AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.460

orolig inför lackering

es
76
essse
Bmw 320i-01
efter en lång helg i malmö på väg hem körde en gubbe rätt in i högra sidan på bilen det var ingen jättesmäll , han körde in i sidan i ca 30 km/h på förar dörren och bakre dörren blev drabbade och lite repor , så nu är frågan byter dem ut dörrarna och lackar dem eller kommer dem lackera om hela sidan av bilen och om färgen skiljer sig något från resten av bilen har jag rätt att få hela bilen lackerad hur går det till egentligen ? bilen är ju en 01:a och färgen har väl blekts något med åren. svar uppskattas

Nd
86
NdL
325i -93
När min granne körde in i min bil så sa firman jag lämnade in den till att det inte var lönt att försöka lacka och greja.

Utan de letade upp en rostfri dörr i samma färg.
Och om de nu skulle lacka, så kan du nog vara lugn.

De flesta lackfirmor har väl färg-kamera vid det här laget. Och då kan de få exakt den färgen som du har på resten av bilen.
es
76
essse
Bmw 320i-01
aa men det brukar alltid skilja sig något speciellt i solen och det är det jag är rädd för skulle varit bättre och få hela bilen lackerad .

Antagligen kommer de att lackera ena sidan bara. Tumme pekfinger Framskärm också bakåt hela sidan för att det inte ska synas någon nyans skillnad.

Som Ndl skrev, så behöver du inte vara orolig för det.

Försärkringsbolaget kommer med största sannolikhet inte överväga ens att lackera hela bilen. Den är även över 10 år gammal.
es
76
essse
Bmw 320i-01
tack för svar, hade ju inte suttit helt fel o få hela bilen lackerad:) perfekt nu med när man även upptäckt en liten rostfläck:)

Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Försäkringsbolagen jagar kostnader och ersätter bara precis den skadade delen/partiet och absolut!!! inget annat. Så det blir bara det skadade som fixas. Sjävklart kan du ju be lackeraren att ta andra delar när dom ändå håller på och då brukar dom vara schyssta och bjuda på ställkostnaden. Dvs den kostnad dom har för att blanda färg och såna saker.

Om du lämnar in till en bra firma ska du få ett bra jobb tillbaka. Det kan vara knepigare med vissa silvernyanser har jag förstått genom åren här på AP men det brukar nog lösa sig det med.

Den enda färgen som väl bleknar ska väl då vara röd, om den dessutom inte har klarlack. Tror faktiskt att dagens färger, även från 2001, är så pass stabila att dom inte bleknar i första taget.

Trist med olyckan men det löser sig ska du se.

Niklas

Fransosen
ed
8
edesberg
320D touring -00
Tja, är båda dörrarna tryckta och du har en fin bil och färgen inte är riktigt hundra så kommet de säkerligen dra med fram o bakskärm i meryta...
Jag fick nedre delen av bakskärmen och bakre kofångaren på min E46 omlackerade för ett par år sedan. Det syns absolut ingen skillnad. Inga skarvar syns heller. Helt otroligt. Färgen är titansilver.
Karl-Hilding
När BMW själva lämnade vår E46 325 titansilver till deras kontrakterade (läs billigaste) lackerare, var garantilack, så blev det under all kritik.
Fel nyans, tunn lack, mistor på koffertlucka nederkant mm.
Huven var ej heller rrätt justerad.
Pga den tunna lacken så så blev det fullt mes stenskott som syntes för att utbyteshuven hade en mörk grund/ytlack.
När vi lämnade vår andra E46 330 till lack hos en mindre lackfirma granngårds blev det helt perfekt!
Han dimmade bl.a ut en bakskärm till fulländning!
F-n vad skönt det att bli nöjd.
325.an sålde vi. Hopplöst att hålla på och bråka med en auk. BMW firma.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
en polare lämnade in för skärmkanter bak på sin röda 318is -95 å de syns ingenting. efter några tvättar med svamp hade han tvättrepor även där så de blev totalt enhetligt.....

BMW ownz
Visa användare
93
LaszloTyresö
735i -89 E32
Vinnaren Knutstorp
Bästa 7-serie bil 2010
Esse ta reda på vilken lackverkstad som ska göra jobbet,gå dit och snacka med dom.Dom brukar inte vara omöjliga.Om du plockar ned din sida för lackering och förbereder så gott det går .Så kan du säkerligen få ett ganska bra pris för hela bilen.Så betalar du din del och bolaget betalar för skadade sidan.
Mvh Laszlo

Länk
Min bil
es
76
essse
Bmw 320i-01
åkte till lackverkstaden idag och frågade men det skulle kosta mig rätt mycket att få hela bilen lackerad så det va inte ens lönt o tänka på den saken, i samma veva åkte jag till bmw där dem fotade skadan och enligt dem så skulle dem troligtvis byta ut dörrarna han sa de att det va inte ens lönt att rikta dörrarna och hålla på med de, så det blir förmodligen nya dörrar, och visst så kunde färgen skilja sig något men ytterst lite och för att sedan få det att se så bra ut som möjligt så sa snubben på bmw att rekonda hela bilen för att få det att se så jämnt ut som möjligt men bara där går en 3000 kr ungefär. är bara rädd att det kommer skilja sig och att de syns ska man uttrycka sig rätt så är jag personligen en petig jävel som kommer gå runt o störa mig på det, och om det nu skulle vara så att det skiljer sig lite grann och jag blir missnöjd hur går man till väga då ? och betalar F-bolaget rekonden? jag vill ju att bilen ska se ut så som den gjorde innan krocken? och då kan man endå tycka att det är deras uppgift att se till att jag blir nöjd i slutändan.

Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Du kan ju alltid prata med F-bolaget och fråga om rekonden men jag tror dom kommer att säga nej, tyvärr.

När jag fick min bil sabbad i höstas och sa att den var DITEC-behandlad ville dom veta när den var det. Jag hade ett kvitto som var mindre än ett år gammal och då tog dom det. Och det var ändå BMW Original som inte brukar knussla enligt mina tidigare erfarenheter. Dom vill som jag sa tidigare inte betala en spänn mer än dom absolut måste. En rekond ligger utanför det dom måste är min bedömning iaf.

Tycker du tar ut din oro i förväg. Lämna du fint in bilen till verkstaden, säg som det är, jag är en petig jävel, och se hur det ser ut när du får tillbaka bilen. Är du inte nöjd, ta diskussionen med firman då, innan du tar emot bilen.

Kan väl oxå säga att man har ett ganska kort minne trots allt, en liiiten liiiten defekt som man retar sig på när man just upptäckt den, glömmer man snart bort, det kommer garanterat nåt nytt att reta sig på :-)

Är man ruskigt orolig för att få stenskott eller repor eller annat, då bör man inte använda bilen.

Jag är själv en riktig pedant men har med åren insett att bilen/bilarna mina är döda ting trots allt. Och skulle det hända nåt, då tar jag en diskussion med mig själv och bestämmer om det är värt fixa till eller om jag kan leva med det istället. Nu gör jag i princip alltid nåt åt saken men har slutat uppröra mig kring det. Jag betalar och tänker inte mer på det.

Med andra ord, oroa dig inte i förväg, se hur det blir när du hämtar bilen!

Niklas

Fransosen
Ös
138
Östra Aros
[Ingen BMW just nu]
Vad säger försäkringsbolaget? En 320 -01 som kräver två nya dörrar och lackering riskerar väl att bli inlöst?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.