|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Vilken av dessa bilar hade ni köpt och varför? Funderar på någon utav dessa. Saken är den att jag knappt kör något med bilen. Åker och lämnar barnet på dagis. 2 ggr per år kör vi genom halva landet för att hälsa på släkt. Är det dumt att köpa en diesel? Tar den mer skada av att köra små sträckor än vad en bensinare gör? Just nu kör jag en 325 e90 -05 men vill uppgradera mig. | |
| 335 såklart :) | |
| Instämmer tveklöst med föregående :)! | |
| Enda anledningen till en 330i är för att spara en 50k :) vs 335an | |
|
335 om inte bensinkostnaden är nått problem. Du kan fetglömma att köra den under 1,0 blandad körning. Annars 320d som du lätt kör under 0,6l/mil 330 är mellanmodell som igentligen inte tillför nått. Jag skulle köpa den endast om den var mycket billigare än 335 |
|
|
Tycker jag får ta 330i i försvar lite, det är en klassisk BMW-sexa med en respons och karaktär som är underbar. En turbomotor kommer inte upp på samma nivå, inte heller 335i men den har å andra sidan andra fördelar. Jag hade själv varit enormt sugen på en 35i oavsett, men man behöver inte blunda för fördelarna med sugsexan för det! 320d är en bra bruksmotor, men skillnaden i förbrukning jämfört med dieselsexorna är inte stor (Med vissa körcyklar obefintlig) och jag hade tänkt 325d, 330d eller 335d istället om diesel varit aktuellt. //Bjersér |
|
|
Jag är nog mest sugen på en 320d pga de låga kostnaderna. Har inte problem med att de andra drar mer eller kostar mer i skatt och försäkring etc. Att dieseln drar mindre är bara ett plus. Med ett chip blir den riktigt rapp. Ej i jämförelse med 330 och 335 då. Vilken modell ska man välja? Gamla gjutjärnspisen eller nya aluminium? Om jag förstått de rätt så är det så? Gamla motorn är väl mer hållbar? Kamkedjan är väl i framkant istället för bakkant? |
|
| Med din körcykel - 335i såklart. | |
Le 356 M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå Porsche 911 Carrera S Cab -20 Polestar 2 -23 Volkswagen Caddy -17 Mazda MX-30 -22 |
Köpte 2007 en ny 335ix, gick super fint men drog 1,2 vid blandad körning. Bytte denna till en 320d som går nästan lika bra vid normal körning men drar mindre än hälften så mycket som 335an (0,55-0,6 vid blandad körning). Så en 325d eller 330d går lika bra som en 335i men mycket snålare (0,65 vid blandad körning). |
| 325d/330d är inte i närheten av en 335i, av egen erfarenhet. 335d går riktigt bra, och med chip går den hysteriskt bra! | |
|
Bara starten på en 335 är värt all extra kostnad som man får betala jämför med 320d 335i är en måste nu, för om några år så finns det ingen chans att någon har råd att äga eller köra en sådan underbar bil men tanke på att vi i Sverige planerar på att rädda jorden på egen hand |
|
| Köp en 335d Facelift! Billig att köra och eftertraktad. Dieseln är idag mer en 1kr billigare jmf med 98 Okt, som du skulle behövt tanka i en 335i. | |
Verdi |
More snackar så gott om 335d men ska ändå sälja sin. Kluven tunga? ;-) |
|
Kör du ingen längre sträck emellanåt så kommer inte partikelfiltret i en diesel att "brännas ur" och sätter då igen snabbare. Vet inte hur långt man behöver köra men ett par mil enkel väg skulle jag tro vore bra (nån annan som vet kanske). Gäller väl att motorn ska komma upp i arbetstemperatur under en viss tid för att en regenerering av filtret ska starta. Det är väl inte bra att köra korta sträckor med en bensinare heller i och för sig. |
|
Verdi |
Man ska inte glömma att inköpspriset, och därmed värdeminskningen, på just 335i/335d är rätt mycket högre än 320d. Tänk även på skatt och försäkring som är rätt mycket dyrare. Plus att utbudet är mycket bättre på 320d. Men om du är rädd för partikelfiltret, varför inte köpa en 325i? Hyfsat utbud, låga priser, småtrevlig motor. |
|
Har nyligen skaffat mig en 335i och älskar den. Har bara provkört de andra bensinarna och en 320d. Jag tycker personligen att 335i är ett helt annat fordon då vridet och kraften är så pass mycket mer påtaglig. De andra maskinerna är superbra men är det en körmaskin du är ute efter så se 335i. Dieseln ska också vara bra men har inte kört den, gissar på mycket mycket vrid i den och en rolig maskin. Angående kostnad så är den ju högre i inköp och ägande för en större maskin som vanligt men bensin förbrukningen i 335i är förvånansvärt bra pga. turbomatningen. Landsväg skulle jag kalla den snål då jag kan köra min runt 0,7 l/mil utan större problem. Stadstrafik och pressa lite så är du uppe mot 1,2-1,3 l/mil. Helt ok för denna maskin som kan jämföras i kraft med Audis v8 i S4-S5 men helt annan förbrukning. Med ditt användande, mest dagiskörning och handling, så skulle jag kört bensin. Skatten äter upp mycket av den lilla vinst i bensin/dieselpris och förbrukning på dina mil. Roligare att lägga pengarna på snabba mil är dieselskatt till staten. |
|
|
köp 335an utan tvekan. Johmei: en original 335a kan inte jämföras med en s5a. Däremot en trimmad. Jag hade en 335d AC-schitzer och en s5 samtidigt och kunde jämföra bilarna. BMWn var starkare i segdragningsmomentet men inte snabbare 0-100. Men välj en bensin pga känslan. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Polarn har en s5a å visst tycker jag de är jämförbara trots runt 90 kus mindre. S5an är tyngre å körmässigt inte alls lika smidig tycker jag. Därför känns också kraften bra i 335an. Dock är S5an snyggare enligt mig. Men det jag ville få fram var att de var jämförbara i kraft men förbrukning i 335an är klart bättre. Ps. Men min må vara närmre S5an i kraft än original.. |
|
Verdi |
Skiljer det 90 hk mellan 335i och S5? |
| Nä det gör det inte, "my bad". Nya m3an har 420 vilket en annan polare har och är det min närmar sig. S5an har väl dryga 350 pollar. | |
Verdi |
Har de fortfarande V8:an i S5:an eller är det samma V6 som S4? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.