AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.093

Hjälp mig köpa en E46 318

axelsson
Jag ska köpa en 318, Årsmodeller 03-05 gäller de.

Vad finns det att säga om dessa motorer? Tycker begagnatguiden var lite gles på info.

Stor/dyr service vid vilka miltal? Kamkedjan, intervaller på den? Ser ut att vara ganska svårmekade då motorn är mittmonterad? Ös på nu! :)

Mvh. Axelsson
Har haft 318i med n42 motor. Tycker du ska söka på forumet på just den motorn så har du en hel del gott att läsa. Söker du på google får du fram ännu mer. Jag sålde den illa kvickt då jag fick en del problem med den motorn. Värt att tillägga, bytte vevhus, kedjespännare m.m. I övrigt en bil med full servicebok, 10k mil på mätaren och 1 tidigare ägare.
Uschh för min del, satsa på en 320i minst.
axelsson
Okej, de där lät inte alls bra!

n42 motorn är ju den jag tänkt... Vilken årsmodell hade du då?
Är de inte fel som är åtgärdade på senare modeller (04-05) ?

Jag är intresserad av 318 då effekten mellan 318 och 320 är liten samt 320 förbrukningen är snarlik hög med 325an så vipps har man en sån...

Bra att du skriver, skriv gärna vad med för fel du hade, årsmodell osv..
Ser att du äger en 118i nu? är inte de samma motor?

Mvh!
Har haft en 320 och idag finns inte längre någon anledning att välja den - 318 är klart snålare i ffa stadskörning och 325/330 är så mycket bättre till en ganska mindre kostnad.
axelsson
Vad jag kan se då jag googlar fel och brister på n42 motorn som 318 har hittar jag bara kamkedjesträckaren som kostar några hundra att byta.

Som dessutom redan är uppgraderad på 04-> modellerna (?).

Kristoffer jag förstod inte riktigt vad du menar med: "318 är klart snålare i ffa stadskörning och 325/330 är så mycket bättre till en ganska mindre kostnad."

Oj det blev otydligt, sorry!

Jag menade att 318 är det givna valet om ekonomin styr den går mycket snålare i stadskörning jmf med 320i. Och så är skatt, service, försäkring och bränsle billigare.

Om nu inte ekonomin är lika viktig skulle jag istället för 320 satsa på 325/330 som i princip har lika kostnader som 320i.
Finns mycket beroende på vad du skriver in som sökord.

skriv du "Bmw n42 engine" i Google chrome sökruta så byggs den på automatiskt av google chrome med ordet PROBLEMS.

118i är inte mitt åk utan det var en företagsbil. Körs ej längre :)

Jag sökte en hel del på främst de engelska bmw sidorna och läste massa problem med just denna motor. Tyvärr hade jag redan köpt bilen men självklart var det när problemen börja uppstå som man fick humm om dess läsning.

Nu vet jag inte hur n46 motorn är. Den skall väl finnas i de sista e46:orna, rätta mig om jag har fel.
axelsson
Hallå!

Nu har jag sökt och vad jag kan se så verkar de vara barnsjukdommar de mesta på tidiga e46 modeller? Samt att kamkedjesträckaren förnyades 04->

N42 motorn fanns i alla 318 e46 modeller även de sista modellerna enl. modellguiden.

Ingen på detta forum som haft och ägt en 318 e46 -03 och nyare? Läser du detta skriv gärna någon rad om hur du upplevt den... Måste köpa bil snart... Orkar inte cykla till jobbet nå mer :)

Mvh. Axelsson
Jag vet inte vad du söker på gällande n46 men kanske här har du ett förtydligande: Länk

Sen återigen skrev jag vad jag upplevde för problem med min dåvarande bil.

Hallåååå! wtf
axelsson
"bytte vevhus, kedjespännare m.m" Och du skrev aldrig årsmodell lr så. Så jag känner inte för att skita i att skaffa mig en bil jag tänkt pga detta.

Vad hade du för årsmodell, vad kostade repen dig? Kedjespännaren kostar bara några hundra och de byter man ju lätt själv, och vad jag kan läsa är de det som verkar vara de stora felet med tidigare 318.

Sen -> 105 kW (143 hp) @ 6000 200 N·m (147 lb·ft) @ 3750 2004

Verkar ju inte ens vara samma motor som du hade n42... Jag hade iof siktat på årmosdeller mellan 03-05....
Hade årsmodell 2003 n42 motor om det är någon hjälp för dig :o.

Kostnad för vevhus gick hos ÅF på ca 6000kr.
Kamkedjespännare byttes själv. Tog upp den som en i mängden av det jag bytte, så har inte heller sagt det var en större summa!

Och återigen via min senaste länk så finns det e46 318i med n46:

n46b20 105 kW (141 hp) and 200 N·m (148 lb·ft)
E46 318i/318Ci/318ti

gr
350
grizzly
F11 BMW 530dM Xdrive Touring -15
Porsche 996 Carrera 4S -02
Nissan Qashqai -17
Jag har en sen -02 med N42 som i dagsläget rullat 21500 mil utan minsta bekymmer. Servad enligt bok, dvs med långa intervaller bortemot 3000 mil tack vare låg förbrukning.

Inspektion II hamnar kring 4-5 tusen, oljeservice från 1500 på verkstad. Men servar du själv, vilket man lätt gör, klarar man sig utan problem kring tusenlappen i snitt genom att köpa olja, filter och stift på rätt ställe.

Vill inte säga att den är svårmekad heller, tvärtom finns det gott om plats att komma till när man flyttat på plastsköldarna.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Jag har en 318 -03 med N42.

Fördelar:
-Trevlig motorkaraktär för att vara 4-cylindrig, bättre en 320 tycker jag.
-Hyggligt snål, men beror ju förstås på vad man jämför med. Tur och retur till fjällen inkl körning på plats tog min 0,69 med 4 pers, full packning samt takräcke med skidor.
-Om man håller sej till -03 och nyare så är det lätt att hitta en bil med rätt utrustning, dvs comfortpaket, metallic, sportstolar samt lackade detaljer så som dörrhandtag.

Nackdelar:
- Vevhus ventilation, min renoverades för 4500:- efter ras, den summan inkluderade nu ventilkåpspakning samt även byte av kedjespännaren. (ej BMW-verktad)
- Ryckig gång som övergick i jätteryckig, åtgärdades med byte av en hel radda givare samt omprogramering av motorstyrningen, kostnad 5000:- (BMW-verkstad)

Summerat efter snart 3 års ägande så är jag mycket nöjd med bilen förutom några dyra reparationer, min AC-kompressor pajade också, men det är knappast modellspecifikt.

/Jonas
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Har du kollat en sen 320d E46. Är mycket nöjd med min. Låg skattt på -05orna (drygt 3000).
Här är en fin svensksåld (lite dyr kanske, men går säkert att pruta lite)
Länk
axelsson
Tack för tips, jag har kikat lite på dom. Fina, dock så har jag haft diesel de senaste 2 bilarna (audi a4) och är sugen på bensin bmw...

Krav är även touring!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.