|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Har en X3 3,0d 2004 som rycker vid gaspådrag,känns inte som den tappar orken utan bara rycker, ibland mer och ibland mindre! Någon som haft liknande problem eller har koll på vad problemet kan vara? | |
| Har min X3 som rycker inne på BMW nu. De tror att det är något knas med fördelningslådan. Återkommer när det vet säkert. | |
| Min far har samma problem med sin X3. Fördelningslådan tydligen enligt Bmw. | |
| Kollat spridarna? Jag hade samma symptom på min 535d och det var 2 spridare som inte var friska. | |
|
Pratade med BMW igår. De har haft bilen en vecka och kommit fram till att de behöver göra en felsökning som tar 3-4 timmar. Den kan de göra tidigast om drygt två veckor. Förvånade att de inte hade avsatt tid för felsökning dagen den var bokad till verkstan. Med tanke på att bilen köptes där för några månader sedan och knappt har körts 1000 mil är det ingen imponerande service. En teori är att det var en styrbox till fördelningslådan. Men det är helt meningslösa spekulationer genom att ingen systematisk felsökning har gjorts. Blir alltså utan X3 ett bra tag som det ser ut :-( |
|
|
Update - BMW ringde och sa att de har bytt olja i fördelningslådan och att de trodde att den eventuellt rycker och klonkar mindre. De sa att den kanske behöver gå några mil för att oljebytet ska verka fullt ut och undrade om jag ville hämta den och komma tillbaka OM det visar sig att felet inte är åtgärdat. I mina öron låter det helt orimligt att ett oljebyte som inte ska behövas ännu, skulle lösa ett transmissionsproblem, efter några mils körning. Jag bad dem ta reda på vad felet är, åtgärda det och höra av sig när det vet att det är fixat. |
|
|
Nu har jag fått besked från verkstaden! Dom har bytt olja och filter i växellådan,bytt olja i fördelningslådan. Mätt spridarna och mätt upp pumpen och ingen skillnad.. Nu vill dom byta automatlådan! |
|
|
Hade samma skit med min kryss femma. Bmw bytte växellåda utan att lösa felet. En ventil på turbon (wastegate) var kass. Detta förde med sig att man fick byta turbon. Efter det gick den som den skulle. Ger inte mycket för kompetensen i vissa Bmw verkstäder. Hur vet dom att det är växellådan? Finns det felkoder som styrker detta? In God we trust, All others pay cash/// |
|
| Har varit med om att olika rullomkrets på däck kan ställa till det duktigt på just x3: känns som hela lådan ska rasa i backen. | |
| BMW har idag medelat att problemet är åtgärdat, det har bytt en spjällmotor till 4wd och bilen är nu symptomfri. Det visar sig om felet återkommer men det får vi ta då i så fall. | |
| Hämtade X3 idag, problemet med ryckningar är borta efter byte av spjällmotor till 4wd. | |
|
Min rycker som fn ibland vid lite hårdare körning, Ringt runt och det lutar åt ett fördelningslåde byte :( Nån som fått bukt med problemet utan att byta ? Föredrar Auktoriserade Verkstäder |
|
|
Japp så var det bokat med fördelningslåde byte , bästa priset fanns hos bil & elservice i Ludvika (19 mil bort) eftersom det redan via en annan auktoriserad verkstad var konstaterat fel så går bytet på 16800 ink olja , dom skulle även kunna sätta i alpine hifi paketet i tantens bil komlett med arb för 7495:- . Ska nog fråga om service pris där direkt. Föredrar Auktoriserade Verkstäder |
|
|
Glömde att skriva att dom skulle prova att programmera om min fördelningslåda först Föredrar Auktoriserade Verkstäder |
|
|
I mitt fall visade det sig senare bero på att bromsarna fram var helt slut och satt fast. Det drog med sig servomotorn till fördelningslådan. Men efter ett tag började bilen rycka igen. Efter en ordentlig broms-service funkar det OK. Märkligt att en auktoriserad BMW verkstad inte kunde klara ut det, speciellt som jag påpekade flera gånger att bromsarna inte kändes OK. Jag har fixat det själv nu och förväntar att de kompenserar mina utlägg, garantin gälller fortfarande... |
|
|
Verkligen klent , hoppas att du får upprättelse Föredrar Auktoriserade Verkstäder |
|
|
Det spelar inte så stor roll om de ersätter mig eller ej. Gör de inte det får de ta diskussionen med BMW i Munchen som isf får alla detaljer om hur det har fungerat hos deras ÅF i Sverige. Det viktigaste för mig att är att bilen fungerar bra nu. Lite förvånad blir man dock att de är så inkompetenta. Avvaktar ersättning innan jag publicerar vilken ÅF det är och gör de rätt för sig ska de inte hängas ut. |
|
|
Försäljaren ringde och talade om att jag får hämta nya bromskomponeter utan kostnad Därmed är saken utagerad och de har säkert lärt sig en del... Det finns ingen anledning att hänga ut dem genom att de nu ställer upp. Jag borde ha pratat med säljaren på en gång så hade jag sluppit farsen med verkstan. |
|
|
Ett tillägg på hur det har gått med min X3 05a. Bilen blev inte 100% ryckfri ens efter byte av bromsar även om den gick så bra att de flesta nog hade upplevt den som OK. Det kunde fortfarande kännas något litet knyck vid vissa pådrag som man aldrig upplever på en bil med 2wd. Jag var inte heller helt nöjd med sommarhjulen. Det var Yokohama 235or fram och 255or bak. De hade rätt profil för att ha samma hjuldiameter F/B helt enligt BMW rekommendation. Jämn och fin slitagebild på alla hjul och mycket gummi kvar. Men jag upplevde dem åt he-te för stötiga efter att ha provat en ny X3 Jag satte på nya Michelin Tourance 235 or runt om med högre profil och sedan dess har bilen inte ryckt en enda gång :-) Den går också väldigt mjukt och fint utan att för den skulll ha fått försämrad väghållning. Tvärtom så hanterar den ojämnheter bättre och går mer linjärt i kurvor om man kör hårt genom att däcken arbeter lite bättre i sidled och kan ta upp ojämnheter utan att bli instabil typ samma fenomen som när vandrar i hjulspår. Så, satsa på kvalitetsdäck till X3 och med samma dimesion runt om och så hög profil som möjligt så blir de mycket trevligare. Gen 1 E83or blir lika skön att åka i som nyare X3 för en obetydlig kostnad. Gen 1 är tyvärr riktiga höskrindor med för agressiva däck. |
|
|
kan bara hålla med R1000 , min X3:a blir en helt annan bil med vinterdäcken ,dubbade hakka 7 225x65x17 än med sommardäcken som är pirelli 235x50x18 , så nu när jag skall köpa nya sommardäck blir det nog däck som ger bättre komfort , lurar på om det ska bli Michelin LatitudeTour HP eller Dunlop SP Quattromax som båda har fått bra betyg på både komfort och ljudnivå |
|
| Latitude Tour heter de som jag också har, kom ihåg fel vad de heter.... Helt suveräna däck som går bra på väg och påstås fungera även på sämre underlag. Jag kör en del på mycket dåliga skogsvägar och har aldrig haft känslan att riskera kunna fastna. Däcken är väldigt tysta och påstås i tester hålla mycket länge. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.