|
|
|
|---|---|
|
Hej allesammans! Nu är det dags att byta servooljan tyckte jag bland annat för att CHF oljan skall vara grön och min har börjat bli lite halv brun så det är nog dags. Har kollat på många forum men inte hittat den "bästa" lösningen finns så många olika alternativ! Det jag tänkte göra var att lossa på returslangen som sitter under behållaren? Eller? kanske förlänga slangen och ner i någon burk och samtidigt starta bilen och fylla på lite servoolja åt gången tills den blir grön? Eller finns det något enklare sett? Har köpt 1 liter kostade 225:- på OK Q8 känns lite dyrt om jag skall behöva suga ut, fylla på suga ut, fylla på osv då kanske det går åt 2-3liter? Skriv gärna era förslag. (Bilen i sig rör sig om en BMW M5 E39 2001, men kommer även byta olja på min kompis 523i 1999) /// Papic | |
|
Kör ned returen från pumpen i en petflaska, 50 cl fylls på 2-3 sekunder så man får vara försiktiga så det inte rinner över. Sedan fyller man på med ny olja tills, som du säger, det kommer färsk olja i petflaskan. Så här gjorde jag på en 523 och antar att det funkar lika bra på M5an. Suga ur oljan är for noobsen, det tar längre tid och det går åt mer olja ;) |
|
| Biltema har numera CHF olja , kostar runt hundringen per liter . | |
|
På min gamla 3.0S gjorde jag som Snajdaren men var inte tillräckligt noga med slang och flaska. Resultatet blev att oljan sprutade runt i "hela" garaget! Det är nog bra om man är två första gången man gör det så att man har situationen under full koll. Per L |
|
|
Om man kör returslangtricket bör man använda en behållare som rymmer lika mycket som servosystemet (eller mer) för enkelhetens skull (en 1,5l pet borde räcka). Vidare måste man vrida på ratten från ändläge till ändläge samtidigt som man har motorn igång för att även dränera oljan i kuggstången. Kör systemet helt tomt, spelar ingen som helst roll att pumpen går torr en minut. Återmontera returslangen och fyll ny olja. Starta motorn, veva på ratten och efterfyll ett par gånger. --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
| hur monterar man bort returslangen? | |
| Med en skruvmejsel, sitter med slangklämma på burken. | |
|
Jag lossade slangen som går till kylarslingan längst ned o gick o fika,o luncha, o shoppa med frugan, sedan var det tomt.... Att starta o tvinga ut oljan är ju också en metod som funkar. :-) Mvh P |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.