AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.248

Problem med min bmw e46 318i

ap
10
apelgren
318i - 00
Tjenare, det är såhär att jag har problem med min bmw, bilen blöddrar och går inte riktigt, känns ibland som jag är på liseberg och åker flumride. När jag kör på tex 3an och kör fullgas så händer det ingenting typ, släpper jag lite på gasen så händer det grejer. Haft en motorlampa lysande i ca 1 år, har vait på macken men de ända dom gjort är att resetta lampan, och sen efter 1 vecka så börjar den lysa igen. Det konstiga är att när jag kopplar ur min lmm (luftmassemätare) så går den helt bra, axxar bra och går rent. Har köpt ny lmm eftersom jag trodde de var fel på den, men tydligen inte. Går exakt likadant, samma sak ifall jag kopplat ur lmm med den nya, går något bättre. Vad kan felet va ? orkar inte lämna in på macken igen och dom inte gör något åt det.. förmodligen vet dom lika lite som jag vad felet kan va.

Första felkoden jag fick var på lambdan, sen dom andra felkoderna har varit på luftmassemätaren.

Tack på förhand! Ricard Apelgren

ap
10
apelgren
318i - 00
Har nu läst en annan tråd här på forumet om en som hade exakt samma fel som jag, han rengjorde lmm och nollade adaptions värderna. Så funkade den klockrent, och jag har köpt ny lmm, men hur nollar man adaptionsvärdena ? är det samma som att resetta felkoderna ? :/

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej, att nolla adaptionsvärdena gör att man nollställer motorstyrningens "inlärda" värden - dvs. den lär sig efter ett antal mil att finjustera in vissa saker i motorstyrningen (be mig inte redogöra exakt för vad, för det vet jag inte!) och anpassar sig således delvis efter de specifika förutsättningar som bilen brukas under.

Att nollställa felkoderna innebär att man raderar dem från felkodsminnet.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ap
10
apelgren
318i - 00
Så det kan hjälpa att nolla adaptionsvärdena för mig ? eftersom bilen måste lära om sig nu när jag har ny lmm ?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, det skadar i alla fall inte....ibland kan motorn gå lite rått strax efter nollningen, men den "lär sig" rätt fort.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ap
10
apelgren
318i - 00
Okej! Tack så mycket för hjälpen!

Mvh

axelsson
Hur gick det?

Är på G att köpa e46 318touring 03-05. Har du några tips till mig?

mvh!
ap
10
apelgren
318i - 00
ska lämna in bilen nu på morgonen, dom skulle kolla på bilen. Får säga till dem så att dom nollar adaptions värderna, och inte byter massor med grejer på bilen så det blir svindyrt.

Har ej haft bilen sålänge så kan inte ge dig några tips. Fantastiskt go bil att köra iaf :) .
ho
10
holm0912
318i e46 -02
löste du problemet?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.