|
|
|
|---|---|
| Har tänkt köpa en 525-530, 2006-2008, men blev lite sugen på en 550. Är den mycket dyrare att äga när det gäller service, reparationer etc? Något annat som är speciellt för denna modell? Att den drar lite mer soppa förstår jag :) | |
|
I princip är allt lite dyrare men inte så att man svimmar Bromsarna är ex samma som 535d sen är där lite mer olja i motorn och fler cyl Tar man den inte till Bmw utan till andra service ställen är de inte mycket dyrare om nu inte motorn rasar eller andra stora saker går åt h..vete är det inte dyrare än roligt att ha bilen Ha deT |
|
|
I princip är allt lite dyrare men inte så att man svimmar Bromsarna är ex samma som 535d sen är där lite mer olja i motorn och fler cyl Tar man den inte till Bmw utan till andra service ställen är de inte mycket dyrare om nu inte motorn rasar eller andra stora saker går åt h..vete är det inte dyrare än roligt att ha bilen Ha deT |
|
|
Som beg är en 550i ett klart attraktivt alternativ och egentligen inte så mycket dyrare än sina "kusiner", om man inte kör väldigt mycket. Som ny är den samma som ekonomisk härdsmälta pga av värdefallet... ---- BMW CS #6212 |
|
| Tack, ska ni ha. Känns som ett attraktivt alternativ till de mindre motorerna. Har alltid velat ha en 8:a, så nu är det nog dags. | |
|
Skillnaden i kostnad mellen t ex 530i och 550i är betydligt mindre än mellan 550i och M5. 550i är en underbar bil och merkostnaden för bränsle, försäkring och skatt uppvägs utan vidare. När det gäller service och reparationer så har jag inte så mycket att säga då jag på det år jag ägt bilen inte behövts göra så mycket. De flesta delar är ju samma som för övriga E61:or. Sen är det ju så att många 550 är väldigt välutrustade vilket också betyder att det är mer saker som kan gå sönder och kosta att reparera eller ersätta. Jag rekomenderar i alla fall modellen... ___ //Ulf |
|
rsarits |
Bromsarna är inte roliga: Belägg fram 2900:- (BMW original, har inte hittat eftermarknads) Skivor fram 2000:-/st eftermarknads (Zimmerman) Thom525: Har 550:n mer olja än 535D ? Dieseln vill ju ha 8,5L Micke |
|
Han skrev inget om diesel bara mellan 525-530 och 550 Och det var det jag svarade på Ha deT |
|
rsarits |
OK, då förstår jag Micke |
|
Bromsbelägg och en massa annat finns väl på ebay.de Ex: Länk Finns alltid möjligheter att hitta billigare delar om man tar lite tid på sig och inte är rädd för lite besvär.. En 550 låter som en kul kärra! |
|
|
rsarits hos dessa finns broms klotsar Länk för 995:- Ha deT |
|
rsarits |
thom525: Javisst! jag glömde totalt bort Motornord. Tack för påminnelsen! Nu har jag precis köpt bilen, och fick bromsklossar gratis denna gång men kommer att behöva byta i bak senare i år Micke |
rsarits |
De verkar inte ha skivor :-( Micke |
|
Intressant trådstart, har ungefär samma tankar som dig för nästa bil Midvet. Tänker mig en 530 som rimlig kompromiss mellan (relativt) rimliga ägandekostnader och ändå bra prestanda - särskilt då de finns med x-drive som är starkt beroendeframkallande. Men en 550 hade ju varit häftigt att få äga någon gång! Du får gärna uppdatera tråden med hur det går om du 'törs' satsa på en sådan eller om det blir en 525/530. Tack för informativt inlägg Programmer även om det inte var riktat direkt till mig! |
|
|
Har haft min 550 i ett år nu, ca 2500 mil, helt otroligt viken bra bil det är..:-) Provade de flesta e60 mod innan köp, till och med en M5 som gick bort pga växellådan. Jag kan bara starkt rekomendera en 550. Jag menar att samma regler som vid alla köp gäller, kolla upp allt riktigt riktigt noga, och verkar dealen för bra för att vara sann så är den nog det också... Bromsar, bussningar och däck är det som man skall kolla lite extra på, eftersom det är en bil med enorma resurser vad gäller körglädje. //PB |
|
|
Jag har inte kört någon 550, däremot 750, så jag har provat just den motorn. Jag har även provat 530 (258hk). Jag har haft min 540iAM i 2 år nu, och jag kan bara säga att jag är otroligt nöjd. Ruskigt bra bil! Skatt och försäkring (Sthlm) är marginellt dyrare än 530i, men billigare än 530d. Det som fick mig att ta steget till V8 var egentligen svårigheten att hitta en bil med all utrustning som jag ville ha. Tjööp! /Stefan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.