AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.123

E46 320D tar lång tid innan den kall startar

ed
8
edesberg
320D touring -00
Som rubriken lyder, har en E46 320D.
Får hålla startmotorn igång i ca5-8 sek innan bilen vill starta, när den väl startart ryker den till ett moln.
Men går jämnt på alla cylindrar.
Jag har bytt glödstift, glödstifts relä och 100amp säkringen bakom handsk facket,
Jag blir snart tokig! Ibland kan han hoppa igång direkt, och ibland så räcker det med att glöda 2ggr..
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Har ingen lösning till dig tyvär. Men om du måste köra 5-8 sek på startmotorn så är det ju nåt fel. Visst instruktionsboken säger att man kan behöva köra en längre tid om det är riktigt kallt men då menar de nog neråt -25 grader eller kallare.
Ner till -10-15 så startar min i princip direkt (efter glödning då).
Dieselpumpen kanske börjar ge upp?
ed
8
edesberg
320D touring -00
Känns lång sökt att pumpen skulle va på g tycker jag, den glöder knappt en sekund oavsett hur kallt det är ute nu..
Har räknat och det är ca 4 sek innan den startar
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
ja nu när det är relativt varmt ute (eller hur varmt har du?) så bör det la vara nått annat än glödningsproblem?
ed
8
edesberg
320D touring -00
Jo de ligger väll strax över 0 an på möran, men på eftermiddan när ja ska hem från jobbet ere inga bekymmer.
Ba
5
Badhusv.14
BMW 330dA Touring-03
Jag hade en a6 2.5 tdi för länge sedan...Det var hopplös att få igång ibland! Kunde få gnugga på startmotorn utan få igång den och ibland small den igång direkt! Inte så specielt roligt när man stod på Birsta köpcentrum!!! På den var det en kallstartsventil som spökade! Vet inte säkert vad Bmw har för typ av givare,men något liknande lär dom ha...
ed
8
edesberg
320D touring -00
Vare nått större ingrepp o byta den ventilen? Funderar även på om de kan vara nån temp givare som bestämmer glödningen som krånglar, hade bilen stånas i lackboxen och small igång direkt när ugnen var klar, så det känns som det har med kylan att göra.

Ba
5
Badhusv.14
BMW 330dA Touring-03
Fel av mig,det var tempgivaren som spökade...Den satt på insuget om jag inte missminner mig...Kompisen hade problem med sin Skoda 1.9 tdi när han körde motorvärmare...värmen steg upp och fick fel signaler från givaren(kort stund med värmare). Den trodde motorn var varm trots iskall motor. Därmed ville den inte glöda=svårstartad... Vh
ed
8
edesberg
320D touring -00
Ah okey, är värt att kolla upp den givaren tror jag, har snart renoverat denna bmw tror jag haha
Ba
5
Badhusv.14
BMW 330dA Touring-03
Undrar varför en del bilar blir så...arbetskollega som har bytt snart allt på sin V70 d5,allt från drivaxlar till dieselvärmare! En MB lastbil på jobbet som även kallas för verkstadsbilen...:*) Så fort den skall ut på jobb är det alltid och då menar jag alltid något som blir knas...I förgår sprängde den en luftbälg samt att lyftkolven sprang läck!!! Hoppas du får ordning på bilen iaf! Patrik
Mät på glödstiften och kolla om du får någon spänning på dom när bilen är kall och ska glöda.

// T
ed
8
edesberg
320D touring -00
Finns de nån enklare lösning än att riva insuget igen för att möta dem? Tänkte om de går att mäta på relät eller dyligt?
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Till mig sa en BMW-mekaniker att det kunde vara kontaktstycket på/till reläet som har smält
ed
8
edesberg
320D touring -00
Såg inget konstigt på kontaktstycket när jag bbytte relät..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.