar ström. Jag bytte fläktmotstånd för något år sedan eftersom det gamla började leva sitt eget liv. Men kan det vara så illa att trots attt fläkt/klima fungerar som den ska så kan fläktmotståndet ändå dra tjuvström när tändningen är frånslagen? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Svårt att svara på , men det har nog förekommit om jag inte minns fel ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Har tyvärr inga tips alt. vägledning hur man skall gå tillväga för att ev. koppla bort (eller förbi) startspärren... Har läst lite på diverse forum (googla och se resultat) angående detta. Funkar för vissa, för andra ej (Fabriksmonterar resp. eftermonterade versioner). Men kan det ha att göra något med startboxen? eller reläet till startspärren? (Några vilda gissningar) - Bayerische Motoren Werke AG - |
|
|
Jag har gjort den lilla felsökning jag kan göra men inte kommit vidare så Bärgningskåren är på väg hit för att köra bilen till Förenade Bil. Vi misstänker att det kan ha att göra med ett inbrottet för några veckor så de tar in den för att checka elen eftersom klimapanelen som de bytte ut är halvt defekt. En knapp är helt ur funktion samt upp och nerknappen på fläkten inte reagerar som den ska. Det går att dra upp luften men man måste trycka hårt på ner för att den ska reagera. Vet inte om det kan ha något samband men el är el och allt kan hända. Vi får se vad de kommer fram till. Larmet jag har har inget samband med startspärren om nu inte den som kopplat in det har gjort en bypass och elen till startspärren tar en runda in i Defa larmet, men jag tvivlar på det. |
|
|
Det låter som startspärren, den s.k. "immobilizern". Jag hade exakt samma symptom som du. Det enda som hjälper i så fall är en BMW-verkstad. Av förklarliga skäl kan ingen annan låsa upp eller koda om EKR-donet. Det är oerhört irriterande att en bil kan stå och "självdö" på garageuppfarten, men det blev i varje fall inte så enormt dyrt att laga: 2000 kr. Men egentligen är ju det en kostnad som BMW själva borde stå för, åtminstone om det går till på det viset: att den står och självdör på garageuppfarten utan att någon rör bilen. Vem vågar lita på en sådan bil annars? Tänk om det hade varit bråttom till BB eller något... "Nej tyvärr älskling, du förstår EKR-donet har slagit till - du får föda i diket här istället" ... :) |
|
|
P.S. jag frågade BMW om man kunde koppla bort skiten - jag vill i varje fall inte ha något sådant som kan göra bilen helt obrukbar plötsligt. Inte med tanke på att E39 inte längre är särskilt stöldbegärliga. Men det gick inte - påstod de. Men jag kan ge mig f-n på att det går, att de bara sa så för att de inte orkade kolla. :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.