|
|
|
|---|---|
|
Efter 30min körning är slutrören heta så man nästan bränner sig. Rasade kattar eller helt normalt? | |
|
Nästan bränner sig ? Ja då tror jag absolut på helt igensatta katalysatorer. Avgaserna som kommer ut ur cylindrarna är flera hundra grader och om du bara nästan bränner dig på rören så är något allvarligt fel eller så är du extremt tålig...... |
|
|
Vet bara att på E46:an, blir avgassystemet väldigt varmt efter lite körning och så har den alltid varit och mina kissar mår bra... Med andra ord: jag skulle inte oroa mig om motorn går som den skall. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Den går bara på 6 burkar. Tändspolar,stift eller kasst komp. Oavsett fullt med brinnande soppa i ena katten:) |
|
| Nya stift = 8 cyl igen | |
| Hur slitna var de gamla stiften om motorn inte tände alls på flera burkar ? 20 000 mil utan byte och sandpapprade elektroder emellanåt ? | |
| 2 trasiga spolar | |
| Aha ! Ja det förklarar saken. | |
|
Man kan väl dock tillägga att dåliga tändstfit ökar påfrestningarna på tändsystemet...vilket kan få en spole att gå sönder om man har otur. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B : Ja det låter ju väldigt troligt. Men i praktiken, hur menar du att tändstiften skulle vara dåliga och hur skulle det påverka en tändspole med inbyggd strömbegränsning ? Jag säger inte att du har fel men jag kan bara inte få ihop Ohms lag med det du säger. |
|
|
Om gnistan får svårare att ladda ur i stiftet, skapas större påfrestningar på tändsystemet med risk för elöverslag i delar som inte skall "ladda ur". Bäst förutsättningar för gnistan är om det är korrekt elektrodavstånd (egentligen kort, men gnistan skall ju även tända bensin/luftblandningen) och det finns skarpa kanter på elektroderna. Vartefter stiftet slits rundas kanterna av och elektrodavståndet ökar pga erosion på metallen i elektroderna. Enligt vad jag har läst på tändstiftstillverkares hemsidor, har avrundningen av elektroderna störst inverkan och sedan sker en långsammare försämring vartefter elektrodavståndet ökar. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
"Om gnistan får svårare att ladda ur i stiftet, skapas större påfrestningar på tändsystemet med risk för elöverslag i delar som inte skall "ladda ur"" Hm ja tändsystem skall ju inte överkompensera så mycket att ett för stort gnistgap kan överbryggas, maximal inspänning i spole för tändpulser är så låg att överslag inte skall ske om inget är direkt trasigt innan tändspolarna. Däremot har jag experimenterat mycket med M60 och kortslutit en och flera elektroder samt gjort ett elektrodavstånd på 5mm samt klippt bort elektroderna för att få maximalt avstånd, M60 som exempel slutar faktiskt att tända om man klipper bort elektroderna och gnistan behöver gå för långt. Men jag har aldrig lyckats ta sönder någon spole fast jag kan ju ha haft tur. Självklart gäller det du skriver om elektroder och gnistan eftersom det är enkel ellära applicerbar också på tändstift. Som kuriosa är det lite kul att det fortfarande dyker upp annonser med "magiska tändkablar" där någon tomte försöker kränga en tändkabel utan resistans och menar att det ger bättre gnista --> bättre förbränning --> mer hästkrafter :-) snarare får man den optimala gnistan i ett tändsystem där alla ingående detaljer har exakt de egenskaper de är konstruerade för att ha. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.