AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
31.144

X3 3,d rycker

Sida 2 av 2
Fick exakt samma problem när jag böt till sommarsulor, 235 front 255 bak. Lämnat in den på verkstan och dom säger att fördelningslådan är kaputt. Men av allt jag läst, spjällmotorn samt däcken kan även orsaka problemet?

Är hyffsat stor prisskillnad mellan en fördelninglåda och spjällmotor, vi pratar 10000.

Jag startade en tråd om just detta fenomen och fick tips av en användare här att byta däcken. Efter att jag satte på vinterdäcken som är av samma märke runtom och samma storlek 235/55/17 blev bilen som ny. På sommarsulorna hade jag en tillverkare bak och en annan fram, vilket INTE är att rekommendera. Mixtra heller inte med storleken på däcken, utan kör med de som BMW rekommenderar.
En sak till..

Kör bara med däck som är avsett för 4x4 och inget annat.
Vinyl: Exakt samma sak för mig, har två olika tillverkare på sommarsulorna och det var efter det knyckningarna började för mig. Men det låter konstigt att just det ska vara orsaken till varför den knycker och rycker. Kanske man skall ringa verkstan imorgon och fara och hämta bilen!
Ja, gör det. Testa först med däcken. Jag har inga ryck alls efter att vinterdäcken åkte på. Ska bränna upp sommarsulorna, jävla piss!

4X4 bilar är tydligen jävligt känsliga för sånt, iaf X3an ; )
Det blir att hämta bilen och prova, tack för tipset!
Uppdatering: Fick hem bilen igår, böt däck sent på kvällen till ett par hakka5or 235/65/17 runt om bilen. Nu är det som en helt ny bil, går som en klocka utan ryckningar och knyckningar.
Oh va skönt. Tänk! Blev också så jävla glad när jag bytte däcken och problemet försvann. Måste va skönt med 65 i profil? Men den storleken är väl inte va rekom säger? 235-55-17 ska du väl egentligen ha? Men bra att den snurrar på 65 också, köper jag sånna till nästan vinter då. Grattis till din nya bil ; )
Köpte bilen med vinterhjulen i mars någongång och då var dom däcken på redan, så varför förstöra en vinnande koncept :) Vet faktiskt inte vad som är rekom till bilen men jag kör på 65 och det funkar då än så länge klockers :D
Kolla i boken, vid lufttryck.

Ba
7
Barkatten
X3 3.0DA -06
320 Touring -99
Det är ställmotorn / spällmotorn i fördelningslådan som strular, kostar ca: 10.000:- toti att fixa hos bmw.
Barkatten:

Tack för tipset, men jag böt till vinterhjulen och då funkade det klockrent. Gör det än idag.
Samma här.. Bättra än någonsin.
xeeq; Vilka sommarsulor blir det för dig? Har du också 18" 8 i bredd?
Mo
217
Monclair
X3 3.0D - 06
xeeq / Vinyl:

Går bilen bra även när ni bytt tillbaka till sommardäck?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.