AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.100

Höjd dieselskatt i "proppen" 2012

gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
I AMS,

Länk

med fler snåla dieslar på marknaden, måste intäkterna ändå in: alltså höjer man skatten på dieselbränslet.

Är det rätt väg att gå?
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Vad har vi att säga om det
I detta fall kan man rösta på vem f.. man vill för alla har samma linje alltså skatta ihjäl alla bil ägare för själv åker de Taxi eller tunnelbana och det anser de att alla kan göra

Ha deT
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Ooopppsss...

Jag ogillar miljötalibaner - skarpt.
/Andreas
Verdi
Oj. 20 öre litern? Blir ju säkert flera hundra spänn på ett år. Skandal!!! ;-)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag har för mig att detta skulle kombineras med sänkt vägskatt också för dieselbilar. Nån som kollat i detalj?

-------
//Lövet
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Kanske är 20 öre litern
Men tänk på svenska åkare som kör 15 000 mil om året med en förbrukning på 4-5 liter milen och 10 bilar blir lite skillnad då
När vi får in bilar från balt länder som stjäl våra jobb och kör med deras med havda diesel

Ha deT
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Bilisterna ska återigen mjölkas för att sponsra diverse skitprojekt som suger pengar... Som genus"forskning", offentlig konst, "rehabilitering" av grovt kriminella etc.

Kanske vore rimligt att komma upp i samma skatt på diesel som på bensin åtminståne?

Men egentligen borde den vara högre räknat per liter då diesel innhåller mer energi per volymenhet (energidensiteten är högre).
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Känns väll inte helt fel med ekonomiska styrmedel för att sänka oljeberoendet, oljan är trots allt en ändlig resurs, och jag har precis köpt en Peugeut med dieselspis och partikelfilter så jag går inte fri.

Själv skulle jag hellre sa att man sänkte kostnaden för fortkörning då det är fler olyckor som orsakas av ouppmärksamhet än av för hög hastighet ( folk snackar i mobil och SMS:ar bakom ratten ) så jag ser skattehöjning av diesel som ett mindre problem och de höga priserna på fortkörning som ett större hot mot bilhobbyn.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.