|
|
|
|---|---|
| Hej har en 530 E39 02 som nu inte kupefläkten funkar på.. På klimatpanelen står allt på fullstycka men det kommer ingen luft, kan det va effektsteg som ska bytas och är det svårt? mvh Henrik | |
|
Effektsteget är starkt misstänkt, jag hade börjat med detta. Fläkten har en 40A säkring under handskfacket längst fram tillsammans med ett par reläer och moduler. Men om denna är avbränd så lönar det sig inte att bara byta, du måste eliminera orsaken först, t.ex fastkärvad fläktmotor. FP |
|
| då måste jag väl riva ut hela instrumentpanelen? | |
| Länk | |
| Det är enkelt. Ta bort den lilla klädselbiten (typ trekantig) som sitter på passagerarsidan in mot instrumentpanelen. Sitter med en skruv i framkant, ta bort den och dra sedan bakåt. Var försiktigt så du inte bryter något. Därefter är det bara attkoppla loss steget och dra ut det. Det kan vara lite bökigt attfå dit det nya. Lite tålamod så funkar det. Kostar ca 500 hos schmiedmann och lite över 1000-lappen hos BMW. | |
| tack för tipsen ska åka och köpa ett nytt på måndag om de har hemma, men den där säkringen i handsfaket hittar jag inte.. | |
|
Länk det är den jag ska ha va? |
|
|
ja, det är effektsteget till fläkten som du behöver ######## # PAJALA # ######## |
|
|
Jag skrev inte i handskfacket utan under. Inne i handskfacket hittar en mängd andra säkringar osv, men inga större än 25-30A Du skall lossa ner underredet på handskfacket, sitter brta snäppt fast. Sen ser du längst fram det jag beskrev tidigare. Man får krypa lite på golvet, precis som när du skall byta effektsteget. FP |
|
| jag kommer inte åt den där säkringen det är ju skit trångt där.... är det en vanlig flatstift säkring för jag ser ingen? | |
| jag fick lös den äntligen, efter ha plockat ner handsfaket också så kom man åt lättare och ser inga fel på säkringen så då är det väl troligtvis motståndet? | |
|
troligtvis, men som folke har sagt tidigare så kan det även vara fläkten som är sönder. ######## # PAJALA # ######## |
|
|
Bästa Oddsen är nog effektsteget trots allt. Trasig fläktmotor är inte så vanligt, trasig säkring likaså och då finns det nåt allvarligt elfel i fläkt eller kablage. FP |
|
| Har nu när att fläkten fungerar men bara när jag gasar ju mer gas jag ger ju mer blåser den när jag kör står jag stil blåser det inget | |
| Min kupefläkt är också stendöd, tråkigt att börja riva nu igen ...... | |
| nu har jag bytt effektsteget och det blev ingen skillnad | |
| kupefläkten har gett ifrån sig ett kvittrande ljud innan det lätt mer när man svängde höger och inget när man svängde vänster kan det ha något med saken att göra? | |
| det var fläkten jag fick byta, den totala kostnaden blev 4100 kr | |
|
OK. Det där kvittrandet skulle du skrivit om direkt... Detta kommer av att fläktmotorns axel åker lite i sidled när man svänger, fläkten i monterad på tvärs i bilen. Motorns lagerbussningar är då torra och behöver smörjas, ev nyper de fast i vissa lägen, men det är ett spektakel att montera ner hela mittkonsolen osv för att komma åt osv. Om bilen rullat många mil så är nog byte av fläktmotorn lika bra, förutom lagren så är kolen säkert rejält nerslitna. Men det finns de som ger sig på och renoverar upp det hela, allt är möjligt... FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.